Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första gången, Behöver tips råd och idéer

Grundläggande utrustning och teknik.
Astaroth
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 25, 2010 22:24
Ort: Göteborg

Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av Astaroth »

Hej!
Jag och en kompis har kommit fram till att vi skall börja brygga öl.
Då ingen av oss har gjort detta innan så skulle vi vilja ha så många tips och råd det bara går innan vi drar igång.
Vad skall köpas in?
Typiska nybörjarmisstag?
Vad är enklast att börja med?
Ja ni vet hur det var när ni började. Fyll gärna på med egna erfarenheter råd och idéer.

Mvh.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av Knox »

Först och främst så bör ni bestämma vilken typ av bryggning ni vill testa (iaf första gången)

Jag rekommenderar BIAB för nybörjare
http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=15166

Du behöver gryta (5-10 liter större än önskad mängd i jäskärl)
Jäskärl
En påse för BIAB t.ex. av Teresia tyget från IKEA
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av latmasken »

En oechslemätare bör man väl också ha. Hävert är praktiskt. Men de sakerna ingår i de flesta "jäskit" man kan köpa.

Ett galler att lägga påsen på när den rinner av kan väl också vara bra om man ska köra BIAB.

Ölbryggning består ju av flera steg:

1. Mäskning - det är här det finns flest olika metoder, helmalt, BIAB, extrakt etc.
2. Vörtkokning - är i princip samma oavsett metod
3. Kylning - finns lite olika skolor, no chill är ju enklast och billigast
4. Jäsning - går i princip till på samma sätt som man jäser vin eller mäsk
5. Kolsyrning (den biten kan vi skippa så länge)
mok
Bryggare
Inlägg: 174
Blev medlem: tor feb 27, 2014 12:38

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av mok »

Jag gick en kurs :)

Tyckte jag var väl investerade pengar kostade 595 spänn och man gick igenom alla moment för helmaltsbryggning.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av vafan »

BIAB
Stor gryta + BIAB påse
Jäshink(AR)
Rengöringsmedel: PBW och Star San
Bra termometer som verkligen visar rätt temperatur mellan 32-100C
Hävert
Flaskor + kapsyl
Kapsylmaskin av något slag.
Hydrometer kan inköpas (dock inget krav imo)

Nybörjarmisstag:
Man börjar läsa om traditionell bryggning och köper för mycket saker och lär sig fler moment än vad man behöver. Med andra ord: Lär er BIAB.

Man oroar sig för mycket och öppnar locket titt som tätt. Låt jäsningen vara och i rätt temperatur minst 2 veckor innan ni börjar fundera på att öppna locket.

Kör enkla recept några bryggningar, börja sedan att ändra på mäskningstemperaturer, sedan tillsätt olika maltsorter för att se vad det gör för just ditt öl.

BRYGG ÖL FÖR DIG OCH INTE FÖR HUR ANDRA SKA TYCKA EN ÖL SKA SMAKA!!!!

Och glöm inte att ölbryggning är ingen hobby utan en livsstil!

:beer:
BIAB+NoChill Nuff Said!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av Knox »

vafan skrev:BIAB
Stor gryta + BIAB påse
Jäshink(AR)
Rengöringsmedel: PBW och Star San
Bra termometer som verkligen visar rätt temperatur mellan 32-100C
Hävert
Flaskor + kapsyl
Kapsylmaskin av något slag.
Hydrometer kan inköpas (dock inget krav imo)

Nybörjarmisstag:
Man börjar läsa om traditionell bryggning och köper för mycket saker och lär sig fler moment än vad man behöver. Med andra ord: Lär er BIAB.

Man oroar sig för mycket och öppnar locket titt som tätt. Låt jäsningen vara och i rätt temperatur minst 2 veckor innan ni börjar fundera på att öppna locket.

Kör enkla recept några bryggningar, börja sedan att ändra på mäskningstemperaturer, sedan tillsätt olika maltsorter för att se vad det gör för just ditt öl.

BRYGG ÖL FÖR DIG OCH INTE FÖR HUR ANDRA SKA TYCKA EN ÖL SKA SMAKA!!!!

Och glöm inte att ölbryggning är ingen hobby utan en livsstil!

:beer:
+1
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av Omlott »

Kunskap är makt. Ta ett besök till biblioteket.
http://www.gotlib.goteborg.se/search*sw ... T=S%C3%B6k

Jag tyckte det var praktiskt att börja med en Cooper ölsats för att mjukstarta. Sen gå över till avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar.
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av rili »

Jag är fortfarande nybörjare - några färdiga satser under västen (och har börjat läsa på om BIAB...) -- här är mina råd (baserad på egen erfarenhet):
* Läs på ordentligt -- inte minst på det här forumet -- det finns massor av råd och tips, och när man läst ett tag kan man konstatera att dina vanligaste frågor är ställda ett antal gånger av andra...
* Hygien - det är skillnaden mellan antiseptik (dvs rengöra desifecera) och aseptik (dvs inte smutsa ner det som är rent). Tänk på båda sakerna när du arbetar.
* Tålamod, tålamod och tålamod (hade själv haft ett antal "kriser" då jag trodde att instruktionerna i mina ölsatser var korrekta och ölet skulle vara klart på en vecka -- det tog tre veckor och inte mådde ölet dåligt av det).
* Temperatur (mät gärna temperaturen där du faktiskt förvarar jäshinken -- på golvet i ett utrymme med cementgolv kan det vara flera grader kallare än mitt i rummet - påverkar tiden för utjäsning)
* Hydrometern -- testa om den visar rätt - ska visa 0 (eller rättare sagt 1000) i vatten 20 gr C - min visade fyra "pinnar" fel. Inget problem men bra att veta när man ska mäta...

Lycka till!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av vafan »

Det bästa med att börja med en "coopers sats" eller traditionell helmaltsbryggning, är att när man går över till helmaltsbryggning (BIAB) så blir man förbannad och slår knogarna blodiga i väggen för att man inser att man har lagt ner pengar och tid på något man inte behövde.

Teoretiska personer och teoretiska påståenden slås sönder med den brutala verkligheten.
Vem fan har sagt att livet är lätt? jo någon lärd person som har läst en massa jävla böcker, men de kan inte säga hur det är att känna oljan på sina händer eller lukten när man har bytt ut någon pryl i en motor.

Och sedan ta en kall öl som man har bryggt mot alla dess principer, är fan livet.

Ja vet! det är tidigt på morgonen och jag har inte tagit min medicin. :twisted:
BIAB+NoChill Nuff Said!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av latmasken »

Jag skulle vilja lägga till en sak under det här med "läs på": Se till att du förstår varför man gör på ett visst sätt i varje steg så du förstår vilka saker som är viktiga och inte. Att följa en instruktion i blindo funkar sällan, eftersom i princip inga instruktioner täcker precis alla detaljer. Man måste alltså ha en viss förståelse för vad som händer och varför.

Om vi tar ett hypotetiskt exempel: Det står att du ska blanda kokande vatten med kallt vatten för att få rätt temperatur.

Om du först häller i kokande vatten och sen kallt vatten så kommer temperaturen vara för hög innan du hunnit få i det kalla vattnet. Gör du tvärtom kommer den vara för låg. Det gäller att i det läget förstå om det blir problem att temperaturen är för hög eller låg under en kort stund. Kan man göra blandningen i grytan eller måste den göras bredvid och hällas i när temperaturen är rätt?

Och varför står det så när man lika gärna skulle kunna ta vatten i rätt temperatur direkt från kranen?
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av Morgan I »

På min blogg har jag skrivit hur jag brygger. Jag har förenklat min process så långt det går utan att gå över till biab. Jag säger inte att biab är fel, bara att jag inte testat det än. Adressen till bloggen hittar du längst ner i mitt inlägg.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av latmasken »

Morgan I skrev:Adressen till bloggen hittar du längst ner i mitt inlägg.
Om man inte slagit av visning av signaturer (som jag har gjort).
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av Brandis »

Morgan I skrev:På min blogg har jag skrivit hur jag brygger. Jag har förenklat min process så långt det går utan att gå över till biab. Jag säger inte att biab är fel, bara att jag inte testat det än. Adressen till bloggen hittar du längst ner i mitt inlägg.
Nej, adressen till din blogg syns inte längst ner i meddelandet, eller i din profil ;)
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första gången, Behöver tips råd och idéer

Inlägg av latmasken »

Nähä, den syntes inte ens om man slog på att visa signaturer....:)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst