Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

efterhumla...

Grundläggande utrustning och teknik.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

efterhumla...

Inlägg av Holm44 »

:roll: hej,det var länge sen.har 25l färdigjäst ipa som jag ska tappa om i morgon.Tänkte torrhumla rejält.
Fråga:Är det ngn nackdel att det får stå i 14dgr (med humlet) innan jag tappar det på flaska? :?:

Leffe Järna hembrygdsförening(nu två medlemmar) :lol:
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: efterhumla...

Inlägg av Weinkeller »

Undvik att tappa om pga oxidation och ca 4dgr torrhumling ger en fräschare och mindre astringent humlekaraktär dessutom mindre oxidation.
/Weinkeller
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

Re: efterhumla...

Inlägg av Holm44 »

:?: jag brukar spruta in kolsyra från min soda-stream men´s jag tappar om(meningslöst?)
leffe :roll:
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: efterhumla...

Inlägg av Knox »

Holm44 skrev::?: jag brukar spruta in kolsyra från min soda-stream men´s jag tappar om(meningslöst?)
leffe :roll:
Nae men jag ser iaf inte nån poäng i att tappa om så länge ölen inte ska stå totalt över 4-5 veckor på jästkakan för att undvika autolys. Ölen blir inte (märkbart) klarare för att man tappar om.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: efterhumla...

Inlägg av Weinkeller »

Visst, kan du tappa om med koldioxidfylld sekundär så är ju problemet mindre. Men mest är det onödigt jobb om det inte är frågan om långlagring.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster