Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Grundläggande utrustning och teknik.
Joellundgren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jan 19, 2017 21:36
Utrustning: Öl

Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Joellundgren »

Hej! Började brygga en american pale Ale av fabrikatet mangrove Jacks colombus ipa.
Brygde 2 satser, vardera 23 liter.
Jag använder mig av 2 st plasttunnor 30 liter och har varit väldigt noga med temperaturerna. Den ska bryggas i 20-25c. Den har stått i 23-24grader i ett litet rum sedan söndags. Vi brygde utifrån en sats med maltextrakt , torrjäst och druvsocker. Det skulle vara 650gram socker i vardera sats men vi hade istället 800gram. Hur påverkar sockret ölen? Samt jäsningen? När vi tillsatte jästen var vi också väldigt noga med att vattentemperaturen inte skulle överstiga 25c som det stod i receptet. Ena tunnan bubblade det ur jäsröret några timmar i tisdags, annars har det varit helt dött. Men ser ut som att det ligger ett lager skum ovanpå ytan. Nu har det gått 5 dagar imorgon så är lite orolig.. dock ska humlen tillsättas imorgon. Kan det vara så att jäsningen drar igång då? Och ska man tillsätta humlen löst eller i påse? Tack på förhand!!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Knox »

Har du en hydrometer? I så fall mät vad du har för sg i de olika satserna.
Jag skulle tro att du helt enkelt har en läcka i hinkarna och det är därför det inte bubblar, skummet på ytan är normalt när man jäser öl. Det extra sockret har effekten att du får lite starkare öl med kanske lite mindre kropp.
Joellundgren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jan 19, 2017 21:36
Utrustning: Öl

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Joellundgren »

Tack för svar!ja det har jag. Tänkte kolla Sg värdet idag när jag tillsätter humlen. Hur avgör man sedan att jäsningen Är klar? Den ska stå i 10 dagar innan den ska tappas på flaska
.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Knox »

Vänta med humlen, låt ölen stå 14 dagar, tillsätt sedan humlen om låt den vara i 3-5 dagar och tappa sedan ölen.

För att se om ölen är klar kolla sg 3 dagar i rad ändrar det sig inte är den klar
Joellundgren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jan 19, 2017 21:36
Utrustning: Öl

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Joellundgren »

Ok! Det står dock att humlen ska tillsättas efter 5 dagar. Sedan ska den jäsa i 5 dagar till minst. Sen tappas på flaska och stå 14 dagar i värmen sedan 3 veckor i kylan, Kan de stämma?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Knox »

Det stämmer säkert men det finns ingen idé att stressa, ölen blir inte bättre av det, snarare tvärt om, låt det ta lite tid så får du en bättre slutprodukt.
Cue
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 08, 2018 10:37
Utrustning: BIAB

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Cue »

*Lånar tråden*

Jag bryggde en helmaltsats i lördags för första gången (extrakt innan) och följde receptet noga, de var ingen aktivitet alls förrän imorse (96h senare) och jag börjar fundera om de är någon ide att fortsätta - kan den vara bakterieangripen? :doh:

När jag använder extrakt och torrjäst så kickar den igång efter någon dag! De luktar ju inte nåt unket eller så men funderar om jag behöver göra om allt denna helg? :cry:

Jästen som användes: wyeast labs #1084
OG: 1050
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Toffeln »

Det kan ta tid för jästen att visa tecken på liv.
Temperatur.
Mängden jäst.
Pigg/trött jäst.
Sockermängd i ölet.
Syrehalt i vörten.
Teperaturförändringar.
Hur tätt är jäskärlet egentligen?
Nu har du allt färdigt, det enda som är kvar att göra är att vänta någon vecka sen har du svar på om ölet lyckats. Vid misslyckande kan du hålla bort den, annars är ju allt bra.
Cue
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 08, 2018 10:37
Utrustning: BIAB

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Cue »

Tack för att du svarar!

Jag började i ett kallare utrymme (ca 16C) för att få en långsam jäsning (läste här att de ger ett bättre öl) men när de inte hände nåt så flyttade jag de till ett varmare rum 21C och skakade något för att syresätta igen.

Jag kollade om locket är tätt och de känns som de, de bubblar nu från jäsröret och doftar humle - tror du att de var pga trött jäst? Ska man göra en förkultur nästa gång för att förebygga de?

Hur vet jag om en vecka att de har misslyckats? via smak? doft?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Toffeln »

Hur kall var vörten när du tillsatte jästen?
Jag kan tänka mig att vid 16 grader tar det ett tag innan jästen kommer igång ordentligt. Det började hända grejer när du ökade tempen.
Luktar det öl och smakar öl så är det nog öl.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hej! Kommer ingen luft ur jäsrör hjälp

Inlägg av Knox »

16 grader är lågt för en alejäst.

Dessutom använder du en flytande jäst utan förkultur, dessa innehåller i färskt tilstånd 100 miljarder jästceller jämfört med 200 miljoner i torrjäst.
Jag hade nog pitchat två påsar torrjäst eller gjort minst en 3l förkultur på den flytande jästen. samt sett till att vörten låg på runt 17-18 grader när jag pitchade.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster