Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FastFerment, prisvärd?

Grundläggande utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av latmasken »

Men poängen med en FastFerment är ju att det är enkelt att ta hand om bottensatsen.

Att då tappa över från sin FastFerment till en jäshink innan man har klarnat ölen är ju då helt meningslöst? Det måste ju då i såna fall vara bättre att jäsa i jäshinken och tappa över till FastFerment för klarningen?
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av jakan65 »

latmasken skrev:Men poängen med en FastFerment är ju att det är enkelt att ta hand om bottensatsen.

Att då tappa över från sin FastFerment till en jäshink innan man har klarnat ölen är ju då helt meningslöst? Det måste ju då i såna fall vara bättre att jäsa i jäshinken och tappa över till FastFerment för klarningen?
Alvarligt är du tappad bakom jäsdunken.fastfermern tar hand om jästkakan!!!kall krasha -klarna måste man göra ändå...
ursäkta men du måste varit bortom allt klart själv. när du skrev detta.med så många inlägg med samma inlogg datum som jag.så undrar jag om du e frisk i pallet.llr ständigt full. :?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av latmasken »

jakan65 skrev: Alvarligt är du tappad bakom jäsdunken.fastfermern tar hand om jästkakan!!!kall krasha -klarna måste man göra ändå...
ursäkta men du måste varit bortom allt klart själv. när du skrev detta.med så många inlägg med samma inlogg datum som jag.så undrar jag om du e frisk i pallet.llr ständigt full. :?
Innan kallkraschen så har du bara halva bottensatsen i kärlet... Det är inte bara jag som har skrivit detta, AirQ skrev samma sak.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av jakan65 »

Alvarligt är du tappad bakom jäsdunken.fastfermern tar hand om jästkakan!!!kall krasha -klarna måste man göra ändå...
ursäkta men du måste varit bortom allt klart själv. när du skrev detta.med så många inlägg med samma inlogg datum som jag.så undrar jag om du e frisk i pallet.llr ständigt full. :?[/quote]
du å ja har inget att säga varann pga du är antigen skriver inget här men .antar att du förstår,jävla idiot mupp med tanke på hur många mess du gjort.jag kan skriva här vad jag tycker om dig jävla latmask......
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av AirQ »

Tja, klarning/kallkrash lämnar ju en hel del bös i botten, så tycker väll att latmasken har en poäng i det han säger, även om det kanske inte är enormt mkt bös.

Är ju en optimal produkt om man har utrymmet för kallkrashen, annars att tappa över till annat kärl och riskera oxidera ölet samt röra runt de böset som blir i från kallkrashen känns lite meningslöst, då kan man lika bra jäsa i hink o sen tappa om för att bli av med böset och är då betydligt billigare.

Sen kan det ju va bra för dem som vill spara jästkakan och tvätta den o använda till andra bryggningar.
Learning by doing is the shit
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av Dr snuggels »

jakan65 skrev:Alvarligt är du tappad bakom jäsdunken.fastfermern tar hand om jästkakan!!!kall krasha -klarna måste man göra ändå...
ursäkta men du måste varit bortom allt klart själv. när du skrev detta.med så många inlägg med samma inlogg datum som jag.så undrar jag om du e frisk i pallet.llr ständigt full. :?
du å ja har inget att säga varann pga du är antigen skriver inget här men .antar att du förstår,jävla idiot mupp med tanke på hur många mess du gjort.jag kan skriva här vad jag tycker om dig jävla latmask......
Lite vett o nettikett hade kanske varit på sin plats.
Även om du tycker att Latmaskens förslag är en aning naivt och du kanske anser att du har större kunskap om produkten i fråga än tidigare nämnda evertebrater borde du reflektera över ditt sätt att uttrycka detta.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: FastFerment, prisvärd?

Inlägg av latmasken »

jakan65 skrev:Alvarligt är du tappad bakom jäsdunken.fastfermern tar hand om jästkakan!!!kall krasha -klarna måste man göra ändå...
Jag undrar om det är du som är tappat bakom jäsdunken. Vad yrar du om för jästkaka? Du får aldrig en bottensats som består enbart av jäst.

Hur får du bort bottensatsen efter kallkraschen? Tappar av från jäshinken med vanlig hävert? Varför kan du inte göra så innan kallkraschen i såna fall?

Hade jag en fastferment skulle jag just använda den för den andra klarningen. Första omtappningen (från jäshink) gör det då inget om man råkar få med lite lite extra bottensats eftersom den hamnar i spetsen på fastfermenten efter kallkraschen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster