Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Använd och ta till vara jäst

Grundläggande utrustning och teknik.
aptango
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jun 30, 2010 12:48

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av aptango »

Förra gången jag gjorde öl så tvättade jag jäst som jag förvarar i en steriliserad burk i kylskåp.

Nu ser jag (trots att jag tvättade den väldigt noga) att jag har en fin jästkaka i botten av burken. Vätskan är rätt klar och "ölfärgad".

Hur ska jag göra när jag kickar igång en förkultur på denna? Ska jag använda allt innehåll i min burk (skaka det så det blandas) ?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Weinkeller »

Efter någon eller några veckor i kylskåp så sedimenterar i princip all jäst på botten av burken så det är helt normalt. Häll av vätskan och använd jästkakan till din förkultur.

Är det mer jäst än vad som egentligen behövs kan du göra en mindre förkultur och bara vänta tillräckligt länge så att jäsningen precis kommer igång, därefter häller du i hela förkulturen i din öl. Är det lagom med jäst för en förkultur eller i underkant är det bäst att låta den jäsa ut några dygn, ställa kallt något dygn och sedan tillföra jästkakan till din brygd och hälla av förkultursvörten. Detta eftersom en större förkultur kan påverka ölens egenskaper (främst smak & kropp) mer än en liten dito.
/Weinkeller
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Leo »

Weinkeller skrev:Jag brukar ibland använda jästkakan till bocköl som kräver lite mera jäst pga den högre alkoholhalten (6%-9%). Då använder jag ca 1/4 av jästkakan från föregående pilsnersats. Bäst resultat får man om man tvättar jästen som beskrivits ovan och tillför rätt mängd till brygden.
Jag har en ale på jäsning, och tänkte starta en ny ale av samma storlek direkt på den gamla. Rekommendationen du ger här verkar både enklast och bästa. Kommentaren "rätt mängd" är lite otydlig, men jag antar att man får en lagom mängd om man utgår från 1/4 av jästkakan?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Weinkeller »

Njae, 1/4 är baserat för en starkare lageröl vilket kräver mycket mer jäst. Enklast är att mata in dina värden i Mr.Maltys kalkylator:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Jag gissar att det hamnar runt 1dl jästslurry för en normlstark ale. Jag rekommenderar att du tvättar jästen innan om det är från en primärjäsning eftersom det kan finnas mycket annat bös i än just sjysst jäst. Det är oftast bättre att ha lite för mycket än för lite jäst.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
lejonpung
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: fre jan 21, 2011 21:31
Ort: jkpg

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av lejonpung »

Går det frysa vört till att använda till en förkultur istället för maltextrakt?
Tänkte om man lakar ut lite extra när man brygger och kokar ner det till ett og på 1030-1040
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Odqvist »

Funkar bra. Helst vört taget innan humling, men går närsom.
Kan ju va bra att även sterilkoka den efter upptiningen.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av latmasken »

Sprängs inte jästcellerna sönder om man fryser dem utan att blanda ut med glycerol?
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av TorstenStenmark »

Behöver man någon extra jästnäring till, eller finns det nog näringsämnen i humleextraktet?
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Odqvist »

Beror ju på vad som är i extraktet, men personligen hade jag tillsatt 1/2 - 1 krm jästnärsalt.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Starta jäst från flaska

Inlägg av qvistus »

Hej
Jag har nu tagit tillvara jäst från 2 st köpeöl Maredsous och följt beskrivningen ovan,nu till min fundering. Hur lång tid brukar det ta för jästen att starta upp ? När vet man om det har lyckats eller inte ?

Qvistus
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av dan610324 »

trä på en ballong på gängorna på flaskan , när den reser sig så jäser det
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Jäst från flaska

Inlägg av qvistus »

Jo jag förstår hur det ser ut när det jäser,det jag menar är hur länge det normalt tar innan det startar dvs hur länge man avvaktar innan man avbryter och häller ut om inte jäsningen startar ?

Qvistus
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Madmaxtiger »

Då har man tvättat sin jäst för första gången. Ska bli väldigt intressant och se om jag får igång den sen.
En del som står och puttrar här och där.
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Leo »

Madmaxtiger skrev:Då har man tvättat sin jäst för första gången. Ska bli väldigt intressant och se om jag får igång den sen.
Det jag reagerade på var att det blev rätt lite kvar. Efter tvättning och ha låtit den sjunka ner.

Jag hade den i kylskåpet en vecka innan jag använde den. När jag spädde ut med vatten och socker blev det mycket snabbt ett våldsamt resultat i mitt fall.
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Använd och ta till vara jäst

Inlägg av Madmaxtiger »

Leo skrev:
Madmaxtiger skrev:Då har man tvättat sin jäst för första gången. Ska bli väldigt intressant och se om jag får igång den sen.
Det jag reagerade på var att det blev rätt lite kvar. Efter tvättning och ha låtit den sjunka ner.

Jag hade den i kylskåpet en vecka innan jag använde den. När jag spädde ut med vatten och socker blev det mycket snabbt ett våldsamt resultat i mitt fall.
Man får väl använda flera burkar om inte en skulle räcka.
En del som står och puttrar här och där.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst