Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Uppgradera din Ölsats

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Weinkeller »

Eftersom många frågor under ölbryggningsforumet gäller ölsatser och är av typen:

Jag har köpt en Coopers, hur mycket socker ska jag ha?
Är det bättre med maltextrakt, smakar det skit med socker i?
Behövs mer humle eller blir det för beskt, vad ska jag använda för humle?
Blir det bättre med en annan jäst, jag vill inte ha jästsmak på min öl?
Osv..


Så jag kände mig manad att göra en liten guide som kan underlätta när man står med ölsatsen i sin hand redo att hoppa på bryggarlivet. Observera att jag inte vill klanka ner på någon viss tillverkare och deras ölsatser som jag tycker är en kanonbra inkörsport i bryggarvärlden. Om vi tar Coopers som exempel så har de många tips på sin hemsida hur bryggningen går till och vad man kan göra för att lyckas bättre, samt svar på de flesta frågorna och information om produkterna.
Länk:http://www.coopershembryggning.se.
Jag rekommenderar att man följer instruktionerna på sin första sats så att man har något att jämföra med i framtiden. Man får då en referens och kan själv se om de olika stegen beskrivna nedan ger någon förbättring. Smaksinnet är högst individuellt och det finns ingen garanti för att det jag gillar faller alla andra i smaken. Nedan följer några förslag på förbättringar uppdelade på olika steg och i den ordning jag finner det mest prioriterat.

Sammanfattning för att erhålla ett bättre resultat av din ölsats.
1. Använd maltextrakt istället för socker.
2. Byt ut jästen.
3. Komplettera humlingen.
4. Steepa specialmalt.
5. Gå vidare till extrakt- eller allgrainbryggning.


Steg 1.
Använd maltextrakt istället för socker, eller i alla fall till viss del. Ska du ändå ha socker i så använd bryggsocker (dextros) som ger mindre smakbidrag. Detta steg är det viktigaste i förbättringen av originalreceptet. Vill du få en maltigare och fylligare öl som har kropp och inte känns tunn, vattnig och cideraktig i smaken så är detta något för dig. Maltsmaken (och i synnerhet humle) kamouflerar till viss del även jästsmaken som brukar framhävas i sockerbryggd öl. Enklast tycker jag är att använda Spraymaltextrakt (DME) som är enkelt att dosera och slipper kladdet med Flytande Maltextrakt (LME) som är svårare att spara och dosera. Ett kilo socker enligt receptet motsvaras av ca 33% mer spraymalt (några procent upp och ner kan det variera men detta är en god approximation) för att få samma alkoholstyrka på ölen..
Lathund:
1g socker = 1,33g DME = 1,67g LME


Spraymalten kommer ofta i 500g paket så enklast är att ta tre stycken paket tillhörande den färgskala som bäst motsvarar ölen du brygger, vill man ha den lite starkare så använd fyra stycken paket. Den högre procenthalten kommer inte att göra ditt öl mindre drickbart eftersom det är maltsocker som jäser. Malten ger inte upphov till cidriga smaker eller skarpa alkoholtoner som socker skulle göra i den mängden. Färgskalan anges ofta i EBC och t.ex. Coopers Lager har 90EBC angivet på burken. Färgen i en färdig öl beräknas som färgtal*malextraktvikt delat med volymen: (90*1,7kg)/23l = 6,6EBC. Muntons extra light spraymalt ligger där i närheten och passar då alltså bra. Cooper har även ohumlade extrakt och specialprodukter som är gjorda för att ersätta 1kg socker. Första delen av tabellen nedan är från Coopers egna instruktioner. Observera att alkoholhalten stiger med 0,3-0,5% vid primning (flaskjäsning)

Mängd socker, Ölstyrka
250g 3,2-3,5%
500g 3,7-4,0%
750g 4,2-4,5% (Motsvarar ca 1000g DME)
1000g 4,6-4,9% (Motsvarar ca 1300g DME eller 1700g LME)
1500g DME 4,9-5,3%
2000g DME 6,0-6,3%


Skillnaden jämfört med originalinstruktionen är att du behöver din största gryta att lösa spraymaltextraktet tillsammans med vatten i och göra ett uppkok. Passa grytan noga för det skummar lätt över. Lös sedan ner ölsatsen i koket och fortsätt som vanligt.

Steg 2: Använd en annan jäst. Jästen har en ganska stor del i hur ölen blir. Brygger man t.ex. en lager så skall man jäsa med en lagerjäst och i rätt temperatur för att få till den riktiga lagerkaraktären på sin öl. Det finns en uppsjö olika jäststammar på marknaden så många alternativ finns inom varje öltyp. Instruktioner finns vanligtvis på jästpaketen men i det stora hela så finns det två vägar att gå. Antingen använder man torrjäst och kör på enligt ölsatsens instruktioner eller så köper man flytande jäst som kräver förkultur i de allra flesta fallen. Om detta finns en utförlig beskrivning i en klistrad tråd på forumet. Jästiden kommer att variera beroende på vilken stam man använder och vid vilken temperatur man jäser. Jäsningen är klar då man inte märker någon aktivitet i jäskärlet, detta kontrolleras enkelt genom att mäta oechsle som ska ligga still flera dagar i följd. Avbryt inte jäsningen i förtid utan låt ölen stå några dygn extra om du är osäker. Själv brukar jag tappa om överjästa öl (ale) efter en veckas primärjäsning till ett nytt jäskärl för ytterligare två veckors sekundärjäsning. Man får mindre bottensats i flaskorna och ett klarare öl då. Underjästa öl (lager) brukar få stå på primären tills det är dags för flasktappning. Så kan man göra med ale också, det finns inga rätt och fel här.

Steg 3: Komplettera humlingen av ölsatsen. Ibland vill man ha en annorlunda humlekaraktär mot vad som erbjuds i ölsatsen. Vanligtvis är det smak och aromhumle som behövs då ölsatsen ofta har en tillräcklig bitterhumle för stilen. Skillnaden mot normalfallet är att du behöver koka en del av ölen i ca 20minuter för att smak och aromhumla den och i hela 60min om du vill öka bitterheten. Tänk på att använda ett stort kärl för att det inte ska bli sirap av alltihop. Ölsatsen och eventuellt socker kan du blanda ner när det är fem minuter kvar av koket medan spraymalten tillsätts från början och humlen tillförs med bestämda tidsintervall.
Mängden humle beror på tycke och smak, samt humlens egenskaper. Vad för humle man ska använda styrs också av tycke och smak och givetvis stilen på öl man brygger (om man tycker stilen är viktig). Smak och aromhumlen kan vara av samma sort, av olika sorter eller flera olika till varje giva, det är din smak som avgör. En bra väg att börja är att använda humle som är typiska för den stil man brygger, t.ex. Tysk humle till en Dortmunder Export, Amerikansk humle till en American India Pale Ale eller Engelsk humle till en Extra Special Bitter osv. Typisk alfasyrahalt för smak och aromhumle ligger mellan 2-5% men det finns såklart undantag.

10-20min kok för smakhumlen mängd: 0,5-2g/l
0-5min kok för aromhumlen mängd:0,5-2g/l


Vill man ha mer beska/bitterhet så använder man en bitterhumle med alfasyrahalt runt 10% det ger en höjning av den färdiga ölens IBU på ca ett steg per gram över ett 60min kok. IBU är förkortning för en skala som visar bitterheten i ölen. På ölsatsen är det angivet på liknande sätt som färgen. Tex Coopers Lager är specad till 390IBU, för att räkna ut resulterande IBU i ölen räknar man så här: IBUtal*vikten delat med volymen, ex: (390IBU*1,7kg)/23=29IBU. Om man vill ha en riktigt humlearomatisk öl så kan man humla direkt i tunnan under senare delen av jäsningen. Det gör man ibland på amerikanska ales, särskilt IPAs. Fixa en väl sanerad påse att ha humlen i och låt den ligga med några dagar till en vecka i slutet av jäsningen. Mängden är svår att ange men 0,5-2g/l fungerar bra även här. Det är din smak som avgör!

Steg 4: Steeping av specialmalt. Den sista touchen som gör ditt öl fräschare, smakrikare, mer spännande och nyanserat än tidigare. Du behöver ca 100-500g specialmalt av typen karamell eller chokladmalt. Dessa malter går att laka ut maltsockret, färg och smakämnena från utan att behöva mäska dem tillsammans med basmalt. Man lägger helt enkelt malten som måste vara krossad i en nylonpåse och doppar ner den i en gryta med ca 73 gradigt vatten. En liter vatten per 100g malt kan vara lagom. Tempen bör hamna runt 70 grader och hållas i närheten (+-5 grader) i ca en halvtimme. Doppa gärna påsen upp och ner och blanda runt lite försiktigt så att all malt väts igenom ordentligt. Låt påsen sedan droppa (pressa inte) av det mesta av vätskan. Koka sedan upp den steepade vörten tillsammans med resten av ingredienserna och fortsätt enligt tidigare steg. Vad du ska använda för specialmalter bestäms av hur du vill att ölen skall smaka och vilken färg den skall ha. Testa t.ex 300g CaraMunich i en Ale eller varför inte 200g Carafa 2 i en Stout. Eller använd båda eller några andra sorter i ett egenkomponerat recept. Men låt det inte gå till absurdum då resultatet förmodligen går den vägen också. Det finns gott om olika recept att titta runt och bli inspirerad av på Internet så vad väntar du på? låt dig uppfyllas av maltens mysterier! Har du mycket specialmalt i och inte vill att alkoholhalten ska öka så minska lite på spraymalten, säg -100g per 400g specialmalt för att yxa till det lite.

Steg 5. Nu är du definitivt redo för att ta "steget till extraktbryggning" eller "Steget till allgrain / krossad malt" Finner du ölbryggning intressant så tycker jag att du ska läsa ”How to Brew” av John J. Palmer som tar upp i princip allt som är relevant för hembryggaren och lite till. Finns att läsa här:http://www.howtobrew.com/intro.html, men köp gärna boken. Efter att du läst denn och skaffat en djupare förståelse för bryggprocessen så är t.ex. datorprogrammet BeerSmith ett mycket bra hjälpmedel för framtida ölbryggningar.

Synpunkter, rättningar, tillägg och feedback till ovanstående guide tas gärna emot på PM.
Lycka till!
/Weinkeller
zervez
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör nov 21, 2009 19:53

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av zervez »

tackar för tråden. den verkar väldigt välskriven och ett grymt bra hjälp till oss nybörjare i det här ämnet. fick svar på några funderingar jag hade
Användarvisningsbild
Sledneck
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 12, 2009 15:57
Ort: Västerbotten
Kontakt:

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Sledneck »

Bara en tanke. Skulle det inte vara bra att klistra den här tråden då den svarar på många ganska vanliga nybörjarfrågor?
Optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men han har mycket roligare...
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Spraymaltextrakt?

Inlägg av swerikard »

Har svårt att hitta flytande spraymaltextrakt. Är möjligen Muntons extrakt flytande? Se länk: http://www.vinshoppen.se/product_info.p ... cts_id=589.

En annan fråga är hur man gör då man kokar extrakter. Ska man koka det med lika mängd som man ölsatsen kräver eller räcker det att kanske bara ta 5 liter och sen i hinken tillsätta resterande vatten?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Weinkeller »

Har svårt att hitta flytande spraymaltextrakt.
Jo, det beror på att det inte finns. Antingen är det flytande eller torrt som också beskrivs ovan. Läser du guiderna lite noggrannare samt de övriga klistrade trådarna kommer du få de svar du behöver. Alternativt startar du en ny tråd med de frågetecken som finns kvar.

Humlegården eller Pgw har allt som behövs.

För att räta ut några frågetecken:
1:a frågan. Ja det är en LME.
2:a frågan. Det räcker med pastörisering om du inte tänkt koka in extra humle. Lös det i uppkokat vatten bara.
/Weinkeller
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Jästid.

Inlägg av swerikard »

Hur lång tid tar jäsningen om man ska jäsa en Cooper Irish Ale ölsats men byter ut sockret mot 2 kilo maltextrakt, använder flytande activator jäst och pilsnerenzym?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Weinkeller »

Hur lång tid tar jäsningen om man ska jäsa en Cooper Irish Ale ölsats men byter ut sockret mot 2 kilo maltextrakt, använder flytande activator jäst och pilsnerenzym?
Mycket svårt att svara på eftersom det finns så många parametrar. Framföralt beror det på jästens färskhet och mängd samt jästemperaturen. Två veckor brukar vara en rimlig tid för en normalstark ale att jäsa ut helt.
/Weinkeller
jocben
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: ons nov 04, 2009 22:33

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av jocben »

När jag använt pilsnerenzym så har min jäsning stannat på 1.003 istället för den beräknade i beersmith som vart runt 1.012.
så räkna med att det blir starkt öl du brygger om du får liknande utjäsning.
2 kilo spraymalt + ölsats gör att du kommer hamna över 7% ... lite lägre med flytande extrakt.

du får nog räkna med 1 - 1.5 % extra alkohol än utan enzym.
om du kolsyrejäser på flaska alltså.
har vart lagerjäst som jäst ut på 3 veckor fast alejäst har ja inte testat med men bör väl jäsa ut nåt liknande förmodar ja.
Jäser
Tjäck Pilsner
ESB

Chardonnay
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Minska maltextrakt.

Inlägg av swerikard »

Fattade inte att det skulle bli så mycket % av det. Får nog minska maltextraktet.

Är första gången jag gör en ölsats, bara hållit på med vinsatser tidigare. Vill få igång satsen så den får lagras under jul och nyår när man är bortrest, men grejerna kommeri inte fören på måndag och då har jag 22 dagar på mig att få jäsningen klar.

Är dock rädd ifall det inte skulle bli klart och man måste förhasta sig och hälla upp ölen trots ofärdig jäsning.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Sezzi »

Hej,

Beställde precis en massa grejer från pgw. Har även en ölsats hemma som jag tänkt testa nu i dagarna så jag köpte med spraymalt... Dock tänkte jag inte på att det behövs relativt mer malt än socker som står i satsanvisningarna.. Så jag köpte helt enkelt 1000g spraymalt. Blir då lite fundersam på om jag ska köra på detta eller om jag måste köpa mer (jävla dyr frakt från pgw...). Vilken procent tror ni man landar på med 1000g spraymalt? Det är en vanlig coopers lagersats.

Btw, vad skall ölet flaskjäsas med, malt eller socker?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Weinkeller »

Hej, åtminstone svaret på din första fråga finns i första inlägget i tråden under Steg 1. Vad gäller den andra frågan så använder jag själv strö eller bryggsocker allt som oftast. Extraktet kan ge lite fällningar i flaskan men går bra det också. Räkna dock med 33% mer för att få samma kolsyremängd.

Vill du ha ölen lite starkare så gör bara 20l istället för 23l då ökar du alkoholprocenten med ca 0,6% och bitterheten med 15%, och det mår nog ölen bara bra av. Försök också jäs ölen under normal rumstemperatur (säg 12-15 grader) för ett renare pilsnerlikt resultat. mot slutet av jästiden flyttar du ölen till rumstemp för att rensa upp i smakbilden och garantera utjäsning.
/Weinkeller
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Sezzi »

Tack för svaret!

Ja, men där ser man, så långt tänkte jag ju inte ens att jag kan köra på en lite mindre volym, tack för tipset!

Bryggsocker är det druvsocker?

PS. Men vem har 12-15 grader inomhus?:)
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av dan610324 »

i källaren kanske ??
eller isolera jäskärlet väl och kör med termostat styrd doppvärmare utomhus

vad får ett kylskåp för temperatur om man kör på lägsta möjliga effektläge på termostaten ??
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av Sezzi »

Hm har ingen källare. Ska se om jag kan hitta något extra svalt ställe... vet om en viss bod som möjligen skulle kunna fungera..

Kylskåpet haha, men lycka till att få in en 30-liters jäshink där:)
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Uppgradera din Ölsats

Inlägg av dan610324 »

borde väl gå om du tar ur hyllorna :lol:
men frågan blir ju då var du ska göra av mjölken smöret och osten ??
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster