Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
BosseKongo
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 03, 2017 0:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av BosseKongo »

Tack som fan för era svar! Det är lite så jag tänker. Hur mycket utrustning får jag för 4000? Hur mycket 'förenklas' processen med ett bryggverk? Blir man mycket mer begränsad med bryggverk osv?

Hittade detta
https://m.ebay.co.uk/itm/271687277467?_mwBanner=1

Som jag tycker ser bättre ut än Coobra osv. Detta saknar dock kylslinga. Hade ni tagit risken att köpa bryggverk från utlandet eller är det såpass mycket som kan krångla att det är bäst att köpa från en svensk återförsäljare?




Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Har sett lite smått på ace förut men inte läst på ordentligt, tror de finns lite grupper på FB om dem samt en del trådar på shbf forumet.
Största fördelen vad jag sett är väll just priset samt att jag har för mig jag sett någon säga att man kan maxa 35L satser i dem

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Wheaa
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons nov 08, 2017 12:28

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Wheaa »

Hej!

Har en ale som jag tappat på flaska som stått i ungefär två veckor och det har knappt bildats någon kolsyra eller skumm än så länge. Vad ska jag göra? Kan jag öppna flaskorna och tillsätta mer? Om jag komme rihåg rätt så tillsatte jag nog bara ca 4g per liter vilket jag nu förstår är för lite
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Knox »

Wheaa skrev:Hej!

Har en ale som jag tappat på flaska som stått i ungefär två veckor och det har knappt bildats någon kolsyra eller skumm än så länge. Vad ska jag göra? Kan jag öppna flaskorna och tillsätta mer? Om jag komme rihåg rätt så tillsatte jag nog bara ca 4g per liter vilket jag nu förstår är för lite
Vilken ölstil? Hur stark är ölen? Vilken jäst? 4g/l är inte jättelite och bör vara lagom för en porter eller stout t.ex.
Robin88
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 07, 2018 12:49
Utrustning: Grainfather connect

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Robin88 »

Hej vi är nybörjare som har gjort vårt första kok i en grainfather det gick bra bortsett från att vi glömde ha i jästnärning och ph stabilisatorn som var med i receptetsatsen vi köpte. Så det vi funderar på nu är om vi kan göra något åt det eller vad som kommer hända med ölen. Tack för all hjälp

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Robin88 skrev:Hej vi är nybörjare som har gjort vårt första kok i en grainfather det gick bra bortsett från att vi glömde ha i jästnärning och ph stabilisatorn som var med i receptetsatsen vi köpte. Så det vi funderar på nu är om vi kan göra något åt det eller vad som kommer hända med ölen. Tack för all hjälp

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
De är bara att låta det vara, svårt att göra något i efterhamd


Jästnäringen är inte livsviktig, de kommer börja jäsa ändå kanske tar lite längre tid bara, generellt så brukar jag aldrig ha jästnäring i öl.

Blir nog ett välsmakande öl iallafall :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Robin88
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 07, 2018 12:49
Utrustning: Grainfather connect

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Robin88 »

AirQ skrev:
Robin88 skrev:Hej vi är nybörjare som har gjort vårt första kok i en grainfather det gick bra bortsett från att vi glömde ha i jästnärning och ph stabilisatorn som var med i receptetsatsen vi köpte. Så det vi funderar på nu är om vi kan göra något åt det eller vad som kommer hända med ölen. Tack för all hjälp

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
De är bara att låta det vara, svårt att göra något i efterhamd


Jästnäringen är inte livsviktig, de kommer börja jäsa ändå kanske tar lite längre tid bara, generellt så brukar jag aldrig ha jästnäring i öl.

Blir nog ett välsmakande öl iallafall :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tack för svaretBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Robin88
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 07, 2018 12:49
Utrustning: Grainfather connect

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Robin88 »

AirQ skrev:
Robin88 skrev:Hej vi är nybörjare som har gjort vårt första kok i en grainfather det gick bra bortsett från att vi glömde ha i jästnärning och ph stabilisatorn som var med i receptetsatsen vi köpte. Så det vi funderar på nu är om vi kan göra något åt det eller vad som kommer hända med ölen. Tack för all hjälp

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
De är bara att låta det vara, svårt att göra något i efterhamd


Jästnäringen är inte livsviktig, de kommer börja jäsa ändå kanske tar lite längre tid bara, generellt så brukar jag aldrig ha jästnäring i öl.

Blir nog ett välsmakande öl iallafall :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hej igen det har slutat bubbla efter mindre än en vecka finns det nåt vi kan göra?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Robin88 skrev:
AirQ skrev:
Robin88 skrev:Hej vi är nybörjare som har gjort vårt första kok i en grainfather det gick bra bortsett från att vi glömde ha i jästnärning och ph stabilisatorn som var med i receptetsatsen vi köpte. Så det vi funderar på nu är om vi kan göra något åt det eller vad som kommer hända med ölen. Tack för all hjälp

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
De är bara att låta det vara, svårt att göra något i efterhamd


Jästnäringen är inte livsviktig, de kommer börja jäsa ändå kanske tar lite längre tid bara, generellt så brukar jag aldrig ha jästnäring i öl.

Blir nog ett välsmakande öl iallafall :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hej igen det har slutat bubbla efter mindre än en vecka finns det nåt vi kan göra?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jodå.
Njut av en kaffe, läs en bok osv osv :)
Även om de slutat bubbla så jobbar jästen.
Låt de stå 1-2v till innan ni gör något.
De kan sluta bubbla av flera anledningar.
-jäst för varmt snabbar på processen men kan ge felsmaker, tempen brukar stå på jästfrp o sen är de ett par grader varmare i hinken än utanför när de jäser.
-hinken är inte helt tät så kolsyran pyser ut på andra håll.



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
daniellindsten
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 05, 2018 20:37

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av daniellindsten »

Hej!

Har precis tappat mitt livs andra sats på flaska (min första gjorde jag i december av PGWs nybörjarsats för APA). Det blev en pale ale gjord på helmalt och amarillo. Jag använde 1,25 kg pale ale-malt och ca 6 liter vatten. Jag använde metoden BIAB och fick ett OG på 65. Jag hade i exakt ¼ paket safale US-05 torrjäst då det står på paketet att det räcker till 20-30 liter öl, min vört blev 5 liter. Efter 27 dagars jäsning primade jag och tappade jag det på flaska och nybörjare som jag är mätte jag inte FG förrän kapsylerna var på. FG var 30. Eftersom PGW-satsen jäste från 53 till 10 på 12 dagar så tänkte jag inte längre än att det borde vara klart efter 27.

Hur borde jag göra? Korka upp flaskorna och hälla tillbaka ölen i damejeannen, tillsätta jäst och låta det jäsa klart eller bara låta de vara?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

daniellindsten skrev:Hej!

Har precis tappat mitt livs andra sats på flaska (min första gjorde jag i december av PGWs nybörjarsats för APA). Det blev en pale ale gjord på helmalt och amarillo. Jag använde 1,25 kg pale ale-malt och ca 6 liter vatten. Jag använde metoden BIAB och fick ett OG på 65. Jag hade i exakt ¼ paket safale US-05 torrjäst då det står på paketet att det räcker till 20-30 liter öl, min vört blev 5 liter. Efter 27 dagars jäsning primade jag och tappade jag det på flaska och nybörjare som jag är mätte jag inte FG förrän kapsylerna var på. FG var 30. Eftersom PGW-satsen jäste från 53 till 10 på 12 dagar så tänkte jag inte längre än att det borde vara klart efter 27.

Hur borde jag göra? Korka upp flaskorna och hälla tillbaka ölen i damejeannen, tillsätta jäst och låta det jäsa klart eller bara låta de vara?
Hur mäskade du? Kan vara så att du fått "ej jäsningsbart socker", efter 27 dagar borde det ha hunnit jäsa ut bättre än så. Vilken temp jäste du i?
Varför delade du paketet med jäst? Kostar inget och har dålig hållbarhet samt att du riskerar för lite jäst med sämre utlösning.
Om jag vore du skulle jag ställa flaskorna i en back med lock och göra färdigt ölen. Klassa den som lättöl. Bättre lycka med nästa sats
Backmant
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 23, 2018 9:12

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Backmant »

Tänkte göra en veteöl på maltExtrakt och prima med socker. Kan jag ha i klarningsmedel när jag kokar på extrakt? Är det någon nackdel att använda klarningsmedel generellt ?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

Backmant skrev:Tänkte göra en veteöl på maltExtrakt och prima med socker. Kan jag ha i klarningsmedel när jag kokar på extrakt? Är det någon nackdel att använda klarningsmedel generellt ?
Du kommer inte kunna kolsyrejäsa på flaska eftersom jästen faller till botten och ev dör beroende på processen. Om du kolsyrar på fat och tub så fungerar det. Viss smak påstås försvinna om man klarnar ett öl. veteöl och välhumlade öl ska inte vara helt blanka enligt tradition.
Edit: Eller menar du sånt som man häller i koket? I så fall finns det nog ingen nackdel/egentlig fördel.
Backmant
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 23, 2018 9:12

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Backmant »

Tack för svar, då låter jag bli klarningsmedel
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Knox »

Nej jästen dör inte av klarningsmedel. Du kommer inte att få en hefe weizen utan en kristall weizen. För att klara öl innan flaskning så tillsätter du några gelatinblad som du löst i uppkokat vatten. Rör runt lite försiktigt och om du har möjlighet ställ ölen riktigt kallt (runt -3 grad är bra om det går). Det kan ta lite längre tid att kolsyrejäsa om det kommer att bli kolsyra. Om det nu mot förmodan inte blir kolsyra så kan du alltid tillsätta lite jäst i varje flaska i efterhand men det kommer inte att behövas. Jag klarar nästan alltid med gelatin på allt utom just veteöl och humledrivna öl då jag vill ha grumlig veteöl och men blir av med lite humlesmak vid klarning.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster