Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av vespalun »

Ja Du!

Inga problem, jag hjälper gärna till!

//Vespalun
Spiral, det enda raka!
Användarvisningsbild
r0ckz
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av r0ckz »

Ingen som funderat på ett litet begagnat kylskåp som man borrar ett hål uppe och drar in spiralen där och ett ner till där man drar ut den. iof gansk otympligt men om man bara lägger den på en trapppall brevid så borde det ju funka. Om nån har lite tid så testa :D
Användarvisningsbild
Zymen
Banned
Inlägg: 238
Blev medlem: ons feb 02, 2005 1:00
Ort: Sweden

1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av Zymen »

ta istället och skär av botten på en 2 liters cola flaska och för upp den över kylspiralen, fyll den med is, byt ibland..

enklare och smidigre

//Z
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av Användarnamn94 »

Tjena! Skulle det kunna släppas någon ritning på det hela ? Otroligt häftig sak o jag tror att de mesta som behövs ligger hemma nu..
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av korky »

rkr skrev:Det är ju 30 liters jäshink med two 2kW elementer, 42mm lödmuff för att fästa olika kolonner och stillheads. här är en bild av kolonnen jag använde för testet: https://bryggforum.nu/download/upload/uplo ... column.JPG

Greetz, Riku
Vilka tjocka spacerplattor. kan inte låta bli att lägga märket till sånt ;)
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av rkr »

korky skrev:
rkr skrev:Det är ju 30 liters jäshink med two 2kW elementer, 42mm lödmuff för att fästa olika kolonner och stillheads. här är en bild av kolonnen jag använde för testet: https://bryggforum.nu/download/upload/uplo ... column.JPG

Greetz, Riku
Vilka tjocka spacerplattor. kan inte låta bli att lägga märket till sånt ;)
I used them in my Trans Am to fit Corvette wheels in it :D
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
goffy
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2009 19:46

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av goffy »

går det inte lika bra att köra dubbla leibig-kylare med inlopp där produkten kommer ut?
om det inte är så att man är jätte förtjust i luftkylning?
wbpi0y.jpg
har en gammal leibig stripper stående och tänkte köra den först och sedan göra en som ovan i en mindre sats.

till det hela hör att jag fick tag i en 10 liters termos för flytande kväve och tänkte använda den som kokkärl med en 1m kolon och dubbel leibig.

//86

edit: det är med 15mm inner rör.
Senast redigerad av goffy, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av latmasken »

Det är klart det GÅR, men det är ju i såna fall bättre att ha en kylspiral eller shotgunkylare inuti kolonnen som de flesta har. Det ger bättre kylkapacitet.
Användarvisningsbild
goffy
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2009 19:46

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av goffy »

latmasken skrev:Det är klart det GÅR, men det är ju i såna fall bättre att ha en kylspiral eller shotgunkylare inuti kolonnen som de flesta har. Det ger bättre kylkapacitet.
huruvida det går eller inte är jag inte osäker på, vad jag egentligen menar är väl om det skulle ge en effekt i likhet med dubbla konvektor kyllare?
känns ganska enkelt att köra egentligen och framförallt ett roligt bygge.

shotgunkylare? har jag missat något? inte hört talas om förut, har den något annat namn?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av latmasken »

2in-Shotgun-Condenser.jpg
Poängen är förhållandet mellan kylande yta, diameter på röret och ånghastighet. En liebig måste vara väldigt lång för att hinna kyla ångan, en spiral eller shotgun är mycket kortare och tar alltså mindre plats.
Användarvisningsbild
goffy
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2009 19:46

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av goffy »

latmasken skrev:Poängen är förhållandet mellan kylande yta, diameter på röret och ånghastighet. En liebig måste vara väldigt lång för att hinna kyla ångan, en spiral eller shotgun är mycket kortare och tar alltså mindre plats.
vad är det för dimentioner på den (ca) 5st 10mm rör och 60cm lång?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av rkr »

goffy skrev:går det inte lika bra att köra dubbla leibig-kylare med inlopp där produkten kommer ut?
om det inte är så att man är jätte förtjust i luftkylning?
wbpi0y.jpg

har en gammal leibig stripper stående och tänkte köra den först och sedan göra en som ovan i en mindre sats.

till det hela hör att jag fick tag i en 10 liters termos för flytande kväve och tänkte använda den som kokkärl med en 1m kolonn och dubbel leibig.

//86

edit: det är med 15mm inner rör.
If you stuck it on top of a column and make sure it won't choke, then yes - it'll work just fine. If you plan on replacing regular spiral without column with those liebigs, then you'll be disappointed as the liquid holding capacity of a spiral is one of the key things in achieving the separation capacity.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av Användarnamn94 »

Tjena, skaffat 2 konvektor rör från en gammal husvagn. Kapade dom så de blev 125 vadera. Aluminium är materialet.

Tanken är att de ska monteras horisontellt.
Så lite frågor.

Hur grov kolonn? 42mm?
Längden på kolonnen? Kan väl ta till med 120cm om de behövs. Ska mata skiten med 2200w element (med regulator)

Sist men inte minst, kan jag löda aluminium och koppar? elr kan jag använda slangar som tål alkohol?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av stillton »

om du ska bygga en LM så bör dom kunna ta totalt 1500W, åtminstone med ett par fläktar till hjälp. och då bör du bygga med 2" kolonn. alltså 54mm.

ska du använda ena konvektorelementet som produktkylare i en CM, så räcker det att du bygger kolonnen i 42mm, och då matar den med ca 800W
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av Användarnamn94 »

stillton skrev:om du ska bygga en LM så bör dom kunna ta totalt 1500W, åtminstone med ett par fläktar till hjälp. och då bör du bygga med 2" kolonn. alltså 54mm.

ska du använda ena konvektorelementet som produktkylare i en CM, så räcker det att du bygger kolonnen i 42mm, och då matar den med ca 800W
Okej, ska bygga likt rkr.

Så 42mm kolonn o horisontellt snedställda kylare.

De kylde väl bättre om de va sneställda?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster