Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Använd och ta till vara jäst

Grundläggande utrustning och teknik.
Ale Bundy
Bryggare
Inlägg: 192
Blev medlem: sön jul 03, 2011 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Ale Bundy »

Det börjar dra ihop sig till den första Lager bryggningen.
Jag har en Bohemian Lager Activator
http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain ... .cfm?ID=30
Origin:
Flocculation: Medium-low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 45-68F, 8-22C
Alcohol Tolerance: 9% ABV
Enligt paketet så ska det räcka till 5gallon Med OG1060. = 18L
Då borde jag göra en förkultur på denna eftersom jag hade tänkt mig 25L i jästunnan med en OG på ca 1060.

Frågan är då, bör förkulturen också jäsa i 8-12C? Eller spelar det mindre roll?
Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av mankang »

Har hittills inte gjort lager men jag skulle jäsa förkulturen varmt. Förkultur handlar ju om att få jästen att föröka sig så mycket som möjligt, inte omvandla socker till alkohol.
Marcus Gustafsson
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Madmaxtiger »

Har tagit vara på jäst efter en torrhumling nu. Är det något som påverkar jästen?
En del som står och puttrar här och där.
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

När bör man sätta igång en förkult?

Inlägg av swerikard »

Hur långt i förväg bör man börja med steg 1 av förkulten (Tänkt följa guiden högst upp i tråden) så den är lagom färdig då man planerrat att brygga?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Weinkeller »

Madmaxtiger skrev:Har tagit vara på jäst efter en torrhumling nu. Är det något som påverkar jästen?
Ja, den borde vara av sämre kvalité samt att en del humlesmaker kommer ta sig vidare in i nästa öl.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: När bör man sätta igång en förkult?

Inlägg av Weinkeller »

swerikard skrev:Hur långt i förväg bör man börja med steg 1 av förkulten (Tänkt följa guiden högst upp i tråden) så den är lagom färdig då man planerrat att brygga?
Du kan skörd jästen samma dag som du ska använda den. Återanvänder du jästslurry så behöver du inte göra förkultur om du använder tillräcklig mängd 1-2 veckor efter skördningen. Är den äldre än så är det fördelaktigt att använda en förkultur för en bra jässtart.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Madmaxtiger »

Har nu skördat jäst från Chimay Blue som jag nu använder i min senaste sats. Jäser som bara den.

Hur gjorde jag?
Köpte mig 2st Chimay. Hällde av 3/4 av ölen försiktigt i ett glas öl (som dracks upp :) ). Ölen hade fått stått i kylen ett antal dagar för att den jäst som finns i ölen skulle sedimentera sig. Hade innan kokat upp lite vört av malt extrakt. (se början av denna tråd för att få reda på hur man gör). Tog sen de 2st 1/4 öl och blandade med vörten i en 1 ½ liter petflaska. Ölen och vörten hade samma temperatur. Skakade för att syresätta.

Efter ett antal dagar kunde man känna på flaskan att någonting hände. Gick och skakade lite till och från. Tog nog någon vecka innan all jäsning hade avstannat. Självklart släppte jag trycket ur flaskan.

Har även gjort samma sak med Duvel öl.

Kommer att ta vara på jästen som blir nu i primärjäsningen. Så om det blir en hel del jäst så kan jag skicka om någon är intresserad. Dock så är det roligare att göra det själv 8)

Så skål.
En del som står och puttrar här och där.
Coachen
Bryggare
Inlägg: 101
Blev medlem: tis maj 03, 2011 7:42

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Coachen »

Brukar ni låta wyeasts smack-pack svälla helt och hållet när man gör en förkultur?

Jag lyckades tydligen döda ett paket belgian wit (som dock var från November 2011) när jag skulle göra en förkultur. Kanske jag började med för stor mängd vört.

Borde jag hälla ut allting eller kan jag bara hälla i ett nytt paket i samma förkulturs-vört?
BjornL
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tor apr 03, 2008 23:12

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av BjornL »

Angående jäst-tvätt från primärt trub; är det inte enklare att efter att man tappat av all öl hälla på ett par liter sterilt vatten direkt på kakan, vispa runt, vänta 3 min och sedan hälla av vätskan - då får man ju inte med så mycket grums till nästa tvätt-steg?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Weinkeller »

@ BjornL: Givetvis går det bra, använder en liknande metod själv. Bäst tycker jag är metoden att skörda kreusen, då får man i princip bara ren och pigg jäst.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
hult
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:58
Kontakt:

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av hult »

Bild

Har gjort öl från spraymalt och tänkte ta tillvara på jästen från den.


Så här ser det ut efter 5 min. Ser ut som om nästan allt är jäst och väldigt lite bös som jag kan tänka mig att man får om man kör All-grain.


Frågan är nu vad som går att använda till nästa sats? Det var en Ale-jäst som jag nu tänkte använda till en Cider...
Brygger det ena och andra
Årsta-Holger
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör nov 26, 2011 16:26

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Årsta-Holger »

Jag har bryggt öl i snart ett års tid, ca 7-8 batcher, men jag har faktiskt hittills aldrig gjort någon förkultur, och det har gått bra alla gånger (möjligtvis med undantag för en, men då var det nog fel jästemperatur). Jäsningen har oftast kommit igång efter ett halvt dygn. Nu har jag ändå bestämt mig för att göra förkultur inför min kommande bryggning på lördag. Jag har läst på en del, både i denna tråd och på andra ställen, men fortfarande har jag frågor som jag inte hittat svar på:

1. Jag har inte använt spraymalt, utan jag har kokat vört på maltslattar som jag hade hemma, och som jag frös in så fort vörten hade svalnat. OG är 1050. Jag var givetvis noga med hygienen och desinfecerade flaskorna. Tror ni det kommer att funka?

2. Eftersom jag inte har någon magnetomrörare så förstår jag att jag måste skaka flaska väldigt mycket för att syresätta. Men ska jag bara skaka i början när jag tillsatt jästen, eller ska jag skaka flera gånger om dagen? Hur länge ska man skaka ungefär?

3. Den planerade batchvolymen är 20 l, och jag har köpt ett smackpack German ale (Wyeast 1007). Hur mycket vört behöver jag till förkulturen? I de forumtrådar jag läst så nämns allt från tre deciliter till över en liter. I detta fallet är det en ale, som jag tänkte starta på ganska låg temperatur, ca 15-17 gr, och sedan höja på slutet. Beräknat OG 1056.

4. Någonstans läste jag att man inte ska ha varken lock eller jäsrör, utan hellre täcka flasköppningen med aluminiumfolie, eftersom det bildas alkohol om man stänger ute syret. Jag tycker det låter lite riskabelt ur infektionssynpunkt. Hur brukar ni göra?

5. Kan det vara lagom att starta förkulturen två dagar i förväg? Jag tänker mig att om man använder smackpack så kanske tiden kortas ner, eftersom jästen redan kickar igång när man smackar påsen, eller...???
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av torstensson »

1. Det skall inte vara några problem. För att få det riktigt rent skall man helt köra glas osv i tryckkokare såvida man inte har en autoklav stående.

2. Du skall skaka om ofta. Har du inte tummen mitt i handen är det dock enkelt och billigt att bygga en magnetomrörare.

3. Här kan du använda Mr Malty pitching calculator. Försök att ha åtminstone en liter. Det är svårt att använda för mycket jäst och det därför alltid bättre att tillsätta för mycket jäst än för lite.

4. Jag använder inte lock eller jäsrör, har inte råkat ut för något ännu. Låt bli att ställa flaska på ett utsatt ställe, tex vid ett fönster.

5. 2 dagar innan är nog minimum. Märker du att förkulturen är helt utjäst kan du ställa den i kylskåpet (med lock/jäsrör på)

Lycka till!
Årsta-Holger
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör nov 26, 2011 16:26

Akvariepump?

Inlägg av Årsta-Holger »

Kan man i brist på magnetomrörare syresätta förkulturen med akvariepump istället? Och hur länge ska man i så fall köra pumpen?
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Madmaxtiger »

Tjo alla.

Har lyckats att hitta en riktigt bra magnetomrörare som har variabla hastigheter samt att man kan ställa temperaturen från 0-300 grader. Så har för mig att jag läst någonstans att WL odlar fram sina arbetare i 32 grader. Stämmer detta? Är 32 grader den optimala temperaturen när man ska odla upp sin jäst? Eller är jag ute och cyklar onykter.... :)
En del som står och puttrar här och där.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster