Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Partyfat

Grundläggande utrustning och teknik.
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Partyfat

Inlägg av Rusdryck »

Jag funderar på att dra hem 5-10 party fat så man kan brygga lite oftare och lagra smidigare än på flaska. Läste någon guide och då skulle man ha en bättre kran och det hade jag tänkt. Min fråga är om det är lönt att satsa på eller man ska satsa på Cornelis fat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Partyfat

Inlägg av Michael »

I början av din bryggarkarriär kan det vara bra att fördela försöken på partyfat. Det är kul att brygga och man vill göra det ofta, med 5-10liters batcher får du många tillfälle till mer eller mindre lyckade bryggningar. Ett partyfat tar betydligt mindre plats än ett Corneliusfat. Du kan ju därför ha fler sorters öl i kylen än om du går på Corneliusfat.

Här är en tråd som avhandlar kopplingar för tvångskolsyrning och öltapp med partyfat.
https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11466
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Partyfat

Inlägg av Rusdryck »

Perfekt ska kika närmre på din tråd ikväll! Min tanke är ju att har jag 5-10 Partyfat är det 5-10 olika bryggningar och mer erfarenhet på kort tid!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster