Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tillsatt för mkt socker för flaskjäsning

Grundläggande utrustning och teknik.
MartinJohstromer
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 05, 2022 20:29

Tillsatt för mkt socker för flaskjäsning

Inlägg av MartinJohstromer »

Hej, flaskade en APA och råkade dubbla mängden socker från 5g till 10g per liter i all hast. Frågan är om det är risk att flaskan sprängs och om man kan göra ngt åt det? eller bara hälla ut, hann väl fylla på ca 15 flaskor av 40 innan jag kom på det... :-(
Tips mottages gärna.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Tillsatt för mkt socker för flaskjäsning

Inlägg av MurvSneaker »

Jag brukar ha 6,3 gram/liter i mina APA. (En minibitsockerbit/33cl flaska)
Förutsatt att vörten jäste ut helt så du hade ett stabilt FG innan flaskning tror jag inte att flaskorna kommer sprängas.
Till cider brukar jag ha 9-10 gram/liter. De flaskorna sprängs inte.
Största risken är snarare att du får en överkolsyrad APA och ev. att det skummar över när du ska hälla upp i glas.

Mitt råd skulle vara att försiktigt öppna flaskan när de jäst en vecka så du släpper lite på trycket. Sen klämmer du åt kapsylen igen. Då borde du vara i fas igen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster