Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
Backmant
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 23, 2018 9:12

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Backmant »

Tackar, skippar klarningsmedel. Tänkte få kring 18L färdigt veteöl, hur mycket humle och vilka tidpunkter är det lämpligt att lägga i den? Har 100 g perle pellets och 100 g hüll melon pellets.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Knox »

För ett klassiskt sydtyskt veteöl så ska du ligga på mellan 15-25ibu. I princip enbart bitterhumle (dvs en 60minutersgiva). Jag brukar använda en större mängd lågalfahumle, typ hallertauer eller liknande.
löjm
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 10, 2018 16:34
Utrustning: BIAB

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av löjm »

Hej, har gjort min första bryggning och efter en veckas jäsning ser den ut som följer:
0Dxuor9.jpg
Dum som jag var så tog jag inte bilden före jag kastade in humlen så ignorera det gröna. Kan det vita vara början på en infektion eller bara jästen (US 05) som flytit upp till ytan? De runda delarna med en vit prick i är jäsbubblor (tog kort med blixt så det vita där är reflektionen). I övrigt så luktade det inte konstigt.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

Ser normalt ut slulle jag säga. Däremot efter du öppnat locket kan du satt igång ett gäng processer med bakterier och syre, speciellt om du stoppat ned mobilen och trynet där.
Nu bör det gå bra då risken inte är fullt så stor som vissa vill påskina att den är, men något att tänka på till nästa gång.
löjm
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 10, 2018 16:34
Utrustning: BIAB

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av löjm »

Tack för svar! Får se om jag strulat till det nästa vecka då. Kanske borde klicka hem lite ingredienser för en ny sats så man kan börja om direkt om så är fallet. :thumbup:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

Det måste du göra så du inte står utan! Att ha dubbla uppsättningar med hinkar kostar inte mer än någon hundring och ger livet lite extra mening :) Då kan du göra en sats varannan vecka ungefär ;)
Bamsebjörn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis feb 26, 2019 9:51
Utrustning: BIAB

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Bamsebjörn »

Hej
Brygger BIAB i satser om ca 12 liter. Vid tidigare tillfällen har jag några gånger tillsatt lite bryggsocker i slutet av koket för att höja OG lite. Tänkte nu prova att använda spraymalt i stället för att inte tappa något av kroppen. Tänkte vispa i spraymalt under sista 10 minuterna av koket när jag tidigare tillsatt bryggsocker. Fungerar det och ska jag använda samma mängd sparymalt som bryggsocker? (100 g) posting.php?mode=reply&f=2&t=16484#
simonarvestrand
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 18, 2018 6:20
Utrustning: Gryta

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av simonarvestrand »

Spraymalt funkar fint.
Det är ju inte bara socker så det lär inte bli samma mängd. Tror jag sett kalkylatorer just för detta på nätet

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Bamsebjörn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis feb 26, 2019 9:51
Utrustning: BIAB

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Bamsebjörn »

Tack för snabbt svar. Hittade på en amerikansk sida information om att räkna ca 1:1,25. (100g socker = 125g spraymalt) Provar detta. :-)
Bryg
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 04, 2018 13:11

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Bryg »

Min flrsta lager blev nästan för "maltig", bryggd på coopers lager och 1300g spraymalt.

Vad kan jag göra för att minska lite på maltsmaken nästa gång, ska jag kanske använda dextros istället för spraymalt?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Michael »

Du kan byta ut delar av spraymalten mot vanligt socker, då blir ölen mindre maltig och torrare.
Dextros eller strösocker kan kvitta, det jäser ut helt utan smaktillsats vilket som.
Hur mycket beror på hur torr öl du vill ha.

Vad hade du för OG, FG?
Bryg
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 04, 2018 13:11

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Bryg »

Hade tyvärr ingen mätare så mätte inte OG.

Håller som bäst på med en Coopers Cerveza, 1200g extra light spraymalt och 5dl(!) dextros... blev lite på en höft där, ingen aning vad vikten på 5dl dextros är.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Michael »

Då har du snart något att jämföra med, berätta gärna hur det blev.
Ett tips är annars att köpa en hydrometer, då kommer du veta vilka förutsättningar du har och också veta när ölen har jäst klart.
Inga stora pengar, 49:- på Humle.
Användarvisningsbild
BjörnJärnsida
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons mar 20, 2019 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP!

Inlägg av BjörnJärnsida »

Hejsan, Jag är idag en vecka in i jäsningen på mina två första extraktöl och har lite frågor angående jäsningen. Jag tycker jäsningen har avstannat, men är osäker på om jag borde vänta 1 vecka till innan jag börjar fundera på att buteljera. Båda ölen började jäsa i 17-19 graders rumstemperatur. Igår höjde jag tempen med ca 2 grader för att det jäser så långsamt. typ 1 plupp i jäsröret/minut.

Så här ser recepten ut förutom att någon humlesort byttes ut:

https://www.coopershembryggning.se/rece ... bby-cherub
Jäser med jästen BRY-97 (Rehydrerad), det tog ca 2.5 dagar för den att komma igång och jäsa.
3/4 Öschle: 1052
7/4 Öschle: 1022
10/4 Öschle: 1021

https://www.coopershembryggning.se/rece ... rouble-ale
Jäser med de två jästpaketen som följde med ölsatserna. Började jäsa efter 4 timmar.
3/4 Öschle 1050
6/4 Öschle 1015
10/4 Öschle 1013

Behöver jag vara orolig eller är jag bara ivrig att få buteljera? :lol:
Är det vanligt att det jäser som satan i några dagar för att sedan lugna ner sig väldigt mycket?
Hur långt ner bör dom jäsa?

Tack på förhand :)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP!

Inlägg av AirQ »

KuKoHumoR skrev:Hejsan, Jag är idag en vecka in i jäsningen på mina två första extraktöl och har lite frågor angående jäsningen. Jag tycker jäsningen har avstannat, men är osäker på om jag borde vänta 1 vecka till innan jag börjar fundera på att buteljera. Båda ölen började jäsa i 17-19 graders rumstemperatur. Igår höjde jag tempen med ca 2 grader för att det jäser så långsamt. typ 1 plupp i jäsröret/minut.

Så här ser recepten ut förutom att någon humlesort byttes ut:

https://www.coopershembryggning.se/rece ... bby-cherub
Jäser med jästen BRY-97 (Rehydrerad), det tog ca 2.5 dagar för den att komma igång och jäsa.
3/4 Öschle: 1052
7/4 Öschle: 1022
10/4 Öschle: 1021

https://www.coopershembryggning.se/rece ... rouble-ale
Jäser med de två jästpaketen som följde med ölsatserna. Började jäsa efter 4 timmar.
3/4 Öschle 1050
6/4 Öschle 1015
10/4 Öschle 1013

Behöver jag vara orolig eller är jag bara ivrig att få buteljera? :lol:
Är det vanligt att det jäser som satan i några dagar för att sedan lugna ner sig väldigt mycket?
Hur långt ner bör dom jäsa?

Tack på förhand :)

Jag hade väntat 1-2 veckor till, även om jästen jäst "klart" så behöver den lite tid på sig att städa upp efter sig, tumregel är att inte jäkta när det gäller hembryggning.
Det du kan testa är att skaka runt lite på hinkarna och som du redan gjort ställa det lite varmare för att få det att jäsa ut någon grad till.
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster