Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektregulator

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
PEHD=
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tis jul 01, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Effektregulator

Inlägg av PEHD= »

38mm fungerar, har det själv på min spiralis...
Användarvisningsbild
MrGood
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 22, 2003 2:00

Skulle denna effektregulatorn funka?

Inlägg av MrGood »

Jag hittade en regulator från 230W till 3600W.
Den stys med en signal 1-10V som man får fixa på något bra sätt.

Skulle det funka?
Vet ej vad den kostar.

http://www.regin.se/web/produktblad/sve ... r_x_se.pdf
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Effektregulator

Inlägg av Farbror_Plast »

för lång från och tillslag på den
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Ethanol skrev:hålsåg är bättre o billigare skulle jag tro.

Jag köpte mej en justerbar så är man inte låst på storleken...

denna har jag från CO

30-7768
Bild

typen som är nedan är bara skit eftersom de är för sladriga för att såga plast

Bild
Kan rekommendera hålskäraren, men se upp! Jag förstörde en jäshink när jag skulle använda den första gången! Öva gärna på någon gammal hink innan Du "kör skarpt". Man måste köra på lågt varv, annars slår knivarmarna sönder hinken när Du är igenom ...

Köp hålskäraren på biltema, där är den 45 kr billigare!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=39213
Användarvisningsbild
cosmo
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: sön apr 27, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av cosmo »

Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

cosmo skrev:på rusta kostar den 29 kr =)

http://www.rusta.se/product.asp?product ... =/seek.asp
Greppa Bandspännare? Måste blivit fel länk va?
Användarvisningsbild
crizcroz
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån aug 18, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av crizcroz »

Här är nog den rätta länken:
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=167
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Rogga skrev:Ja det är den kokaren jag använder,gör hålet lika stort som innerdiametern på packningen sen är det bara att trycka dit den(OBS!! Tänk på att packningen ska klämmas fast i hålet,för det blir ingen höjdare om man inte monterar dit den riktigt. precis som på vattenkokaren helt enkelt.och slutligen monterar du bara dit elementet. tänk på att allt sitter ihop med tre skruvar och inte bara de två som syns. tredje skruven sitter under switchkontakten. och slutligen är det bara att sätta dit en kabel.typ en strömkabel till datorn. Lycka till!!
Funkar det med en färdig kabel från ex. datorn? Stämmer polerna i kontakten med de på värmaren? (Vill bara vara 100% säker innan jag testar)
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Hm. Det verkar som om att det har försvunnit ett gäng pm i min inbox när den blev full. Om det ärnågon som har beställt en regulator och som inte har fått ett pm eller mail ifrån mig så skicka mig ett nytt:)
Har ett par regulatorer färdiga för leverans.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Effektregulator

Inlägg av nuttemygel »

Master, har jag missat publiceringen av ritningen till din effektregulator? Eller säljer den så bra att du inte vill avslöja affärshemlighten? :D
Personligen bygger jag gärna en själv, det är ju lite vitsen med det hela.

Annars har jag en liten utmaning.
En effektregulator som styr efter temperatur med nogranhet +- 0,2 grader. 10A som inte kostar skjortan. Ohlson och Jula har sålt sånna länge med de är svindyra. Troligen komplicerade och nogranna men som sagt inte riktigt värda priset.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Som jag sagt flera gånger så kommer det att komma en beskrivning någon gång. Hade tänkt att försöka med det till helgen men vi får se. Har en jävla förkylning som jag måste få bukt med också så orken är just nu inte den största :)
Effektregulatorn har sålt ganska okej måste jag säga. Hade inte väntat mig att det skulle springa iväg med såpass här många. Nu är jag iaf inne på sista satsen som jag tänker bygga på någon månad eller två. Kanske inte blir att jag bygger någon mer men vem vet.
En regulator liknande thermonob går ju alltid att ordna. Frågan är om priset. Vad skulle du ha den till isf? Känns ju inte direkt som om att man skulle behöva ha en. Däremot en tvåstegs regulator hade varit intressant. En som kör med full effekt under uppvärmningen och sedan automatiskt går ner till inställd effekt. Detta är absolut inget problem att göra och jag kommer nog att göra en sådann lösning någon gång i år. Igentligen skulle man kunna lägga in ett överhettningsskydd samtidigt så att om kylningen inte skulle räcka till att maskinen går ner på sparlåga.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Effektregulator

Inlägg av nuttemygel »

Ja du har helt rätt.
Det var min tanke att i boostfasen mata på för att senare dra ner på på effekten. Att manuelt koppla bort extra ellementen orsakar en massa småstress när man måste övervaka den hela tiden. Fast tvåsteg låter väldigt intressant då det blir enklare = säkrare. Ser framemot denna lösning.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Jag har redan idag denna lösning men det är med en separat digital 2 stegs termostat. Inte speciellt kostnadseffektift dock. ÅTmindstonde inte för andra :) Eftersom vi tillverkar sådanna på jobet kan jag ju köpa dom billigt för eget bruk. Den är alldelles för överkvalificerad för en sådan uppgift igentligen men ändå. En annan lösning kommer som sagt att komma.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Effektregulator

Inlägg av nuttemygel »

Allas vår Classe Ohlsson han en fin fin dimmer s.114 #32-8670 fom tål 400W den monterade jag in för att styra 330W slingan i en platta. Så nu finns det under min kokare en platta som har 1000W för marchfart med ytterligare 330W reglerbara +1000W uppkokboost. Det funkade så fint att jag bara vill dela med mig.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
Storfinkel2
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: tor jun 05, 2003 2:00

Effekt regulator ritning ?

Inlägg av Storfinkel2 »

Är det ingen som har en bra riting med Laminat Pcb:n ??
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster