Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glömde syresätta vörten

Grundläggande utrustning och teknik.
Nikke46
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:49
Utrustning: Grundsats

Glömde syresätta vörten

Inlägg av Nikke46 »

Hejsan alla "Brewers",

Jag är lite orolig nu.
För två dagar sedan så satte jag en sats "Evil Dog" men kom på, efter att jag slagit på vatten till 23 liter, att jag glömt vispa om ordentligt innan för att syresätta vörten. :screwy:
Jag slog på torrjästen och nu har det gått ett par dagar och inte en tillstymmelse till bubblor i röret.
Dessutom stannade temperaturen på 21 grader denna gång vilket kanske är i lägsta laget...?

Vad tror ni? Är satsen körd? Måste jag sätta en ny?

Tacksam för alla glada och hjälpsamma tips från er därute. :D
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av binx »

ta det lugnt, att glömma syresätta sin vört är inte hela världen. Låt de ta några dygn till så ska du se att den kommer att komma igång.
Nikke46
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:49
Utrustning: Grundsats

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av Nikke46 »

Tack för svaret :)

Jag får väl återkomma om inget händer. Än så länge (efter 2 dygn) så är det helt stilla i röret...
Kanske du har rätt. Men i så fall - ska man då förlänga den totala jäsningstiden?
Tillsätta humlen några dygn senare än rekommenderat?

Kanske låter jag snurrig men jag har aldrig råkat ut för just detta och hade hoppats på några goda pilsner till midsommar..... :?
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av binx »

För att veta säkert så får du ta ett SG efter en vecka och se ifall jästen har kommit igång.
Och ska du ha några goda pilsners till midsommar så är du några månader försent, jag brygger mina lagers/pilsners i Februari/Mars som jag har till midsommar.
Humletassens_brew
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: fre apr 19, 2013 18:30
Ort: Göteborg

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av Humletassens_brew »

Är du säker på att locket håller tätt? Räcker med en liten springa/spricka , så blir det inga bubblor i röret.
Nikke46
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:49
Utrustning: Grundsats

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av Nikke46 »

Humletassens_brew skrev:Är du säker på att locket håller tätt? Räcker med en liten springa/spricka , så blir det inga bubblor i röret.
Jadå det sitter rätt och är tätt. Problemet - som jag sa - är att jag glömde att röra om kraftigt i vörten för att syresätta.

Nu, efter mer än en vecka, är det kondensdroppar på insidan av locket som det ska vara och all jäst har sjunkit ner till botten redan.
Men inget bubbel i röret.
Ska tillsätta humlen nu i helgen men det lär knappast påverka processen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av latmasken »

Syresätta vörten är ju bara för att jästen ska kunna föröka sig lite så den jäser snabbare. Har du inte syresatt så kommer jästen ändå att jäsa, men det blir inte lika stor mängd jäst. Men jästen ska inte dö av att du missat att syresätta. Om jästen har dött måste det vara nåt annat fel.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Glömde syresätta vörten

Inlägg av MR Cooper »

Vad var det för temperatur på vörten när du hade i jästen?
Om den var varm så kan du ha dödat jästen och måste tillsätta ny. Annars vänta en vecka och mät sedan sg.

Att syresätta är som andra redan har nämnt inte ett krav.

Kolla om det har bildats nån jästkaka i botten på kärlet och om det har fastnat skum längs kanterna, då det kan vara tecken på jäsning.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster