Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Grundläggande utrustning och teknik.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av fredand44 »

Hej
Råkade slå sönder min damejeanne igår, suck. Som dessutom var ett arvegods. Dubbel suck!

Min var på ca 8-9 liter och lagom storlek för mig som gör va 4-5 liter åt gången.

Vet någon om och vart man eventuellt kan köpa nya? Eller skulle ni råda att försöka hitta lika stor i plast då det kanske finns fördelar med plast?

Enormt tack på förhand.
Mvh
Fredrik
Bilagor
IMG_20161007_074309.JPG
IMG_20161007_074309.JPG (354.02 KiB) Visad 2360 gånger
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av Jazze »

Köp en 15L hink på julafton så länge.
Dom fungerar utmärkt
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av latmasken »

Jula, inte julafton, antar jag det är som åsyftas:)
Master Baits
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 08, 2016 1:28
Utrustning: damejeanne

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av Master Baits »

https://www.glasoflaskor.se/Flaskor/Gla ... anner.html
Har flera olika storlekar, billiga och verkar inte kosta mycket för frakten heller. dock så kan man bara betala med paypal eller banköverföring men de är baserade I Tyskland så det verka inte fungera annat än med paypal.
Jag har nyss beställt en så jag vet inte ju de ser ut ännu vad gäller munnen och att få dit en gummihätta, men jag kan uppdatera när den kommer.

en tioliters kostade 275 med frakt.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av fredand44 »

Hej!
Ser jätte intressant ut!
Ska bli spännande att höra hur du tyckte produkten var!
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av ranald »

Master Baits skrev:... bara betala med paypal eller banköverföring
Du behöver prata med din bank för att kunna göra sådana utlandsbetalningar.
Master Baits
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 08, 2016 1:28
Utrustning: damejeanne

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av Master Baits »

ranald skrev:
Master Baits skrev:... bara betala med paypal eller banköverföring
Du behöver prata med din bank för att kunna göra sådana utlandsbetalningar.
Jaha, det låter onödigt komplicerat.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av temp_wricko »

Det gör det verkligen då varje modern människa med internetbank kan göra en sådan betalning.
/Wricko
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av ranald »

temp_wricko skrev:Det gör det verkligen då varje modern människa med internetbank kan göra en sådan betalning.
Där ser man. Då får jag väl dra slutsatsen att jag inte är en modern människa med internetbank, eftersom just detta drabbade mig just vid betalning till glasochflaskor.
Master Baits
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 08, 2016 1:28
Utrustning: damejeanne

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av Master Baits »

temp_wricko skrev:Det gör det verkligen då varje modern människa med internetbank kan göra en sådan betalning.
Ja vanligtvis så är inte en banköverföring något svårt men just den informationen som butiken ger fungerar inte och jag antar att det är för att de är baserade i Tyskland, jag hade inte nämnt det om det hade fungerat, så du behöver inte vara så nedlåtande.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av temp_wricko »

Men hjälp! Nedlåtande? Ta av er offerkoftan!

Jag ville bara påvisa att det går utmärkt att göra utlandsbetalningar i sin internetbank. Eller mer specifikt, jag kan göra det i min internetbank. Jag har inte handlat av glasoflaskor.se men av andra företag och privatpersoner både inom och utanför EU.
Alternativ två var ju via paypal. Kostar inget och är enklare än banköverföring.

Se inte problemen, se lösningarna!
/Wricko
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av cissiny »

temp_wricko skrev:Men hjälp! Nedlåtande? Ta av er offerkoftan!

Jag ville bara påvisa att det går utmärkt att göra utlandsbetalningar i sin internetbank. Eller mer specifikt, jag kan göra det i min internetbank. Jag har inte handlat av glasoflaskor.se men av andra företag och privatpersoner både inom och utanför EU.
Alternativ två var ju via paypal. Kostar inget och är enklare än banköverföring.

Se inte problemen, se lösningarna!
Jag har nyss beställt från glasochflaskor, för mig gick det jättelätt att föra över via min internetbank. Om nån har problem med det så kan jag kanske hjälpa till, skicka pm.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Master Baits
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 08, 2016 1:28
Utrustning: damejeanne

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av Master Baits »

Min flaska kom nu halv åtta på morgonen av någon anledning, det gick inte direkt fort att få hit den men nu är den här.
Den ser mindre ut än den damejeannen jag redan har men det är nog en synvilla av att den är formad annorlunda och att den gamla står i en träribba.

Ytterdiametern på flaskmunnen ser ut att vara 5½ till 6 centimeter men det går att trycka ner en gummihätta över den, som jag köp ifrån humlegården ifall ni vet hur den ser ut.
Locket är av åtsittande plast och inte ett skruvlock tydligen, vilket var något jag hade fått för mig.
Plastkorgen den sitter i är täckt av något kladdigt ifrån tillverkningen antar jag och känns inte så trevlig att ta i av den anledningen.

Beställningen tog ungefär en vecka att komma fram, så det är bäst att beställa innan man börja jäsa något i en annan damejeanne, om man ska använda den här för att bli av med bottensatsen.
Jag ska undersöka mer när jag kommer hem ifrån jobbet.

Tillägg: efter att ha titta lite närmare på den ser man att den är väldigt grovt gjord, vid flaskmunnen finns det två stora skarvar efter att de två halvorna av flaskan har satts ihop, de går enkelt att fila bort.
Själva korgen är också väldigt grovt gjord och det är mycket spillbitar ifrån gjutningen men det verkar vara hållbar plast så det fungerar, korgen går att dela i två delar men eftersom att den är så grovt gjord så är det lite svårt att få av överdelen men det går med lite försiktigt våld.

Att den innehåller tio liter verkar stämma eftersom all cidern ifrån den gamla fick plats + mer saft och socker för att fylla upp den till halsen - bottensatsen.

Hoppas att den informationen hjälper någon som letar efter en ny damejeanne.
Senast redigerad av Master Baits, redigerad totalt 2 gånger.
Master Baits
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 08, 2016 1:28
Utrustning: damejeanne

Re: Går det att köpa nya damejeannes nånstans?

Inlägg av Master Baits »

temp_wricko skrev:Men hjälp! Nedlåtande? Ta av er offerkoftan!

Jag ville bara påvisa att det går utmärkt att göra utlandsbetalningar i sin internetbank. Eller mer specifikt, jag kan göra det i min internetbank. Jag har inte handlat av glasoflaskor.se men av andra företag och privatpersoner både inom och utanför EU.
Alternativ två var ju via paypal. Kostar inget och är enklare än banköverföring.

Se inte problemen, se lösningarna!
offerkofta? och att säga att en vanlig modern människa kan klara av det men inte vi, är nedlåtande och precis som jag skrev i mitt första inlägg så fungerade paypal alldeles utmärkt, och var därför lättare än banköverföring.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster