Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till extraktbryggning

Grundläggande utrustning och teknik.
Thorim
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis okt 24, 2006 2:00
Ort: Västernorrland

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thorim »

Detta är en guide för dem som vill lära sig mer om ölbryggning och få ett riktigt fint öl av mycket hög kvalite.


Maltextraktet
Maltextrakt görs av malt. Först mäskas malten, en process som förvandlar all maltens stärkelse till sockerarter. Sedan så lakar man ur, dvs sköljer ur, dessa sockerarter med hett vatten. Denna maltsockerlösning kallas vört och kokas sedan ner till sirap för flytande maltextrakt. För torrt maltextrakt så sprayas vörten till en dimma i kraftig kyla och frystorkas då till ett pulver s.k spraymaltextrakt eller frystokat maltextrakt.

Det frystorkade extraktet ger bättre smak. Flytandes extrakt bör inte användas till 100% men kan ersätta en del av spraymalten. När man köper ett extrakt så ska man se till att det inte är humlat p.g.a att det ofta är dålig humlat.

Ljust extrakt har inte några specialmalter tillsatta utan ger en ren maltsmak. Mellanmörkt extrakt brukar ha en tillsats av karamellmalter och ger därför ett lite sötare öl med fylligare smak. Mörk extrakt har en tillsats av rostade malter såsom chokladmalt, som ger ölet en komplexare smak. Lite karamellmalt brukar vara också tillsatt i mörkt extrakt, för att balansera den rostade smaken.

Honung kan användas. Öl med en stor del honung kräver lång lagring och låg beska. Om 50% honung används, så bör bitterhumlen skippas helt. Denna typ kallas mölska eller eng. braggot.

Socker bör undvikas med undantag för små mängder karamelliserat socker. Ofta behövs inte detta eftersom många mellanmörka extrakt innehåller karamellmalt. Många använder dock socker till kolsyrajäsningen, detta går bra eftersom det är väldigt små mängder som används. Detta rekomenderas dock inte för svaga öl.

1 kg spraymalt ger ca 8 liter starköl
1 kg flytande maltextrakt ger ca 5 liter starköl

Humlen
Det är humlen som ger ölet sin huvudsakliga smak, beska och arom. När man humlar så brukar man skilja på arom och beska.

Bitterhumlen kokas ca 60 min och ger ölet beska. Humletypens beska anges av halten alphasyra. För att få en normalbitter öl så är en lämplig mängd 25 gram humle med alphasyra 10% till 25 liter öl. D.v.s ett gram per liter om humlen har 10% alphsyra, 2 gram per liter om humlen har 5% alphasyra o.s.v. Använder man humlepellets istället för humlekottar, så kan man minska bitterhumlen med 1/4 på grund av det högre utbytet. Vissa anser att humle med lägre alphasyra ger finare beska, men att använda humle med lägre alphsyrahalt än 4% till bitterhumle är slöseri, även för en hembryggare.

Smakhumlen kokas ca 15 min och ger ölets dess smak. Den ger även lite bitterhet, men eftersom sorter med låg alphasyrahalt brukas användas här, så är det ofta försumbart. Vill man använda en högalphasort så får man räkna med att hälften av alphsyran omvandlas till beska. När man ska välja smakhumle så är det viktigt att välja sorter med fin smak/arom. Som hembryggare spelar det inte någon roll om smakhumlen kostar 50 öre per liter eller 30 öre per liter, speciellt när smakskillnaden är så stor. Lämplig mängd smakhumle är 0.5-1 gram per liter.

Aromhumlen kokas 1-5 minuter och ger humlen dess arom, men även en del smak. Vissa kokar inte aromhumlen utan låter den dra i hett i vatten i några minuter, vissa lägger den direkt i jäshinken s.k torrhumling. Precis som med smakhumlen så bör man vara noga med att välja sorter med fin arom och smak. Lämplig mängd är 0.5-2 gram per liter. Om man ska använda så mycket som 2 gram per liter, så är det lämpligt att välja två olika sorter och ta 1 gram per liter av varje, för att undvika att vissa bismaker kommer fram.

Öppnade humlepaket ska förvaras i frysen, inuti en plaståse med så lite luft i som möjligt.

De sorter jag tycker är bäst till smak och arom är:
Saaz, East Kent Golding och Cascade.

Andra sorter som är känd för sin fina arom är bl.a:
Tettnanger, Fuggle, Styrian Golding, Mittelfruh, Spalter och Hersbrucker.

Mer info om olika humlesorter går att hitta här:
http://shbf.se/documents/Humle.pdf
https://bryggforum.nu/download/public/Humle.pdf


Jästen
Det viktiga för oss hembryggare är att jästen klarnar bra och inte ger fula bismaker under jäsningen. Ett problem med vissa jäster är att även om de ger ett gott öl, så måste de ofta filtreras bort. Detta gör att det inte går att få kolsyra igenom flaskjäsning. Detta är inget problem för större bryggerier eftersom de tillsätter kolsyra på konstgjort väg, men är ett stort problem för oss hembryggare. Det är också bra om jästen kan jäsa i rumstempratur, som t.ex alejäst.

Tyvärr så är bra öljäst ett dyrt måste, men som tur är så kan man brygga många gånger på samma jäst, vilket gör priset nästan försummbart. Igenom att spara jästen(bottensatsen) i kylskåp mellan bryggningarna, så kan man återanvända jästen flera gånger. Lämplig förvaring är täta matlådor som är steriliserade med kokande vatten. För att yttligare förlänga jästens livslängd kan man efter första ölet spara bottensatsen i tre olika lådor och sedan återanvända dem till olika öltyper, om och om igen. T.ex en för mörka öl, en för ljusa och en för specialöl som t.ex kryddöl.

Ett annat alternativ är att köpa en färsköl på systemet och försöka odla upp jästen ifrån den. Du blandar färskölen med lite vatten+maltextrakt och hoppas att jäsningen kommer igång. Börjar blandningen att jäsa så har du din jäst.

De jästsorter som jag tycker har bäst egenskaper är:
Ringwood Ale - Klarnar bra och ger en komplex och fyllig smak.
Whitbread Ale - Klarnar bra och ger en neutral mild smak.

Mer info om olika jästsorter här:
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm

Instruktioner
*. Lös upp maltextraktet i kokande vatten, skumma av och häll i jästhinken.
*. Koka humlen. Bitterhumlen i 60 min, smakhumlen i 15 min och aromhumlen i 5 min.
*. Sila bort humlen och häll i jäshinken. Se till att pressa ur humlen riktigt. ev låta humlen dra en stund i nytt vatten för att få ur all smak.
*. Fyll på med kallt vatten, vänta tills tempraturen är ca 20c och lägg i jästen.
*. Låt jäsa ut helt.
* .Klarna ölet kallt/svalt i ca en vecka.
*. Blanda lite maltextrakt eller honung med hett vatten till en lag. Tag ca 200 gram honung/maltextrakt till 25 liter öl.
*. Fördela lagen på tomflaskorna, fyll sedan på med öl till ca 4/5 av flaskans volym.
*. Korka igen flaskorna och vänta 2 veckor på att kolsyra bildas.
*. Drick och var glad

Recept
Detta är ett recept på 25 liter öl.

Maltextrakt:
1,50 kg Frystorkat ljust maltextrakt
1,25 kg Frystorkat mellanmörkt maltextrakt
0.25 kg Frystorkat mörkt maltextrakt

Bitterhumle, kokas 60 min:
20 gram Target med 10% alphasyra

Smakhumle, kokas 15 min:
8 gram Saaz med 2% alphasyra
8 gram East kent golding med 5% alphasyra

Aromhumle, kokas 5 min:
8 gram Saaz
8 gram East kent golding

Extra aromhumle, får dra i hett vatten i 5 min:
8 gram Saaz
8 gram East kent golding

Jäst
Whitbread Ale

Kolsyrejäsning:
200 gram honung läggs i ett volymmått. Fyll på med hett vatten tills det blir exakt 2,5 dl. Rör om tills honungen löst sig helt. Häll i en tesked(5 ml) i varje 0.5 liters flaska och 1 matsked(15 ml) i varje 1.5 litersflaska. Fyll på med öl till 4/5 av flaskans volym. Korka igen och låt efterjästa i ca 2 veckor.

Lycka till!
Senast redigerad av Thorim, redigerad totalt 5 gånger.
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Steget till extraktbryggning

Inlägg av gullitskatt »

Måste tyvärr säga igen att det går göra ett väl så bra öl av ölsatsens humlade maltextrakt.
Dock måste man ta och slänga jästen och köpe en känd jästsort.
Smak och arom humle är ett måste att tillsätta eftersom den humlen dunstar bort i processen.

Det är bra sätt att göra sitt första öl, men ska det blir bra måste man fixa till det som är nämnt ovan.

Går inte använda strösocker i ölen eftersom jästen måste bryta ner sockrets till enkla sockerarter och i den processen bildas en massa biprodukter som inte är önskvärt i de flesta öl.
Bryggersocker går att använda men man tappar maltsmak som är ett måste i mitt tycke.

Varför jag drar upp detta är för att folk inte ska gå på myten att det inte går att göra ett väl godkänt öl av en ölsats, även om viss modifikation är ett måste.

Och dessa satser är billigare också vilket tilltalar en första gångs bryggare.
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 609
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Admino »

Ska vi ta diskusionen mellan ölsats vs egen extrakt i denna istället:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10533

Så lämnar vi denna tråd för diskusion om själva metoden, oavsett vara eller icke vara.
Danne86
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 24, 2008 16:58

Re: Steget till extraktbryggning

Inlägg av Danne86 »

Thorim skrev:Detta är en guide för dem som vill lära sig mer om ölbryggning och få ett riktigt fint öl av mycket hög kvalite.



Instruktioner
*. Lös upp maltextraktet i kokande vatten, skumma av och häll i jästhinken.
*. Koka humlen. Bitterhumlen i 60 min, smakhumlen i 15 min och aromhumlen i 5 min.
*. Sila bort humlen och häll i jäshinken. Se till att pressa ur humlen riktigt. ev låta humlen dra en stund i nytt vatten för att få ur all smak.
*. Fyll på med kallt vatten, vänta tills tempraturen är ca 20c och lägg i jästen.
*. Låt jäsa ut helt.
* .Klarna ölet kallt/svalt i ca en vecka.
*. Blanda lite maltextrakt eller honung med hett vatten till en lag. Tag ca 200 gram honung/maltextrakt till 25 liter öl.
*. Fördela lagen på tomflaskorna, fyll sedan på med öl till ca 4/5 av flaskans volym.
*. Korka igen flaskorna och vänta 2 veckor på att kolsyra bildas.
*. Drick och var glad
]
Kokar du alltså först maltextraktet i vatten, häller det i hinken. Sen humlen i rent vatten utan maltextrakt i och sen ner med det i hinken? Jag har läst att humlen ska kokas i vört, är det alltså inte nödvändigt då? Kan man koka humlen och allt frystorkat maltextrakt man tänkt använda (3 kilo t ex) i en 10 liters kastrull och sen bara sila av och späda i jäskärlet? Eller är det bättre att ta lite frystorkat maltextrakt och koka humlen i det och sen koka resten av det frystorkade maltextraktet för sig och blanda och späda i hinken?
vickan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön sep 20, 2009 23:42
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av vickan »

*. Lös upp maltextraktet i kokande vatten, skumma av och häll i jästhinken.
*. Koka humlen. Bitterhumlen i 60 min, smakhumlen i 15 min och aromhumlen i 5 min.
I hur mycket vatten då? och ska man koka de 3 olika humle sorterna i en och samma kastrull efter varandra? eller ska man göra det i 3 separata kastruller?
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Hompen »

Välkommen till forumet:)

Ta kvarterets största kastrull och välj vattenmängd efter den.

Humlen kokas i samma gryta. Den första humlen lägges i direkt, den andra efter 45 min osv...

Dom olika givorna kan ha precis samma sorts humle. Dom heter bara olika för att humle bidrar till smaken olika, beroende på i vilket skede av kokningen den läggs i.

Läs runt lite på forumet om du undrar något mer. Hittar du inte svaret så är det bara att fråga:)
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Steget till extraktbryggning

Inlägg av attackbever »

Just ang mängden vatten, kan man använda dessa mått.

1/3 vatten till kokning av maltextraktet
1/3 vatten till humlekoket (fyll på så att det håller samma mängd under hela koket)
1/3 Fruset vatten som används vid avkylningen


För humlen och malten ska väl kokas var för sig?
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Hompen »

Nja. Humlen kokar man lämpligast in direkt i malten

Späd ut malten i vatten så att det är lagom fullt i grytan. Koka humlen i "malt/vatten"-blandningen (enligt ovan).

När du kokat klart silar du ut humlen och häller ner vörten i jäshinken. Späd med kallt kranvatten till önskad OE (45-55 är nog lagom). Kranvatten brukar vara nog kallt för att få ner temperaturen tillräckligt.
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Steget till extraktbryggning

Inlägg av attackbever »

Aha på så sätt, ja det blir att prova på öl snart då=)
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Hompen »

Klart du ska prova öl. Det är nog att räkna som skitenkelt om man jämför med det du håller på med i alkoholväg:)
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
vickan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön sep 20, 2009 23:42
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av vickan »

aha okej då förstår jag :) då blir det att göra sin första bryggd så fort jag får hem grejerna :D
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Hompen »

Trevligt:)

Gör gärna en egen tråd och berätta hur det går.
Vad blev det för grejer?
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Steget till extraktbryggning

Inlägg av PoorCadaver »

Jag har en fråga angående dimensionering av receptet. Receptet är ju anpassat till 25 liter öl, men om jag bara vill ha 10 liter, är det bara att anpassa mängderna av allt till det?

Istället för att göra eget maltextrakt, kan man använda färdigt, typ Coopers?

Sedan så fick jag inte klart för mig vad detta blir för öl, blir det en ale?
Tidigare jonasbirk
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Steget till extraktbryggning

Inlägg av scaryeyes »

Det blir en ale

Jo det med att skala recept. Det är väldigt enkelt om du använder program som beersmith. Det är ju lite knepigt annars att få rätt på humlen.

Men varför skala ner???

Men använder du ohumlat är det inga problem. Problemet är att du inte kan använda en del av det humlade coopers extraktet å sen spara resten. Det blir infekterat förmodligen

Använder du större mängd humlat extrakt än vad receptet på förpackningen avser, så blir ölen alldeles för besk, eftersom det finns tillräckligt med bitterhumle i satsen för att brygga 23 liter. Däremot smak och arom humlen, den den tenderar att mer försvinna, om där ens är nån inkokad smakhumle. Så den bör man få in åxå.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Steget till extraktbryggning

Inlägg av PoorCadaver »

Jag tänkte att få 20 liter öl till blir lite mycket. Speciellt om jag ska brygga vört för första gången, och det kanske inte blir bra. Men ok, jag kan köra med 25 liter också.

Vad ska jag använda för maltextrakt, och vart ska jag köpa det?
Tidigare jonasbirk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster