Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

snabbfråga FRYSNING

Grundläggande utrustning och teknik.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

snabbfråga FRYSNING

Inlägg av Holm44 »

hej,jag satte en förkultur till min som reserv till min ölsats som har ett sg på 0.016,men jäsningen fortsatte utan den. Nu min fråga:kan jag frysa ned min förkultur för användning senare...?

leffe
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av latmasken »

Nej. Isen krossar jästcellerna.

Ska man frysa jäst måste det vara 10% glycerin i slurryn för att inte jästcellerna ska krossas.
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av rili »

Har aldrig fryst jäst själv -- men den gode Lindh (med sin legendariska blogg) har en tydlig och bra instruktion. http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av binx »

Hur länge till nästa gång tänkte du använda denna jäst?
Du kan tvätta jästen och behålla den i din kyl upp till en månad utan några problem, sen gör du en förkultur någon dag innan du tänker brygga.
Men visst kan du frysa din jäst, bara googla om det tror ingen har skrivit om det på detta forum.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av vafan »

3 månader i kyl funkar, se bara till att tvätta jästen först. Sen gör du en förkultur några dagar innan du ska pitcha i den i ditt jäskärl. Tabort det "klara" vattnet och gör en förkultur utav det grumliga.
BIAB+NoChill Nuff Said!
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av boozehacker »

Om jag tillåts kidnappa tråden lite - så undrar jag över om man kan långtidsförvara aktiv torrjäst (vid 0°C – 4°C) i ren glycerol.
Detta för att undvika att jästen, i en öppnad större vakuumförpackning, blir förstörd p.g.a att den absorberar luftfuktigheten som finns i luften.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av latmasken »

Jag tror det är bättre att i såna fall förvara den ihop med en påse fuktabsorberande medel (silica gel).

Ren glycerol är jag osäker på om det fungerar, för flytande jäst så kör man ju cirka 10% glycerol.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av boozehacker »

Jo, fast torrjästen är ju lika absorbent som silica gel är, så några påsar i jästen kanske inte gör nån större nytta.
Glycerol används ju för att hindra iskristallbildning i jästslurry som förstör cellerna, om jag förstår det rätt.
I det här fallet så skulle den fungera som en ogiftig fukt/syrespärr.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av boozehacker »

Äsch, jag skaffade mig en Vakuummaskin - OBH Nordica Food Sealer istället. Jag har nytta av den i andra sammanhang också. Det gick utmärkt att dela upp det vakuumförpackade 125 g paketet i 5 g paket och vakuumförpacka dom. Hoppas dom håller sig lika länge som det vakuumförpackade orginalpaketet - (2018/06).
125 g jäst kostade 129 kr. 5 g paketen kostar 19 kr / st. Så vinsten är 346 kr - om det funkar! :)
paytrik
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 10:17

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av paytrik »

Vart handlar man sådant storpack jäst?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: snabbfråga FRYSNING

Inlägg av boozehacker »

paytrik skrev:Vart handlar man sådant storpack jäst?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
---------------------------

http://shop.humle.se/jast/vinjast/torr/ ... 1118-125-g

Dock slut i lager just nu, tycks det.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster