Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektregulator

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Gästen

Effektregulator

Inlägg av Gästen »

Kan man använda vilken effekt regulator som helst? Jag menar, av vad jag förstår så finns det bestämmelser (CENELEC EN50.006) om hur ofta man får slå av och på effekten med hjälp av elektronisk styrning, se t.ex. kapitel 6.2.3 "Design of a Time Proportional Temperature Controller" i detta dokument http://www.semiconductors.philips.com/a ... PPCHP6.pdf. Hur ofta man får göra det beror på hur stor effekt det är man styr. Fasstyrning (som man väl använder i en dimmer) är nog uteslutet när man kommer upp i effekter som t.ex. 2 kW (element till vattenkokare), eller går det bra bara man har tillräcklig filtrering av störningar?
Det verkar som att för 2kW så får man inte ha på/av cykler oftare än omkring vart 20:de sekund.
Jag tycker att det verkar vara för sällan för att få jämn kokning av mäsken, kokningen hinner väl antagligen avstanna helt innan det blir dags att dra på effekten igen?
Tar folk hänsyn till det här i sina regulatorer (hemmabyggda)?

Nu vet iofs inte jag om samma regler gäller i Sverige.
Är det här något som man behöver bry sig om? Jag antar att i jämförelse med andra saker som man sysslar med så är det väl ett obefintligt brott, men det kan kanske spåras av elbolagen?
Sen har jag ju sett att det används ombyggda dimmers som antagligen inte följer de här bestämmelserna?
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Friskt kopplat hälften brunnet :)

Tror inte att det är någon större fara. Visst släpper man ut en del "skit" på ledningen men det brukar inte vara så farligt med en rent resistiv last. Sen brukar det finnas gott om andra förbrukare i huset som tar upp en del av störningarna. Märker du att du får störningar på tv:n eller i radion kan du kanske börja fundera lite men hittils har jag inte sett något av det. Oftast tycker jag att oljebrännare och elpannor brukar störa mer.
Elbolaget skulle kunna spåra detta men det är först om dom i granskappet börjar klaga på transienter på nätet.

//MaSTeR
Gästen

Effektregulator

Inlägg av Gästen »

Bra! Inte mycket att oroa sig för då :D
Skulle väl kanske vara bäst att ha en konstruktion som slår på vid nätspänningens nollgenomgångar men tillräckligt ofta för att det inte skall märkas på kokningen.
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Det är inga problem att göra en sådan men den blir ju inte så billig.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 609
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Re: Effektregulator

Inlägg av Admino »

Skriver i denna tråd i hopp om att "reparera" den. En användare som skrivit massa spam skrev bland annat i den här tråden. Tog bort användaren vilket resulterade i att tråden alltid var i stadiet oläst. Förhoppningsvis löses det problemet nu.
king1976
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 17:18

Re: Effektregulator

Inlägg av king1976 »

Någon mer som byggt sig en effektregulator utav en dammsugare?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Effektregulator

Inlägg av popcorn »

king1976 skrev:Någon mer som byggt sig en effektregulator utav en dammsugare?
Det har du ju tydligen lyckas med :mrgreen:
Uppdatera oss hur du gjorde :thumbup:
Bryggmästare
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster