Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till extraktbryggning

Grundläggande utrustning och teknik.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Steget till extraktbryggning

Inlägg av scaryeyes »

Bestäm först vilken typ av öl du vill ha.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Steget till extraktbryggning

Inlägg av PoorCadaver »

scaryeyes skrev:Bestäm först vilken typ av öl du vill ha.
Ale är min favorit ^_^
Tidigare jonasbirk
Användarvisningsbild
kvm3
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör jan 03, 2009 2:25

Steget till extraktbryggning

Inlägg av kvm3 »

PoorCadaver skrev:
scaryeyes skrev:Bestäm först vilken typ av öl du vill ha.
Ale är min favorit ^_^
Då har du tur, för det är lite smidigare att jäsa än lager ;)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Steget till extraktbryggning

Inlägg av PoorCadaver »

kvm3 skrev:
PoorCadaver skrev:
scaryeyes skrev:Bestäm först vilken typ av öl du vill ha.
Ale är min favorit ^_^
Då har du tur, för det är lite smidigare att jäsa än lager ;)
Yes, det är härligt. Vad ska jag då köpa för ingredienser och vart? Har lite svårt att hitta själv, behöver en liten puff =)
Tidigare jonasbirk
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Leo »

Är det någon risk med att använda honung för kolsyrejäsningen? I rekommendationen står det att man skall blanda ut den med varmt vatten, behöver man inte koka laget?

I mitt fall hällde jag 100-gradigt vatten på honungen, och rörde om. Men utan att koka upp igen efteråt.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till extraktbryggning

Inlägg av torstensson »

Använde detta receptet men ändrade jästen till en Ringwood Ale istället då Whitbread var slut.

Fick ett OG på 1050, är detta normalt för detta receptet?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

1,045 är nog ett troligare värde om du har volymen 25l. 1,050 om du har volymen 22,5l. Kolla mätaren mot ditt bryggvatten vid samma temperatur för att få den kalibrerad.
/Weinkeller
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till extraktbryggning

Inlägg av torstensson »

Då stämmer det nog ganska bra. Jag kalibrerade mätaren medan jag förberedde. Volymen blev 22,7 liter.
Jag lät en kvinna kolla så volym skulle bli korrekt, det blev det inte :)

Jag märkte inte volymen förrän jag satt på lock och jäsrör, ville inte exponera vörten för mer risk genom att öppna och fylla på vatten.
Vad blir skillnaden? Lite högre alkoholhalt och en mindre skillnad i smak?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Kvinnor och öl :P
Lite starkare blir den, men jag tror ändå smaken blir till det bättre då den koncentreras något. Men smaken är som baken vet du :lol:
/Weinkeller
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

Steget till extraktbryggning

Inlägg av L.Jonsson »

Hejsan gott folk, jag har några frågor angående detta recept. Så jag ställer dom i denna tråden direkt istället för att skapa en ny.

Jag skrev in receptet i Beersmith för att kontrollera, experimentera och lära mig lite angående själva programmet och ölbryggningen i sig. Någonting som fick mig att fundera var den låga alkoholhalten Beersmith förväntade sig ifrån det här receptet.

Beersmith visade "Alcohol by Vol Est 4,04". Jag ställde mig själv den frågan: "Varför skulle någon vilja brygga en sån tunn öl?". Lite naivt kanske, smaken är ju som baken trotsallt. :)

Jag hursomhelst är ute efter något starkare, personligen föredrar jag en mustig Ale runt 6-7%, men nöjer mig gott med ca +5%. Det är ju trotsallt första försöket.

Min första tanken var att jag ändrar och experimenterar med receptet tills jag får en önskad styrka på ölet. Fast då slog det mig, det är uppenbart att skaparen av receptet är ute efter någonslags "balans", med tanke på alla dom lika sorters humle och maltextrakt.

Jag undrar då hur jag skall bära mig åt för att öka styrkan på ölet utan att "förstöra" eller ändra receptets karaktär.

Vad händer om jag t.ex ändrar satsstorleken till 22L istället för 25L men ändå har kvar receptets ingrediensmängd och blandning?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Vad händer om jag t.ex ändrar satsstorleken till 22L istället för 25L men ändå har kvar receptets ingrediensmängd och blandning?
Satsa på 20l så hamnar du nog runt 5% efter flaskjäsning. Den lägre kokvolymen gör att vörten blir mer koncentrerad och du får sämre utbyte av alfasyran i humlen, men eftersom du samtidigt har mer humle i förhållande till mängden vatten i originalreceptet så går det nog på ett ut. Vad receptmakaren har för egna tankar om detta vet jag ej, men du får nog en helt ok öl genom att göra så här.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Hejhej, första posten för mig på detta forum!
Jag är helt ny inom ölbryggning och tänkte prova på det nu, har alltså inte överhuvudtaget bryggt någon öl förut, vare sig på billig ölsats eller från riktiga råvaror. Jag har ingen som helst önskan att brygga öl för alkoholens skull eller för att spara pengar, jag vill helt enkelt göra det för min stora passion till den gyllene/bruna/lite lite grumliga drycken.
Min fråga är då: kan jag börja direkt med extraktbryggning eller måste jag prova något annat för att ha någon chans att lyckas? Jag har så pass höga tankar om mig själv att jag tror det är värt att prova men det är ju alltid säkrast att fråga först.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Thubbe skrev:Hejhej, första posten för mig på detta forum!
Jag är helt ny inom ölbryggning och tänkte prova på det nu, har alltså inte överhuvudtaget bryggt någon öl förut, vare sig på billig ölsats eller från riktiga råvaror. Jag har ingen som helst önskan att brygga öl för alkoholens skull eller för att spara pengar, jag vill helt enkelt göra det för min stora passion till den gyllene/bruna/lite lite grumliga drycken.
Min fråga är då: kan jag börja direkt med extraktbryggning eller måste jag prova något annat för att ha någon chans att lyckas? Jag har så pass höga tankar om mig själv att jag tror det är värt att prova men det är ju alltid säkrast att fråga först.
Självklart kan du gå på extraktbryggning på en gång, det är varken svårt eller krångligt. Följ guiden eller kom med frågor om något är oklart. Initiala tips jag har är att vara noggrann med hygienen på den kalla sidan av bryggningen, hantera jästen varsamt och på rätt sätt och ha inte överdrivet bråttom att få den på flaska så kommer du ha en kanonöl från förstagångsbrygget. Och givetvis, ha kul och brygg en öltyp du gillar :D
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Weinkeller skrev:
Thubbe skrev:Hejhej, första posten för mig på detta forum!
Jag är helt ny inom ölbryggning och tänkte prova på det nu, har alltså inte överhuvudtaget bryggt någon öl förut, vare sig på billig ölsats eller från riktiga råvaror. Jag har ingen som helst önskan att brygga öl för alkoholens skull eller för att spara pengar, jag vill helt enkelt göra det för min stora passion till den gyllene/bruna/lite lite grumliga drycken.
Min fråga är då: kan jag börja direkt med extraktbryggning eller måste jag prova något annat för att ha någon chans att lyckas? Jag har så pass höga tankar om mig själv att jag tror det är värt att prova men det är ju alltid säkrast att fråga först.
Självklart kan du gå på extraktbryggning på en gång, det är varken svårt eller krångligt. Följ guiden eller kom med frågor om något är oklart. Initiala tips jag har är att vara noggrann med hygienen på den kalla sidan av bryggningen, hantera jästen varsamt och på rätt sätt och ha inte överdrivet bråttom att få den på flaska så kommer du ha en kanonöl från förstagångsbrygget. Och givetvis, ha kul och brygg en öltyp du gillar :D
Tack för det svaret!
Det enda som är oklart är i själva kokningen, ska man koka humlen och malten var för sig eller tillsammans? Som jag har förstått det verkar det som att man ska koka upp maltextraktet och sen helt enkelt dundra i humlen i samma kärl enligt anvisningar, smak- arom- och bitterhumle i rätt ordning. Har jag fattat rätt?
Och en annan fråga; hur vet man hur hög alkoholhalt ölen fick? Finns det uträkningar eller använder man sig av någon form av hårdvara? Har inte lyckats hittat svaret på detta av någon anledning.
Självklart ska jag ha kul och göra öl jag gillar. Har hittat ett recept på en IPA som verkar trevligt. Planen är att sätta igång nästa söndag, jag återkommer med resultat!
Senast redigerad av Thubbe, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

du kokar dom tillsammans.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster