Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till extraktbryggning

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

nils-alf skrev:du kokar dom tillsammans.
Tack, det var det jag trodde :D
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Tre nya frågor:
1. I min källare, där jag först planerat att brygga min IPA har det visat sig bara vara 17 grader varmt. Jag kan tänka mig att det kanske är teoretiskt möjligt att brygga öl ändå, men får man alls något önskvärt resultat?
2. Hur mäter man alkoholhalten?
Jag har förståt att det finns något instrument med ett konstigt namn med vilket man kan mäta jästhalten före och efter jäsning och på så sätt räkna ut alkoholhalten i sin brygd, men finns det någon möjlighet att ha en aning om vad man kommer landa på för volymprocent alkohol innan man börjar?
3. Vad är det som påverkar hur stark ölen faktiskt blir? Är det endast jäsningen eller har mängden/sorten malt och humle också någon betydelse?

Enorma noobfrågor, men så har jag aldrig bryggt förut heller. På söndag sätter jag som sagt igång. Har stämt träff med en bekants bekant som bryggt mycket hemma i sina dar och som ska komma med tips innan jag börjar.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

17grader är bättre än för varmt och så beror det på jästen.
Du mäter hur mycket socker som finns först och hur mycket som har jäst ut.
Du kan räkna på ett brygg program eller göra ett antagande på mängden malt.
Malten är avgörande, men också utjäsningsgraden på jästen.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Tack för ett snabbt svar!
Som nybörjare vill jag dock gärna ha ett lite mer utförligt.
Om man vill ha starkare öl ska man alltså köpa jäst med högre utjäsningsgrad, blir ölet alltid starkare då?
På vilket sätt påverkar mängden malt alkoholhalten? Länka gärna sidor där man kan läsa om just detta. Har surfat humle.se förstås men kanske inte tillräckligt noga?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

nja jästen är inte så noga. 1Kg malt brukar ge ungefär 5liter normal stark vört. Sen är det bara att ha i mer för mer socker. Men jag är så jävla dålig att förklara. jag skriver på mobilen och det är så jävla drygt.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

oj vi var på extrakt bryggning. Då vet jag inte om 1kg ger 5 liter normal stark vört. Jag utgick från malt.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Steget till extraktbryggning

Inlägg av luvas »

Ju mer socker desto mer alkohol, när du jäser öl är sockret i form av malt eller i detta fallet maltextrakt.
Att ha en jäst som kan jäsa högt gör inte ölen starkare utan anger hur mycket jästen kan jäsa innan den dör (av alkoholförgiftning).
Länkar till en sida som kanske kan hjälpa lite:

http://www.shbf.se/wiki/index.php/BryggarWiki_Huvudsida
Som wikipedia fast med öl :P
Senast redigerad av luvas, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

jag skulle nog råda att du laddar hem beersmith, det är gratis i 20 dagar. Eller så väntar du på att weinkeller eller nån som annan som är pedagogiskt lagd än mig ska svara.
Senast redigerad av nils-alf, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

men en jäst med högre utjäsning ger högre alkohol än en jäst med låg. Till exempel amerikanska mot en del engelska. Dom med låg lämnar mer socker kvar. Men det är minimalt. Men jag ville bara förklara att det finns andra saker att se till än malten. Ursäkta om jag rörde till det i onödan för en nybörjare.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Tack för alla svar! Undrar i efterhand en sak till.
Bättre för kallt en för varmt, sa Nils-Alf. Om jag har 17 grader i källaren och 21.5-22.2 i lägenheten, var är det då bäst att jäsa och hur kommer det påverka min öl vilket av alternativen jag väljer?
Jag har förstått så mycket som att kallare=längre jästid men vad blir resultatet?
Tack återigen för all hjälp ni ger en dum nybörjare.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till extraktbryggning

Inlägg av nils-alf »

ställ det i källarn på primären och uppe på sekundären så blir det bäst. Och så länge det inte är för kallt så blir det bättre. Jag hade inte stoppat den i 16grader.
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

nils-alf skrev:ställ det i källarn på primären och uppe på sekundären så blir det bäst. Och så länge det inte är för kallt så blir det bättre. Jag hade inte stoppat den i 16grader.
Då är det nog så det blir. Ska man ha ett nytt kärl för sekundärjäsningen också, och hur länge ska man jäsa i de olika stadien typ? De recept och liknande jag läst har bara nämnt en jäsning.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Thubbe skrev:Tre nya frågor:
1. I min källare, där jag först planerat att brygga min IPA har det visat sig bara vara 17 grader varmt. Jag kan tänka mig att det kanske är teoretiskt möjligt att brygga öl ändå, men får man alls något önskvärt resultat?
17grader i rummet brukar betyda ungefär 18-19 grader i jäshinken vilket är nästan idealt för den initiala primärjäsningen av de allra flesta alejäster. Om du är nybörjare så rekommenderar jag att du använder torrjäst för jäsningen. Två bra sorter som jäser bra och ger ett ganska neutralt avtryck i intervallet 15-20 grader är Danstar Nottingham samt Safale US-05. Högre temperaturer som 22-23 grader ger oftast ett lite mer estrigt resultat med fler högre alkoholer och bismaker. Sådana öl brukar oftast ta lång tid på sig att mogna för att smaka bra och en IPA ska drickas relativt färsk. Dock är det inga problem, utan snarare ett bra drag, att flytta jäshinken till en varmare temperatur när den värsta jäsningen är över. Då får man oftast en bra utjäsningen och en mer rensmakande öl.
Thubbe skrev:2. Hur mäter man alkoholhalten?
Jag har förståt att det finns något instrument med ett konstigt namn med vilket man kan mäta jästhalten före och efter jäsning och på så sätt räkna ut alkoholhalten i sin brygd, men finns det någon möjlighet att ha en aning om vad man kommer landa på för volymprocent alkohol innan man börjar?
Ett överslag som funkar hyfsat är om man börjar på 1,050 i OG så blir resultatet ungefär 5%. 1,040 ger 4% osv. Men det är ett grovt överslag då jästens utjäsningsgrad samt sockersammansättningen i vörten även har betydelse. Det finns mycket bra info om ochslemätaren här tex:
http://www.oechslevikten.com/index.htm
Thubbe skrev:3. Vad är det som påverkar hur stark ölen faktiskt blir? Är det endast jäsningen eller har mängden/sorten malt och humle också någon betydelse?
Densiteten innan och efter jäsning. Sockersammansättningen i vörten samt jästens typ och jäsningsförhållande är det som avgör hur mycket alkohol brygden tillslut får. Ju mer koncentrerad vört, desto starkare öl.
Thubbe skrev:Då är det nog så det blir. Ska man ha ett nytt kärl för sekundärjäsningen också, och hur länge ska man jäsa i de olika stadien typ? De recept och liknande jag läst har bara nämnt en jäsning.
Du behöver inte tappa om din öl till nytt kärl. Ungefär en vecka på primär och en vecka på sekundär. Inte kortare tid i alla fall. Dock är jäsningstiden högst varierande så huvudsaken är att ölet är ordentligt utjäst.

Råd på vägen
Ett tips är att inte försöka brygga ett jättestarkt öl det första man gör. Brygg en normalstark öl och försök hålla renligheten på topp och var noga att inte syresätta ölen efter jäsning och hålla temperaturen rätt under jäsningen så kommer troligen första ölen bli lyckad och god. Sen kan man testa lite starkare och svårare öl.
Senast redigerad av Weinkeller, redigerad totalt 1 gång.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Thubbe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 28, 2011 21:13
Ort: Nacka
Kontakt:

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Thubbe »

Weinkeller skrev: Råd på vägen
Ett tips är att inte försöka brygga ett jättestarkt öl det första man gör. Brygg en normalstark öl och försök hålla renligheten på topp och var noga att inte syresätta ölen efter jäsning och hålla temperaturen rätt under jäsningen så kommer troligen första ölen bli lyckad och god. Sen kan man testa lite starkare och svårare öl.
[/quote]
Tack för ett mycket bra och givande inlägg!
Det var inte min plan att brygga en alkoholstark öl från början, jag var intresserad och det kom ett bra tillfälle att grotta lite i frågan.
Angående jäst så visste jag inte att det skulle vara lättare med torr så jag köpte Brewers Choice American Ale som är flytande, hoppas det funkar ändå.
Tack igen för alla råd!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till extraktbryggning

Inlägg av Weinkeller »

Angående jäst så visste jag inte att det skulle vara lättare med torr så jag köpte Brewers Choice American Ale som är flytande, hoppas det funkar ändå.
Tack igen för alla råd!
Den motsvarar i princip 05an. Flytande jäst är bra, dock så kan det behövas förkultur, särskilt för "Propagator" modellen. Rekommenderar i såna fall ca 2l förkultur med 200g maltextrakt. "Activator" fungerar för en normalstark ale (20l) utan förkultur om den är färsk, dock rekommenderar jag en 1-1,5l förkultur i alla fall. Man brukar få en bättre och snabbare jäsning utan att riskera dålig attenuering på så sätt. Alternativt gör man en mindre sats på ca 10l.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster