Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kylningen på Spiralis

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
pizzi
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre mar 17, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av pizzi »

hallo alla.

nu ere så att jag har en Fråga.
jag har haft en massa polare som har testat olika brännare Men ingen har testat Spiralis. jag hade nu Personligen tänkt att testa den. Men jag e rädd för att Kylningen e för liten. har läst en massa forums m,m nu att spriten oftast e varm då den kommer ut.
så nu e min Fråga. om man tex sätter en bord fläkt eller nått framför Spiral röret. blir produkten kall isåfall. vill ju som inte Bygga i hop allt o det bara blir misslyckat :/
tacksam för svar :D
Vad g?r du d? spriten g?r jobbet? :D
Användarvisningsbild
Twinturbo
Bryggare
Inlägg: 104
Blev medlem: sön feb 19, 2006 1:00

Re: kylningen på Spiralis

Inlägg av Twinturbo »

det finns en massa trådar om olika kyl alternativ,
det är bara att söka.
Jag kör utan kylning och får ut sprit på runt 35 grader,
men då har jag ca 3m på kylsidan och lite drygt 4m på stigaren.
tror inte nån typ av fläkt fungerar riktigt bra som kylning,vatten är det bästa men då är vi på en annan division typ FOA
Användarvisningsbild
shoholla
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: mån nov 14, 2005 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av shoholla »

Hade du tänkt att köra på högre effekt än vad pdf-filen rekomenderar kan extra kylning vara att rekomendera... men ifall du bygger enligt pdfen så fungerrar det skitbra.. det som kommer ut ut min spiral är runt 25grader

Lycka till!
Annars kan du ju bräcka polarna genom att bygga en ARC :wink:
Användarvisningsbild
Mr9-5
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: mån mar 06, 2006 1:00
Ort: Localhost

kylningen på Spiralis

Inlägg av Mr9-5 »

Hmm låg och funderade på det där med kylning på en spiral igår natt och kom fram till en ny av mina "tattarlösningar" hur vorde det om man pressar ner en massa koppartrassel i spriralen, alltså inte in i själva röret utan ner i "hålet" som bildas uppifrån sett på kylarsidan och sen kör med en fläkt på det? kylytan skulle ju öka markant nån som kan komma på ngn ev nackdel som jag inte tänkt på? :roll:
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

kylningen på Spiralis

Inlägg av Hojjt »

Man måste tänka på att om man kör på en viss diameter av spiralen så klarar den bara en viss effekt innan den floodar. EX 10mm rör klarar just inget mer än 300w. kör man fläkt så kör i sånna fall enbart på kyldelen inte stigardelen!!!
Användarvisningsbild
pizzi
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre mar 17, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av pizzi »

okey tackar så mycket. Jag hade tänkt att Bygga den direkt efter .PDF Filen. men 25 Grader lät väll endå Som rimligt eller? jag har fått för mig att om spritn som kommer ut e Varm så ere Dålig sprit. Vet inte om de e sant eller hur det är. det e bara nått som ja ha fått för mig. En polare gjorde iaf plastbrännaren och den spriten Vill jag ALLDRIG ens känna lukten av. det va det SÄMSTA som ja ens lucktat/smakat på. o så vill man ju inte ha det.

men vi säger tex om jag sätter på mer kylning. blir spriten bättre om jag säger så?

BTW. Ni som testat Spiralis. Produkten ni fått fram. hare varit någon skillnad på den och om man säger. som RIktigt hembrännt :P kokare m,m ?
Vad g?r du d? spriten g?r jobbet? :D
Användarvisningsbild
Cerwin
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: tor feb 09, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av Cerwin »

Hej

Kollade precis och min sprit som kommer ut håller 23 grader,12 mm spiral 5M upp 4M ner.

Jag tycker definitivt att min *okolade* sprit är betydligt bättre kvalitet på än den man köpte hos den erkännde brännaren i denna stan :)

Ang extra kylning så provade jag med en bordsfläkt med det gav inte något nämnvärt resultat

/Cerwin
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

kylningen på Spiralis

Inlägg av Hojjt »

Om spriten är varm som kommer ut har ingen betydelse på kvalité !
Kvalitén avgörs på stigardelen pga reflux, ånghastighet längd på kolonn tillförd effekt, fyllning mm. Kylsidan är bara till för att kondensera ångan (kyla).

Så länge man har luftkylt kan man bara räkna med att som bäst kyla till rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Twinturbo
Bryggare
Inlägg: 104
Blev medlem: sön feb 19, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av Twinturbo »

ja bara man får tag på koppar trassel så kanske det går också!.
jag vet inte vart man skulle kunna få tag på de!
Användarvisningsbild
Mr9-5
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: mån mar 06, 2006 1:00
Ort: Localhost

kylningen på Spiralis

Inlägg av Mr9-5 »

Twinturbo skrev:ja bara man får tag på koppar trassel så kanske det går också!.
jag vet inte vart man skulle kunna få tag på de!


koppartrassel får du gratis från närmaste skrotgård, från gammla elspolar, kablar osv...
Användarvisningsbild
pizzi
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre mar 17, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av pizzi »

Oki hehe :D Man tackar. har just byggt klart Maniken ska fara o köp jäst o sånt på måndag. Hur länge tare till allt e klart CA?
Vad g?r du d? spriten g?r jobbet? :D
Användarvisningsbild
pizzi
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre mar 17, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av pizzi »

Sådär ja. vart lite segt med att köpa jästen. fick inte tag på nått fick beställa o görma, Men nu står det o bubblar förfullt i garderoben. :D
Hur ofta ska det bubbla om man räknar i sec. Är det någon skillnad om det bubblar snabbt eller saktA?

Ps: Är det någon som vet varför bryggforum.com varit nere? :/ har inte kunnat kolla på någon vecka nu :/
Vad g?r du d? spriten g?r jobbet? :D
Användarvisningsbild
Twinturbo
Bryggare
Inlägg: 104
Blev medlem: sön feb 19, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av Twinturbo »

bara det bubblar så e de bra
i början är det ett konstant bubbel iaf för mig och sedan så avtar det mot slutet.
Användarvisningsbild
pizzi
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre mar 17, 2006 1:00

kylningen på Spiralis

Inlägg av pizzi »

Oki. Låter fin fint det dära. Joo första dan ja satte igång det Bubbla de int ett skit. typ 1 gång/5min ca. Men sen då ja vakna nästa dag (idag) bubbla de som fan :P sitter just nu o funderar på hur fan man ska kunna sömmna till de dära :P haha. Lukta GAMEn i hele lägenheten också :/ drygt e de
Vad g?r du d? spriten g?r jobbet? :D
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

kylningen på Spiralis

Inlägg av Koskenkorva »

Oj, förmodligen har du råkat ut för något som kallas flooding. Det innebär att för mycket vätska rinner tillbaka i förhållande till hastigheten på ångan. Ångan måste då bubbla igenom vätska. Det är inte bra, för det bildas ett litet övertryck och därmed en risk för läckage och oren sprit kan börja tryckas från stället där det floodar ut genom hela spiralen.
Stäng av tills det upphör och dra sedan på igen med lite mindre effekt.
KISS - KeepItStupidSimple
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster