Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektregulator

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Effektregulator

Inlägg av Groover »

Sidan är ju finsk så det borde finnas gott om kopplingar till 230v.
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

Effektregulator

Inlägg av dacorp »

Anonymous skrev:ok, timing capacitor är det polyesterfilms kondingar? isf finns det upp till 250 v. på bhiab.

zigenardioden vad tror du man kan köra med för någon? Breakeover 40v min 26?? vad ska du köra med för nån?
Har inte någon större koll på vad en zigenardiod är för något om du inte menar zener =P... Det du ska ha är en diac, Den fungerar väl ungefär som en zener, men en zerner måste du iallafall montera åt rätt håll för att få någon nytta av den. Diacen du ska ha kan du montera åt vilket håll du vill.. Dubbelriktad zerner antar jag att man kan kalla det för i värsta fall..

Någon som vet hur pass diacen belastas? Kan man beställa en diac som klarar 2A eller måste diacen palla med samma tryck som triacen?
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Effektregulator

Inlägg av vespalun »

Diacen behöver INTE klara 10A! Den belastas endsat med triggströmmen till triacen och det borde inte bli många milliampere. I princip så kan du använda vilken diac som helst, kolla på http://www.labbelektronik.nu/.
Dom finns i Stockholm (Söder, Tjärhofsgatan 16 (vid medborgarplatsen)) och är bra att göra affärer med. Tänk på att alla komponenter ska kunna hantera 240v växelström, dvs satsa på kondingar som klarar 600v likström, annars så riskerar man övarslag i dom. När det gäller potten för inställninga av "utspänningen", försök att få tag på en med plastaxel. Detta är dock mest för din egen skull...
Tänk också på att kylflänsen på triacen är ansluten till A2 (elle var det A1, hmmmm) och det innbär att den är spänningsförande. Håll fingrarna i styr.

Lycka till.
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Om kylflänsen är kopplad till a1 eller a2 beror på vad man har för triac. Själv så vill jag helst ha en som är isolerad ifrån nätspänningen så därför har jag bara valt sådanna i mina byggen.

//MaSTeR
new

Effektregulator

Inlägg av new »

okej, har du någon bra ritning på en effekt regulator. Gärna med isolerad triac.
Användarvisningsbild
kollon2000
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: mån aug 11, 2003 2:00
Ort: Mellansvergie i dunkens hemstad

Effektregulator

Inlägg av kollon2000 »

Hej, ny medlem nu.... Nu står den klar. men det är det här med en effektregulator. Jag skulle också behöva en ritning, verkar lite skeptisk till den amerikanska varianten, 110 V antagligen.

Sitter inte master eller någon annan kunnig bryggare inne med en bra, fungerande krets. :?: Själv så har jag en vattenkoks värmare som jag har kopplat in 1 kw. Än så länge måste jag ställa appataten på plattan när den kommit upp i värme. (för att hålla effekten nere.)

¨vore tacksam för en bra lösning.
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Jag kommer att komma med en enklare byggbeskrivning på en effektregulator så snart jag ritat ihop den. Har dock tagit semester ifrån allt vad sådannt heter för tillfället så det dröjer nog någon vecka eller ett par.

Hoppas att ni kan hålla er till tålls ;)

//MaSTeR
Användarvisningsbild
kollon2000
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: mån aug 11, 2003 2:00
Ort: Mellansvergie i dunkens hemstad

Effektregulator

Inlägg av kollon2000 »

hehe snacka om snabba ryck. :D
Det ska nog gå bra. spisen fungerar ju ett tag till får man hoppas.
:P :P

ser fram emot byggbeskrivningen framöver...
guest

fråga..

Inlägg av guest »

går det att ta en vanlig lamp-dimmer o koppla in till den vitala delen i vattenkokaren?? eller är jag ute o cyklar??
Användarvisningsbild
PEHD=
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tis jul 01, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Effektregulator

Inlägg av PEHD= »

En lampdimmer klarar ej av det. Kör på effektregulator det är "bäst".
Användarvisningsbild
kollon2000
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: mån aug 11, 2003 2:00
Ort: Mellansvergie i dunkens hemstad

Effektregulator

Inlägg av kollon2000 »

vi får helt enkelt hålla till godo tills byggbeskrivningen är klar :wink:
Användarvisningsbild
cosmo
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: sön apr 27, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av cosmo »

någon som har byggt en effektregulator som fungerar till att sänka en 2kw värmare till 300w (man vill ju inte koka kräftor "för hårt" om man säger så) som är intresserad av att sälja en?
Användarvisningsbild
cosmo
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: sön apr 27, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av cosmo »

Rogga: Vet du eller någon annan vad det är för innerdiametern på packningen på en sån 99 kr vattenkokare från rusta? Funderar på vad jag ska köpa för något att göra hålet i vinhinken med. Typ vilken diameter på hålskäreren jag ska ha. Vill helst inte köpa från CO eftersom jag har Biltema närmare.
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

Effektregulator

Inlägg av dacorp »

40mm gjorde jag mitt hål och det håller tätt...
Användarvisningsbild
cosmo
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: sön apr 27, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av cosmo »

tackar så mycket!

38 mm borde fungera. då blir det ett set på rusta för 29 kr: http://www.rusta.se/product.asp?product_id=173
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster