Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till extraktbryggning

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Weinkeller skrev:
Angående jäst så visste jag inte att det skulle vara lättare med torr så jag köpte Brewers Choice American Ale som är flytande, hoppas det funkar ändå.
Tack igen för alla råd!
Den motsvarar i princip 05an. Flytande jäst är bra, dock så kan det behövas förkultur, särskilt för "Propagator" modellen. Rekommenderar i såna fall ca 2l förkultur med 200g maltextrakt. "Activator" fungerar för en normalstark ale (20l) utan förkultur om den är färsk, dock rekommenderar jag en 1-1,5l förkultur i alla fall. Man brukar få en bättre och snabbare jäsning utan att riskera dålig attenuering på så sätt. Alternativt gör man en mindre sats på ca 10l.
"Cool", som ungdomar säger.
Jag har just activator så det lät ju bra det du sa. har egentligen köpt råvarorna utefter ett 25-litersrecept men funtar på att skala ned det till hälften eftersom det är min första osv. Det går väl att göra bara sådär som med vilket recept som helst?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Jo, det är i princip linjärt vid skalning med en brasklapp för humleutbytet som kan bli lite sämre vid små kok. Dock inget man behöver bekymra sig för om man inte ska försöka kopiera en tidigare bryggd där en större volym kokats.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Lite sen uppdatering.
Startade koket i söndags som utlovat och det gick jättebra och var sjukt kul. Nojjade som fan över att vi hade råkat infektera brygden när vi tappade upp en i jäskärlet men mina kompisar sa till mig att tagga ner och det började jäsa några timmar senare. Det bubblar smått oregelbundet dock, nåt jag bör oroa mig över?
I övrigt så gick jag rakt emot vad ni sagt här på forumet och ställde hinken här i lägenheten först, för att nästa söndag flytta ner den i den lite kallare källaren, helt enkelt därför att min kompis svåger som hållit på med ölbryggning länge rådde mig till detta.
Inte för att ni inte har givit mig massor med bra råd tidigare, men han är ju en mer en riktig person för mig än någon på ett forum och är dessutom en bekants bekant, ja ni vet hur det är.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Ass.
Flyttade ner skiten igår för att jag upptäckte att det blivit varmare i lägenheten och nu har den slutat jäsa.
Är det för att det var för varmt innan (24 C) eller för kallt där den står nu (17)?
Går det att få igång den igen eller är det bara att börja om?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

Det brukar stanna när man sänker temperaturen. Precis som vi sa så ska man börja lågt och höja tempen sen. Det är väll bara att bära upp och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Steget till extraktbryggning

Inlägg av luvas »

Mät oechlevärdet innan du tar några förhastade beslut :D
Kan mycket väl vara på sluttampen av jäsningen och då går det långasammare.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

luvas skrev:Mät oechlevärdet innan du tar några förhastade beslut :D
Kan mycket väl vara på sluttampen av jäsningen och då går det långasammare.
Detta verkar stämma. Den jäser fortfarande, men sjukt långsamt. Jag smakade på ölen idag med ett sterilt sugrör och den är ingen 100-kronorsöl men jag är i alla fall inte missnöjd.
Påbörjade torrhumling idag med 20g Cascade, tappar upp skit'n på söndag.
Nanannan
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör jun 25, 2011 20:53

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Nanannan »

Tack ni som fått till den här tråden, tack vare er vågade jag mig på att starta upp mitt första öl idag, förhoppningsvis blir det drickbart. :)

EDIT: Blev ett gott öl som nu är uppdrucket, redan satt ett nytt :D Rekommendas starkt att testa på.
mowitz
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 06, 2011 18:04
Ort: Hässleholm

Steget till extraktbryggning

Inlägg av mowitz »

Tjena,

Tänkte testa att göra första ölen enligt beskrivningen här. Så funderar lite vad jag behöver för utrustning. Först tänkte jag:

- Kittel att koka vörten i
- Ett jäskärl med tappkran
- En sil att sätta på jäskärlet när vörten hälls i
- En slang att koppla till tappkranen på jäskärlet när jag tappar upp ölen

Räcker detta?

Funderar på om man borde satsa på en kittel med tappkran? Skulle man då kunna förenkla så att vörten silas "direkt" när den tappas ur kitteln med något filter? Eller hur gör man? Det verkar finnas "falskbottnar", ganska dyra dock. :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Enklast är att använda en saftsil eller liknande. Kokad förstås. Hygienen kan inte nog poängteras. Sedan är en flaskfyllare, oechslemätare, en hävert samt en extra jäshink oumbärliga bra att ha saker.
/Weinkeller
mowitz
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 06, 2011 18:04
Ort: Hässleholm

Steget till extraktbryggning

Inlägg av mowitz »

Tack för snabbt svar! En annan fråga, 25 l känns ju lite väl mycket för första ölen man brygger, man har ju ingen aning om hur den blir. :)

Laddade ner BeerSmith2 och försökte mata in receptet och skala ner det till 10l, fick fram detta:

0.60 kg Light Dry Extract (8.0 SRM) Dry Extract
0.50 kg Amber Dry Extract (12.5 SRM) Dry Extract
0.10 kg Dark Dry Extract (17.5 SRM) Dry Extract
14.45 g Target [10.00 %] - Boil 60.0 min Hop
5.78 g Saaz [2.00 %] - Boil 45.0 min Hop
5.78 g Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 45.0 min Hop
5.78 g Saaz [2.00 %] - Boil 15.0 min Hop
5.78 g Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 15.0 min Hop
5.78 g Saaz [2.00 %] - Boil 5.0 min Hop
5.78 g Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 5.0 min Hop
3.20 g Saaz [2.00 %] - Aroma Steep 5.0 min Hop
3.20 g Goldings, East Kent [5.00 %] - Aroma Steep 5.0 min Hop
0.4 pkg Whitbread Ale (Wyeast Labs #1099) [124.21 ml] Yeast

Kan det stämma?! Blir det lättare fel när man gör små satser? Om man vill få den mer åt IPA-hållet vad ersätter man då, annan humle? Kanske lite off-topic för den tråden...
Användarvisningsbild
FloydP
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nybörjarfrågor

Inlägg av FloydP »

Tänkte göra mitt första försök på ölbryggning (yay!) inom en snar framtid och har samlat på mig lite frågor.
  • 1) Om jag vill brygga säg 10 liter öl, hur stor måste min kastrull vara? Kan man koka allt med x liter vatten och sedan späda ut det i jäshinken? (Jag ska förövrigt ägna mig åt extraktbryggning och inte utgå från en ölsats).

    2) Vart får man tag i tomflaskor? Vill hellst inte betala speciellt mycket för dem.

    3) Kan man köpa jäshinkar på t.ex. COOP?

    4) Måste man tillföra extra kolsyra till ölen efter att den har jäst? Läste att man kan tillföra extra socker efter jäsningen för att på så sätt få mer kolsyra.
Tack på Förhand.
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av vafan »

FloydP skrev:
  • 1) Om jag vill brygga säg 10 liter öl, hur stor måste min kastrull vara? Kan man koka allt med x liter vatten och sedan späda ut det i jäshinken?(Jag ska förövrigt ägna mig åt extraktbryggning och inte utgå från en ölsats).
Ja det stämmer.
Läser du första inlägget så står det: "1 kg spraymalt ger ca 8 liter starköl
1 kg flytande maltextrakt ger ca 5 liter starköl"
FloydP skrev: 2) Vart får man tag i tomflaskor? Vill hellst inte betala speciellt mycket för dem.
Snacka med någon lokal pub som har engångsflaskor som dom ändå ska slänga om du kan få ett gäng.
FloydP skrev: 3) Kan man köpa jäshinkar på t.ex. COOP?
Mycket möjligt, Ö&B har billiga runt 90kr ifall du har dom i närheten.
Annars kan din leverantör utav ditt extrakt ha dom. maltmagnus.se shop.humle.se är två mycket bra sidor med bra support och bra priser.
FloydP skrev: 4) Måste man tillföra extra kolsyra till ölen efter att den har jäst? Läste att man kan tillföra extra socker efter jäsningen för att på så sätt få mer kolsyra. [/list]
Ja annars får du väldigt lite kolsyra i ditt öl. Det jag rekommenderar är att göra ett sockerlag. Använder mig mest av denna sida när jag ska räkna ut mängden socker till kolsyrningen: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html

Ta 2dl vatten + sockermängden du fick fram från den sidan koka i 15 minuter lägg i jäshinken vänta 15-20min tappa sedan på flaska.

Lycka till!!!
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
FloydP
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av FloydP »

vafan skrev:...
Tackar! :D
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Steget till extraktbryggning

Inlägg av Dennis »

Vad anser ni om att blanda maltsirap och krossad malt? Funderar på att försöka mig på en öl nu och en guide jag såg så gjorde just det. Menade det skulle ge mera smak än att använda endast extrakt.

Jag har två 25 liters kärl jag tidigare använt för cider, finns ingen kran i dom, borde jag skaffa ett kärl med kran?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster