Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av latmasken »

Nej, men de måste vara snedställda för att refluxen ska rinna tillbaka till kolonnen. Har du dem helt horisontala så kommer ju det mesta av refluxen bli kvar i konventorrören.

Tänk efter hur grejerna ska fungera så inser du nog det rätt snabbt.
Användarvisningsbild
Alfon
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: mån sep 14, 2009 15:04

Re:

Inlägg av Alfon »

rkr skrev:Här fins en bild av kolonn head: https://bryggforum.nu/download/upload/uplo ... vector.JPG
Jag använde mit computer och solid state relay för att kontrollera effekten.

Fläkten är ett vanligt bordsfläkt med 40W effekt. Temperaturen i garaget var ca. 30C efter 3 timmar då jag öppnade fonstret.

Som jag sa min alkoholmätare visade 96.5%, alkoholen var ca. 25C vilket ger högre procenten. Det kan också vara att min alkoholmätären är inte precis kalibrerat.

Det som är intressant är att när temperaturen i toppen av kolonn var 95C (då jag slutade) jag fick ut relativt ren ethanol med hög styrkan. Tails var från 80C-95C temperatur och 1.5 liter total. Styrkan för den var 87%. Det här menar att reflux kylaren separerar ganska bra också, kanske även att kolonnen själv har mindre funktionalitet. Jag tror att jag stoppar några skurbollar in i reflux kylaren för att se om jag kan öka den här effekten. Stay tuned, the experiment shall continue... (after I make some more mash to distill).

Greetz, Riku
Kan du forklare hvordan man regulerer effekten med SSR? (Explained for dummies) Alt jeg har er en temmelig dårlig regulator tatt fra en støvsuger(vacuum cleaner) hvor jeg kan regulere effekten ned fra 900 watt.
Ellers har jeg alt som behøves, kokekar med 2x varmelement på tilsammen 1800w,kolonne(54mm) med SSP og tesil, 2*1m konvektor rør aluminium på 22mm diameter fra tidligere prosjekter.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 1 liter / hour at 96.5% with air cooled still

Inlägg av latmasken »

Man slår av och på med hög frekvens, det blir en slags pulsbreddsmodulering (PWM).

Om ett element på 2 kW är påslaget 2 sekunder, avslaget 2 sekunder, påslaget 2 sekunder osv så blir medeleffekten 1000 W (50% duty cycle ger 50% av effekten).

Om ett element på 2 kW är påslaget 1 sekund, avslaget 3 sekunder, påslaget 1 sekund osv så blir medeleffekten 500 W (25% duty cycle ger 25% av effekten).

Värmeelement är "tröga" så så länge tidsintervallen är korta så kommer man inte få så stora variationer i temperaturen.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster