Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bränd vört

Grundläggande utrustning och teknik.
karlkarl
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jul 09, 2016 19:27
Utrustning: brygghink

Bränd vört

Inlägg av karlkarl »

Hej! har idag bryggt min första helmalt. Bryggde en kölsch i en 30liters jäshink jag monterat i 2x2000w värmeagregat från te kokare. "biab". Grejen är den att jag hade läst att man behövde lägga på lite extra malt så jag la på 0,5kg så totalt vart det 5,5 kg malt istället för 5 kg som det skulle ha vart. Till det konstiga är att när jag tappa över vörtet i jäshinken så hade det blivit bränt på ena agregatet, nån som vet någon hur jag ska göra med agregaten tills nästa brygd, bör jag byta ut dom till lite klenare?
Samt att var lite struligt med temperaturen under mäskningen, i maltpåsen höll det 7 grader kallare än utanför, vart ska jag mäta mäskvattnets temperatur, i påsen eller utanför? Och det vart så sjukt myckets grums med i vörten , en timme efter den stått i jäshinken så ligger ett 6-7 cm lite mörkare lager i botten, nån annan som vart med om det? silade förövrigt ner det i jäshinken med en saft sil. MVH
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Bränd vört

Inlägg av MR Cooper »

Välkommen till forumet och din nya hobby!

Det enklaste du kan göra när du kör biab i ett kärl som ditt är att du värmer upp vattnet som du ska ha till mäskningen och sedan när du har hällt i malten och sett till att du ligger på rätt temperatur så stänger du av värmeelementen och isolerar hela hinken med något lämpligt material (jag använder liggunderlag och små spännband).

Angående var du ska mäta temperaturen så bör du röra runt vätskan ordentligt innan du mäter så att du får en jämn fördelning av temp i hela.

Du behöver inte använda mer malt än normalt i biab om du ser till att malten är ordentligt krossad. Beställer du färdigkrossad så be om dubbelkrossad (Maltmagnus har iaf det) och krossar du själv så kör alltihop genom kvarnen 2 gånger. Malten ska nästan vara bara som ett pulver för att få bästa resultat.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster