Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Koll på Termometer

Grundläggande utrustning och teknik.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Koll på Termometer

Inlägg av Toffeln »

Har en termometer av modell
http://allt-fraktfritt.se/thermometer-10110-china.html
När jag mäter den i kokande vatten så visar den 106 grader. Är felmätningen linjär? Kan jag förutsätta att 72 grader på termometern är 66 grader i verkligheten? Jag har ingen annan termometer att jämföra med och har ingen tillit för enkla stektermometrar, 2 st brukar gå åt till ett kok?

Jag ska nämligan koka på tisdag och hinner inte köpa en ny innan.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koll på Termometer

Inlägg av latmasken »

Det kan man aldrig veta. Men den går ju till noll? Då kan du ju kalibrera vid noll också. Isvatten är ju t.o.m. en stabilare referens än kokande vatten (kokande vattens temperatur beror på lufttrycket).
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Koll på Termometer

Inlägg av Toffeln »

Sant. Skulle den visa 6 grader i ett glas med vatten och is så borde det alltså innebära att differensen är linjär. Eller hur menar du med isvatten? Hur får jag till ett nollgradigt vatten? Anser inte att +-1-2 grader är någon katastrof men när det blir 5 - 10 grader börjar det bli lite väl mycket.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koll på Termometer

Inlägg av latmasken »

Det bästa sättet att göra isvatten är att låta krossad is smälta så det bildas vatten. Så länge du har isbitar kvar i vattnet så håller det ganska exakt noll grader (om du rör om mellan varven). Tänk dock på att isen är kallare än noll så det är vattnet du ska mäta (men isen brukar flyta ovanpå vattnet så det är bara att sticka ner den till botten).

2-punktskalibreringen är i alla fall bättre än bara en punkt, men den missar ju fel i mitten av skalan (om termometern inte är linjär).
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Koll på Termometer

Inlägg av Toffeln »

latmasken skrev:Det bästa sättet att göra isvatten är att låta krossad is smälta så det bildas vatten. Så länge du har isbitar kvar i vattnet så håller det ganska exakt noll grader (om du rör om mellan varven). Tänk dock på att isen är kallare än noll så det är vattnet du ska mäta (men isen brukar flyta ovanpå vattnet så det är bara att sticka ner den till botten).

2-punktskalibreringen är i alla fall bättre än bara en punkt, men den missar ju fel i mitten av skalan (om termometern inte är linjär).
Ungefär som jag trodde då. Eftersom det är ett spritfyllt Glasrör med tryckt skala då antar jag att det bara är skalan som blivit tryckt på fel ställe eller för mkt vätska i röret. Elektroniska termometrar borde vara mer osäkra beträffande "linjäritet". Tack för hjälpen. Imorgon ska det förhoppningsvis kokas en blonde lagom till försommaren ☺
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koll på Termometer

Inlägg av latmasken »

Nja, det kan vara så att det tunna röret har "varierande" diameter också, då kommer felet att variera över skalan. Eller att det har lite fel diameter, då kommer felet att vara mer linjärt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster