Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Odqvist »

Hej och välkommen till Bryggforum.nu och vår sektion om ölbryggning.

Detta ska du tänka på innan du skriver på forumet:

1. Pröva först att söka på Bryggforum.nu efter det du letar efter. Oftast finns det fler än dig som frågat/erfarit samma situation tidigare. Sökfunktion finns i menyn.

2. Hittar du inte informationen, skriv din fråga i denna tråden.

3. Försök att formulera din fråga ordentligt, så att vi lättast kan svara på den.

4. Starta INTE en ny tråd för nybörjarfrågor som gäller ölbryggning, eller "hjälp, det jäser inte", "är det fel på mitt öl", "hej, jag tänkte brygga öl och undrar..." - trådar, utan skriv det du önskar ha hjälp med i denna tråd.

5. Trådar som beskrivs i regel 4 kommer att låsas och hänvisas hit.

6. Inga frågor är för dumma. :)

--- --- --- --- ---

Den här tråden är skapad för att samla alla nybörjarfrågor, panikproblem och dylikt, som allt för oftast orsakar att nya, likadana trådar skapas.
Senast redigerad av Odqvist, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bubbel
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: mån jun 21, 2010 21:03
Ort: Malmö
Kontakt:

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Bubbel »

+1 på denna tråden :)

Jag håller på att jäsa min första lager, den har stått i 11-12 grader i 2 veckor.
Flyttade sen in den i 17-18 grader där den nu stått i snart 1 vecka. Men det stiger rätt friskt med bubblor fortfarande i kärlet. Är detta normalt för en lager?
3 veckors jästid då alltså.

Använder både 34/70 och s-23 på samma vört i 2 olika betterbottle.
Lagom är alldeles för lite!

PÅ GÅNG
Cascachi bärs på lagring.
Amarillo single hop ale på lagring.
Ipa med nb, ekg, och uppodlad fullers jäst på lagring.
20 liter lager med NB och saaz jäser med 2 olika jäst sorter
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av vafan »

Ju kallar du jäser ju saktare går det är en bra regel men använd en hydrometer för att vara riktigt säkert på att din lager har jäst klart. Numera så jäser jag oftast mina lagers i 3 veckor.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Roth
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 16, 2011 12:51
Ort: Skåne

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Roth »

Jag har tänkt att återanvända jäst för första gången. Jag har en massa pilsnermalt men bara en lager jäst. Och nu är det enkelt att jäsa kallt utan kyl. Så hur gör jag jag har tappkran på jäshinken. Jag tänkte koka upp vört och under kylnings tiden tappa om den redan stående ölen till en annan jäshink mest med tanke på att kranen sitter lite lågt och tänkte att bottensatsen som följer med ur enkelt går att ta bort efter någon tids klarning och sen flask tappning. Sen tänkte jag skicka i den nya vörten i jäshinken med bottensatsen. Eller är jag nu ute och cyklar med punktering.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Odqvist »

Roth skrev:Jag har tänkt att återanvända jäst för första gången. Jag har en massa pilsnermalt men bara en lager jäst. Och nu är det enkelt att jäsa kallt utan kyl. Så hur gör jag jag har tappkran på jäshinken. Jag tänkte koka upp vört och under kylnings tiden tappa om den redan stående ölen till en annan jäshink mest med tanke på att kranen sitter lite lågt och tänkte att bottensatsen som följer med ur enkelt går att ta bort efter någon tids klarning och sen flask tappning. Sen tänkte jag skicka i den nya vörten i jäshinken med bottensatsen. Eller är jag nu ute och cyklar med punktering.
Har du kikat i denna tråden? Kanske finns det hjälp där att hämta.

Mig veterligen går det att jäsa ny vört på gammal jästkaka, men det har väl sina nackdelar gentemot att fånga och tvätta jästen. Mycket smak från förra ölen, eventuellt mycket död jäst etc.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Roth
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 16, 2011 12:51
Ort: Skåne

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Roth »

Jag sökte innan men hittade inget då känner mig korkad nu när jag ser att det fanns en klistrad.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Odqvist »

Roth skrev:Jag sökte innan men hittade inget då känner mig korkad nu när jag ser att det fanns en klistrad.
Sökfunktionen är inte den bästa.
Men om du nu har hittat vad du sökte är det bara bra. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Pastörisering av öl?

Inlägg av swerikard »

Smart att öppna en tråd för nybörjare.

Stora bryggerier pastöriserar sin öl genom uppvärmning. Finns det någon fördel att göra det som hemmabryggare?

Om man gör det, hur kan man då skapa kolsyra i flaskorna om jästbakterierna är döda?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Pastörisering av öl?

Inlägg av vafan »

swerikard skrev:Om man gör det, hur kan man då skapa kolsyra i flaskorna om jästbakterierna är döda?
Om uppvärmningen tar död på jästen kan man tillsätta lite jäst med sockret när du ska kolsyra ditt öl.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Mr. C4
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons aug 10, 2011 12:16

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Mr. C4 »

Har satt en bryggd för 3 dygn sedan och nu har det slutat bubbla i röret. Jästemp på bryggden ca 23-24 grader. Skall man dra i en omgång jäst och sockerlag för att få liv i det igen?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Pastörisering av öl?

Inlägg av Weinkeller »

swerikard skrev:Smart att öppna en tråd för nybörjare.
Stora bryggerier pastöriserar sin öl genom uppvärmning. Finns det någon fördel att göra det som hemmabryggare? Om man gör det, hur kan man då skapa kolsyra i flaskorna om jästbakterierna är döda?
Någon vis person yttrade en gång något liknande detta:
"Filtrering dödar ölen och pastörisering kremerar den."

Hur detta sedan påverkar smaken på en öl är upp till var och en att bedöma.

Enda anledningen att praktisera detta på hembryggarnivå är att ta död på en eventuell infektion av något slag för att på så sätt rädda en öl från att vaskas. Jag har pastöriserat en Barley Wine och sedan tillsatt ny jäst i samband med flasktappning. Dock vet jag ännu inte hur resultatet blev. Gissningen är dock att den kommer kännas oxiderad pga stark exponering mot luft strax innan flasktappning.
Senast redigerad av Weinkeller, redigerad totalt 2 gånger.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Weinkeller »

Mr. C4 skrev:Har satt en bryggd för 3 dygn sedan och nu har det slutat bubbla i röret. Jästemp på brygden ca 23-24 grader. Skall man dra i en omgång jäst och sockerlag för att få liv i det igen?
Ställ varmare om det går och ruska upp jästen i lösning igen. Troligen är ölen i princip färdigjäst men kanske orkar några pinnar till. 23-24 grader är ofta en lite för hög starttemp för en Ale och kan ge en snabb men lite ofullständig utjäsning med stor andel högre alkoholer. Man får oftast ett bättre öl med en starttemp ett par grader under tjugo grader för att sedan successivt höja tempen till ett par grader över tjugo mot jäsningens slut. Tex kan en vanlig Alejäsning se ut så här:

Dag 1: Kyl ölen till 17 grader och pitcha jästen. Ställ jäskärlet i ett utrymme på 16-17 grader. De första två tre dygnen kommer temperaturen stiga fritt mot 18-19 grader.
Dag 4: Flytta ölen till ett utrymme som håller 20 grader. Ölen kommer fortsätta jäsa och hålla sig runt 20-21 grader.
Dag 11: Flytta ölen till ca 23 grader och låt jäsa ut. Detta ger även jästen tid att ta hand om ämnen som producerats vid jäsningen och som kan ge felsmaker, tex diacetyl.
Dag 14: Kallkrascha ölen om den är grumlig men har jäst klart tills den blir åtminstone hyfsat klar, alternativt torrhumla vid en temp strax under tjugo grader 3-7 dagar. Eller tappa på flaska om ölen redan är blank. Kolsyrejäs i ca två veckor i rumstemperatur.

Är man noga med val av jäst, rätt jästemperatur, rätt jästmängd och riktigt noggrann med hygien och minimerar oxidationsmomenten så kommer ölen bli riktigt, riktigt bra. Den kalla sidan är den viktigaste delen av ölbryggningen, behärskar man detta så går det att göra högklassig öl från en random ölsats.
/Weinkeller
Ale Bundy
Bryggare
Inlägg: 192
Blev medlem: sön jul 03, 2011 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Ale Bundy »

Är det ok att
1. syresätta, försluta, ställa jäshinken i rätt temperatur, pitcha?
Eller bör man
2. syresätta i direkt anslutning till pitchen?
Det känns som man skulle vilja alternativ 1, men 2 är rätt :lol:
Om man ligger fel, säg 3-10 grader i jäshinken snackar vi väl nästan ett dygn i "rätt" rumstemperatur? Man kan ju iofs bada hinken vilket ger en längre bryggdag.
Vad är att föredra?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av vafan »

Jag syresätter vid pitchning och jag kör 100% "No Chill" så det blir alltid pitchning 1 dygn efter bryggning och är supernöjd med det.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Ale Bundy
Bryggare
Inlägg: 192
Blev medlem: sön jul 03, 2011 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Ale Bundy »

vafan skrev:Jag syresätter vid pitchning och jag kör 100% "No Chill" så det blir alltid pitchning 1 dygn efter bryggning och är supernöjd med det.
Då lämnar du koket i kastrull/grytan med lock, ställer i rätt temperatur och tappar till jäshink dagen efter då?
Druven borde då ligga hyffsat bra på botten?

Om antaganden stämmer borde jag också kunna göra så om man vågade flytta grytan(MM's elgryta) full med het vört.
Man får investera mera, nästa får bli pallvagn :wink:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster