Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dålig utjäsning med US-05

Grundläggande utrustning och teknik.
TGreen80
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 29, 2016 8:34

Dålig utjäsning med US-05

Inlägg av TGreen80 »

Detta blir mitt första inlägg på bryggforum.

Jag och min granne har precis börjat att brygga öl och vi har hittills kört en variant på BIAB. Vi har gjort två batcher öl, en "American Pale Ale" och en "Simcoe Single Hop". Det visar sig att båda batcherna inte jäser ut tillräckligt. Den första hade ett OG på 1.061 och efter en vecka stannade det av och hygrometern visar 1.030 konstant även efter ca 2 veckor. Den andra ölen hade OG 1.052 och har stannat av vid 1.020. Båda ölen har jäst med US-05 i ca 18-19 grader.

Den första batchen blev 18l in i jästank och vi körde med ett pkt US-05 direkt i tunnan. Den andra blev 26l till jäshink och ävben här körde vi ett pkt jäst direkt i. Har vi för lite jäst kanske eller mäskar vi vid för hög temperatur så att vi får en hög restsötma?

Så här går vår bryggprocess till:

- Värmer upp ca 24l vatten till 75 grader i en 32 l kastrull.
- Lägger i BIAB-påsen och häller i malten under omrörning.
- Mäsktemeraturen hamnar på ca 68-69 grader efter omrörning och locket sätts på.
- Står i ca 65 min med omrörning var 20e min
- Temeraturen sjunker till ca 65 grader
- Vi lyfter upp påsen och pressar ur samtidigt som vi värmer upp 10l vatten till 75-78 grader i en annan kastrull
- Lägger påsen med malt i en tredje kastrull och slår över det uppvärmda vattnet genom en sil för att sprida strålen över påsen.
- Efter ca 15 min lyfter vi upp påsen och pressar ur den och slår sedan över "lakvattnet" till kastrullen för vörtkok.
- Pre boil volym hamnar på ca 30l (vi hade mindre vatten vid första bryggningen av säkerhetsskäl vilket gav mindre till jäshink)
- Kokar vörten i 60 min med tre humlegivor (60,30,0).
- Kyler i vattenbad i stor diskho med is och kylklampar. Tar ca 50 min
- Häller över vört till rengjord jäshink med gsanska högt fall så att det skvalpar och syresätts.
- Spritsar ut jästen jämt fördelat i hinken och på med locket och skakar om. Tar ett OG med hjälp av kranen i botten.
- I med vattenlås och ner i källaren 18-19 grader.
- Inom 24 timmar har det börjat att bubbla i vattenlåset och gör så i ca två dagar till sedan stannar det av kraftigt.

Det blir en jästkaka i botten som är på ca 2l

Vad tror ni det är för fel?


Mvh, Green
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Dålig utjäsning med US-05

Inlägg av Knox »

En mäsktemp på 68-69 grader är ganska hög, för en pale ale är nog 65-66 grader mer lagom. Ett annat tips kan vara att höja temperaturen i jöskammaren/flytta jästunna till ett varmare rum efter att den "värsta" jäsningen är över och då också snurra upp bottensatsen.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Dålig utjäsning med US-05

Inlägg av Weinkeller »

+1 på Knox, rehydrera även jästen och syresätt vörten ordentligt. Testa eventuellt stegmäskning med en 45Min rast på 62-63C och 45min på 67-68C.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Dålig utjäsning med US-05

Inlägg av Mr_President »

Använder ni Beersmith? Om ja, vad säger den om förväntat FG?

Har ni i större mängder crystal malt eller liknande? Den jäser ju inte bort oavsett jäst.

Jag kör US-05 vid just 18-19C och den jäser ut hur bra som helst (kör med lägre rasttemp som tidigare inlägg nämner)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Dålig utjäsning med US-05

Inlägg av vafan »

Ser att denna användare har frågeställningen på två trådar.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... 85#p181352
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster