Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
Joellundgren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jan 19, 2017 21:36
Utrustning: Öl

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Joellundgren »

Vilken temp tros är den bästa för diacetylrast? Läst runt lite , det verkar variera. Tänkte låta den stå 3 dygn, ölen är en tjeckisk lager
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Michael »

För min del fungerar allt mellan 16° och rumstemperatur.
Vilken specifik temp som skulle vara bäst vet jag inte, men hellre i det lägre skiktet än för varmt.
Chabo
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 06, 2015 22:13

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Chabo »

Joellundgren skrev:Den kommer få stå nu i tre dagar i rumstemp sen sekundärjäsning 6 veckor. Efter det blir de tappning på flaska och kolsyrejäsning
Sorry ... Missförstod allt

Anders


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

Joellundgren skrev:Den kommer få stå nu i tre dagar i rumstemp sen sekundärjäsning 6 veckor. Efter det blir de tappning på flaska och kolsyrejäsning
Låter som en bra plan. :thumbup:
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Michael »

Joellundgren skrev:Hej! Har nu gjort en helmaltsbryggning av en tjeckisk lager. (Underjäst)Nu har ölen stått och jäst i 12c sedan den 18e februari och slutade bubbla ur röret för ca 3 dagar sedan. Har tagit fg på ölen igår och ska även ta fg imorgon och tappa om till ny jäshink för lagring/sekundärjäsning i jordkällaren (0-2c) är det något speciellt man ska tänka på?? Sedan ska den stå dära i 6 veckor, hur viktigt är det att det är 6 veckor och inte 5?
Tänkte sedan tappa på flaskor och prima, ska ölen då stå i rumstemp under kolsyrejäsning eller kallt?
Hur länge ska den stå på flaska sen innan man kan dricka ? Och även vilken Temp?
Kan man tillsätta extra humle under sekundärjäsningen?(hur mycket?)

Tack på förhand!
Om det är en tjeckisk pilsner du brygger ska det vara en del diacetyl kvar. Bryggde en och den smakade helt rätt innan jag gjorde diacetylrasten, sen blev det en ljus lager.
En god ljus lager, men ingen Tjeckisk pilsner :(
Samma sak med torrhumling, du får en god ljus lager med humlesmak beroende på vilken humle du humlar med, men det blir ingen Tjeckisk pilsner.
Med 6 veckors lagring kan det nog kvitta om du gör en D-rast. D-rasten snabbar på nedbrytningen av restprodukter från jäsningen men det kommer att ske i vilket fall som helst när du lagrat ölen tillräckligt länge.
Joellundgren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jan 19, 2017 21:36
Utrustning: Öl

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Joellundgren »

Ok , jag tappade om ölen innan D rasten, hoppas inte det gjorde något. Lät den sedan stå i 3 dygn i 20c. Från idag står den i jordkällarn i 1c. Där får den stå 6 veckor. Lagrar man så lång tid så är det alltså inte nödvändigt med D rast? Vilja öltyper samt lageingstid borde man då köra D rast?? Tack!
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Michael »

Den kommer nog bli hur god som. Om lagringstiden varit tillräcklig lär du få reda på den hårda vägen, men tycker du inte om ölen så häll inte ut resterande flaskor utan låt dom stå några veckor till. Det händer en hel del vid kallagring av ny öl. Står dom bara kallt håller dom bra.

Har bryggt pilsner som hade rätt nivå på diacetylen innan jag gjorde en D-rast. Allt försvann och det blev en gräsklipparöl, inget fel i det men det var inte det jag försökte brygga.

Så du brygga ljus gräsklipparöl med ca 20 IBU typ Corona, Sol eller King Fisher kan du låta ölen jäsa vid 8-10° i några dagar, höja till 16-20° och låta den jäsa ut. Efter det kolsyrar du och "lagrar" ölen i 3-4 veckor, sen är det klart för att kylas och drickas. Den är drickbar redan efter 2 veckors lagring men blir inte sämre av längre lagring.
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Sourz »

Jag har bara en liten fråga när de kommer til kolsyrejäsning. När jag ska blanda inn sockerlagen, ska jag göra de i samma tunnan som jag jäst i? Tänker ju att man vill veva upp en hel del av bottensatsen som ligger där för att blanda ut allt.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Sourz skrev:Jag har bara en liten fråga när de kommer til kolsyrejäsning. När jag ska blanda inn sockerlagen, ska jag göra de i samma tunnan som jag jäst i? Tänker ju att man vill veva upp en hel del av bottensatsen som ligger där för att blanda ut allt.
Jag brukar gör som så att när jag kallkrashat ölet så tappar jag över till ett nytt rent kärl för att bli av med det värsta böset (oftast biltema grytan i mitt fall med tappkran) och sen rör jag ner sockerlaget i den och tappar ifrån i flaskorna sen.
Learning by doing is the shit
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Sourz »

Ja precis.. Va väl så jag tänkte göra i så fall. Är bara lite orolig oxidering, men de borde väl gå bra.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Klart man vill nog inte plaska för mycket med det, men jag brukar jäsa i samma kärl hela tiden och sen tappar jag över inför flaskningen, kan inte påstå att
jag har märkt av att jag haft något större problem med oxidering.

Är man orolig så går det väll bra att pysa i kolsyra i kärlet innan, eller prima med sockerbitar istället (har inte testat själv men en del brukar köra mockabitar har jag läst)
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

Annars finns ju
http://maltmagnus.se/sockermatt

Tillsätt i varje flaska och skaka om flaskan så det löser sig.
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Rusdryck »

Slanga över med hävert så bubblar det mindre


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Sourz »

De får nog bli ett sånt mått tror jag, men den här gången tappa jag om och sedan på flaska.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Sourz »

Hej! Jag gjorde en liten fel när jag använt mig av sockerbitar till kolsyrejäsningen.. Bitarna väger tydligen 3.4g pr st och jag hadde de i varje 33cl flaska.. Nu efter en vecka så är dom perfekt med kolsyra, så jag undrar helt enkelt om jag kan ställa inn dom i kylen nu och om jäsningen vill avta när dom blir kalla så jag slipper flaskbomber.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster