Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektregulator

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Tack Ethanol och Rogga för mycket bra tips och information. Vi kanske kan skriva en lite utförligare beskrivning om hur man monterar dit denna värmare (vilken vattenkokare man köper, vilka verktyg som behövs, hur demontering och montering går till) så Farbror Plast kan ta med detta i nästa version av pdf-beskrivningen?
Användarvisningsbild
Rogga
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 03, 2003 2:00
Ort: ?vik

Effektregulator

Inlägg av Rogga »

Jo föressten jag använde den sistnämda modellen av hålsågen och det tyckte iallafall jag funkade utmärkt, bara man får en början så går det bra.Mät innerdiametern på gummipackningen så får du rätt mått på sågen
Användarvisningsbild
slimme
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av slimme »

Jag har försökt få tag på Master angående försäljningen av effektregulatorer, dock utan att lyckas :cry:
Är det någon annan som vet var jag kan hitta en bra regulator till ett bra pris, eller är det rent av lättast att bygga en själv och iså fall hur?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Effektregulator

Inlägg av Farbror_Plast »

master har semester
Användarvisningsbild
Ethanol
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: sön mar 30, 2003 1:00

Effektregulator

Inlägg av Ethanol »

Här är 2 bilder på min 2200W från en vatten kokare som jag använder till förvärmning av hinken.

http://hem.bredband.net/b100780/4.jpg
http://hem.bredband.net/b100780/5.jpg
Luktar det s? smakar det
Användarvisningsbild
Rogga
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 03, 2003 2:00
Ort: ?vik

Effektregulator

Inlägg av Rogga »

Jag håller också på att bygga en effektregulator. kommer med mer info snart om hur den funkar. Man ska kunna ställa upp till maxeffekt och sen bara dra ner till 300 watt, tänkta att det kan ju vara bra att det finns två stycken som kan leverera.
new

Effektregulator

Inlägg av new »

Vart hittar man ritningar, om man vill bygga själv?
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Effektregulator

Inlägg av Groover »

Kolla på www.epanorama.net där finns det mesta innom elektronik.

edit: bäst att stava rätt till urlen =)
Användarvisningsbild
slimme
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av slimme »

Är det verkligen inte ngn som har en regulator över som är till salu, blir snart desperat, vill ju testa mitt underverk till spiralis!!!!
new

Effektregulator

Inlägg av new »

snälla, hjälp mig att leta på epanorama.net, jag hittar inte, vart sk jag gå in???. Föresten heter effektregulator effect regulator på engelska?
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

Effektregulator

Inlägg av dacorp »

http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt24.htm

Om någon hittar Diac:en eller en ersättare till den någonstanns så skulle jag bli glad, Triac;en har jag ersatt med en annan i en modifierad ritning som jag håller på med..
new

Effektregulator

Inlägg av new »

schysst, :D , vet du om det går med det svenska elnätet, 230v så att det inte är gjort för det amerikanska 110v? Om man tittar på triacen som han använder så finns den ej på elfa eller bhiab. men går det att bara ta en kraftig triac som pallar mer spänning och ström än den han använder? :?
Användarvisningsbild
dacorp
Föredetta admin
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 13, 2003 2:00
Ort: Norr

Effektregulator

Inlägg av dacorp »

jag vet inte om den fungerar med 230v, jag tänker då prova ändå bara jag hittar en diac som duger.. Det enda jag skulle kunna gissa är kritiskt är att du kollar så kondensatorn klarar spänningen..
Jag tänker använda en triac som heter BTA225-600B och som ska klara 25A vilket är rätt onödigt då inte enns huvudpruppen håller för sådana strömmar, men ska man så ska man ordentligt...
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

ok, timing capacitor är det polyesterfilms kondingar? isf finns det upp till 250 v. på bhiab.

zigenardioden vad tror du man kan köra med för någon? Breakeover 40v min 26?? vad ska du köra med för nån?
new

Effektregulator

Inlägg av new »

fler ritningar, fanns ifl minst en med 230v typ 1000W el nåt.

http://www.electronicsinfoline.com/circ ... s/Dimmers/
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster