Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad kan jag brygga med denna utrustning/ingredienser?

Grundläggande utrustning och teknik.
E_son
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 28, 2016 19:26
Utrustning: 10l jäshink

Vad kan jag brygga med denna utrustning/ingredienser?

Inlägg av E_son »

Hej,
jag fick en hink med en del malt, jäst och humle och något som ser ut som gasbindor och något som ser ut som en tvättpåse när jag fyllde år sist.
Tyvärr så följde det inte med något recept och har inte bryggt något öl innan, men nåt borde väl gå att brygga.
Det som fanns med i hinken var:
2*500g spray malt light
2kg krossad vetemalt
1kg krossad crystal 100
100g amarillo humle
1 pkt US-05 jäst
10l jäshink med vattenlås
2m slang
1 st hygrometer
3st "gasbindor"
1st "tvättpåse"
samt lite rengöringsmedel

Kan jag brygga ett fruktigt och svagt öl (mindre än 5% alkohol) med ovan nämnda ingredienser och utrustning och vilka proportioner ska jag ha?
Behöver jag komplettera med något?

mvh Håkan
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Vad kan jag brygga med denna utrustning/ingredienser?

Inlägg av MR Cooper »

Välkommen till bryggträsket Håkan :)


(Edit: Efter lite efterforskningar så verkar det som att man kanske kan mäska endast vetemalt ändå. Här får gärna någon annan på forumet med bättre koll än mig på just vetemalt berätta hur det ligger till. Receptet nedan blir någon sorts öl men jag kan inte alls stå för resultatet. Dock brukar det flesta öl man brygger bli bra så länge man håller sig borta från strösocker och inte får nån infektion.)

Jag tror inte du kan mäska endast vetemalt utan skulle behöva skaffa pale ale malt eller pilsnermalt som har de nödvändiga enzymerna. Annars är det enda du behöver utöver detta är en stor kastrull (minst 10 liter men gärna större), något att isolera kastrullen med (liggunderlag eller filtar och något litet spännband), en våg som mäter ned till 1g, en termometer och ett gäng flaskor samt något sätt att försluta dessa (enklast är ölflaskor med bygelkapsyl eller pet-flaskor med skruvkork för öl).

"Tvättpåsen" är en BIAB-påse (Brew In A Bag) och i den lägger man den krossade malten under mäskningen.
"Gasbindan" är humlepåsar. I dessa lägger du humlen under vörtkoket för att lättare kunna plocka ut denna efteråt.

Det finns lika många sätt att brygga öl som det finns ölbyggare och man kan göra det precis hur krångligt som helst men jag skulle göra så här om jag var du:

1.Kläd insidan av din kastrull med Biab-påsen så att den hänger över kanten och sitter fast där (spännband eller något annat).

2.Värm 6 liter vatten i den påsbeklädda kastrullen till 70-72°C på spisen och stäng sedan av plattan.

3.Häll i 1kg pale ale, 0,5kg vetemalt och 300g av karamellmalten i det uppvärmda vattnet så att den samlas upp i påsen. Rör gärna om under tiden så att det inte bildas klumpar.

4.lägg på locket och isolera kastrullen med ditt liggunderlag eller vad du nu valt.

5. Låt malten vila i det varma vattnet under 1 timma (mäskning). Under denna tiden ska temperaturen i vattnet ligga mellan 65-69° (Isoleringen + överkompensationen av temp borde räcka för att hålla detta så länge du snabbt får i malten och på med isolering)

6.plocka bort isoleringen, lyft upp maltpåsen och låt påsen rinna av i kastrullen.

7. Slå på värmen på kastrullen,tillsätt vatten så att kastrullen nästan blir full, men ej så mycket att det riskerar att koka över och låt vätskan (vörten) koka upp.

8. Rör ner spraymalten i vörten under omrörning och försök undvika att det bildas klumpar. (Skippa eventuellt detta steg om du har tillräckligt hög densitet för så stark öl som du vill ha efter mäskning)

9. Tillsätt 10g humle inknutet i humlepåse (gasbindan). Försök att ge humlen så stort utrymme som möjligt i påsarna för att få maximal kontakt med vätskan. Den humlen du tillsätter nu kallas bittergivan och ska ligga i hela kokets längd (totalt 60 minuter). Obs! Vörten ska koka utan lock.

10. 45 minuter efter att första humlen tillsattes och det således är 15 minuters koktid kvar tillsätts 10g till (även detta i påse som ovan).

11. När 60 minuter har gått är koket färdigt. Låt humlepåsarna ligga kvar och tillsätt en 3e påse med 30g humle. Flytta sedan kastrullen till vasken eller badkaret och fyll upp runt om med kallvatten för att så snart som möjligt kyla av vörten. Rör om i vörten och skölj runt om med kallvatten tills temperaturen på vätskan är nere på ca 20 grader.

12. Plocka nu ut humlepåsarna och slanga sedan vätskan till jäshinken. I det här skedet är det viktigt att all utrustning som nuddar vätskan (slang, hink osv) är väl rengjord och desinficerad för att undvika att ölen blir infekterad med något som förstör slutresultatet.

13. Mät OG (original gravity, kallas vätskans densitet efter kok men före jäsning och den berättar hur mycket jäsbart socker det finns i ölet). Detta gör du genom att doppa ned ett desinficerat decilitermått och fångar upp en dl vört som du sedan häller i mätglaset till din hydrometer. Läs sedan av på hydrometern vad densiteten på vätskan är. Kraftigt förenklat kan man säga att du kommer få 5% om OG är 1.050 och 4% om du har 1.040 (Det är egentligen en formel för att räkna ut men orkar inte förklara det nu). Har du inget mätglas får du helt enkelt decinfecera hydrometern och släppa ner den i jäshinken.

13. Nu kan du tillsätta vatten för att späda vätskan ifall du känner att ölet kommer bli för starkt. Mät sedan densiteten igen och se om du ligger där du vill. Om densiteten redan är låg ska du självklart inte späda.

14. Strö påsen med torrjäst i ett glas rumsvarmt vatten och låt den lösas upp under några minuter. Tillsätt sedan den uppblötta jästen till jäshinken och sätt på locket. Fyll vattenlåset knappt till hälften med vatten.

15. Ställ jäshinken svalt (helst 16-18°C) och vänta 3 veckor.

16. Mät densiteten på det färdiga ölet (FG, Final Gravity) och räkna sedan ut alkoholnivån genom formeln OG - FG ÷ 7.4 (t.ex 1047 - 1009 ÷ 7,4 = 5,1% alk).

17. Rengör och decinfecera flaskor tillräckligt för din öl och lägg sedan i en sockerbit i varje flaska (mockabit i 33cl och vanlig sockerbit i 50cl). Alternativt till detta kan du göra en sockerlag på 5-6g socker per liter öl och försiktigt röra ned denna i ölen men det kräver att du först tappar över ölen i ett annat kärl. Annars kommer du riva upp jästkakan som ligger kvar i botten och få med den i ölen.

18. Tappa upp ölen på flaskor och förslut.

19. Ställ flaskorna i rumstemperatur i minst 2 veckor för att bilda kolsyra innan du smakar på ölen.

20. Servera kyld och njut av din första hembryggda öl :)

Lycka till!
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster