Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Coopers med Maltextrakt och humle

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av popcorn »

God kväll.
Nu är det dags att testa sig på att brygga öl.
Har googlar runt en del och kollat mycket på Youtube klipp. Eftersom det här är första gången så vill jag göra det enkelt.
Har siktat mig in på COOPERS öl satser. Har hört att Coopers Real Ale ska va bland dom bästa. Hade tänkt mig att använda Maltextrakt och humle.

Vill göra 20l med en rik smak och fyllig smak av öl.
och som ska va på 5-5.8% arcohol halt.

Så min fråga lyder.
# Hur mycket Maltextrakt ska jag ha och vilken typ av Maltextrakt?
# Samma gäller humle. Hur mycket och vilken typ.?
# Vilket jäst ska jag använda ?

Rätta mig gärna om detta låter fel men

En coopers real ale
Humle cascade kottar. Ca 30gram
Maltextrakt ljust torkat 500G
Bryggsocker 500G
Öl jäst Safale US-05

Kommentera och hjälp mig gärna
Mvh Popcorn :thumbup:
Bryggmästare
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av Toffeln »

Inte socker i öl väl. Dextros jäser ut helt utan feksmaker om du vill öka på abv utan att använda bara malt.
Humlen är jag dålig på. Jag brukar läsa vad den passarbra till och utgå från det.
Är själv nybörjare, ain't we all?
Det finns en bra guide här på forumet och ganska många liknande på internet. Massvis av pluggande ☺
Alternativet är att bara använda halva mängden vatten och på så vis fördubbla maltsmak och abv.
Om du inte köpt ny jäst så anser jag att coopers alejäst som du får med paketet är fullt bra att använda. Internet är en krigszon vad gäller jäst i coopers öl satser, men jag tycker det är slöseri att byta den. Kostar mer än det smakar.
Hoppas någon mer med mer erfarenhet ock kunskap svarar också, annars lycka till med bryggandet. Jag tror hur du än gör så blir det bra. Föl din egna känsla.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av Knox »

Vill göra 20l med en rik smak och fyllig smak av öl. då ska du skippa sockret helt, det kan användas för att öka abv men inte kroppen i ölet.
Jästen ska du byta ut, inte för att coopers använder dålig jäst utan för att man inte vet hur länge den har legat på hyllan och påsen brukar bara innehålla 5g vilken kanske är lagom till 8-10l en påse med t.ex. US-05 innehåller mer än det dubbla.

för övrigt hänvisar jag till weinkellers utmärkta tråd:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=2&t=12864
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av popcorn »

Tack för svaret. Vad menas med ABV ?
Ska läsa lite på den länken du skickade:)
Bryggmästare
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av Toffeln »

Alcohol By Volyme. Alltså hur mycket alkohol det är i ölen mätt i volymprocent.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av popcorn »

Ah okej. Men skippar sockret helt och hållet. Vill ju ej ha En cider karaktär på ölen.
Bryggmästare
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Coopers med Maltextrakt och humle

Inlägg av Den Sista Snusen »

Jag tror att du kommer att få mellanöl om du skippar det extra sockret du tänkte slå i.
Det bästa är nog att byta ut bryggsockret mot humlad spraymalt så får du mer smak.
Kanske sätta i några hekto extra också för att få upp alkoholen lite till.

Hur hade du tänkt att tillsätta humlen förresten? Kokar du den i vatten och slår i det?


När jag körde med Coopers så är jag ganska säker på att det stod datum på burken så kolla efter det så vet du om jästen är gammal, lägg den i kylskåpet tills att du ska använda den.
Cooperjästen jag körde på var det verkligen inget fel på den jäste på som bara den. Det var en av dom där lite dyrare Cooperburkarna, jästpåsarna ser annorlunda ut än dom billigare så den kanske är bättre än dom vanliga Cooper.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster