Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
OwL
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 14, 2004 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av OwL »

Hejhopp..
tänkte presentera min första sats någonsin, som precis blev klar!
Tillvägagångssätt, prylar och erfarenheter!
(eftersom det är en success story, så kan andra newbies prova samma recept.... och vill gärna att folk kommenterar mig, så jag kan göra ännu bättre ifrån mig nästa gång)
Maskinen jag använde är en spiralbryggare som jag byggde i måndags...

1. Inhandling av "ingredienser".
Jäs-hink + snodde med ett extra lock som kassörskan inte såg, en påse aktivt stenkol BG09, jäsrör, turbojäst 6kg a' la unknown märke (häxa på utsidan, 48h 15% om jag inte minns fel) samt 6kg socker.. (handlade i tre omgångar med olika kassörer, för att inte väcka uppmärksamhet. (allt detta på citygross i Malmö, totalt ca. 150:-)
Sedan bar det av till clasohlsson för inhandling av resterande produkter för att bygga maskinen (enligt ritning spiralbrännaren, ca 500:- med stekthermometer)

2. Sätta mäsken!
fyllde jäshinken till ca 20liter med varmt vatten från duschslangen, därefter rörde jag i sockret och resultatet blev sisådär 25 liter.... Rörde ordentligt tills inget socker var synligt med blotta ögat. Därefter fick jag vänta ett par timmar tills vattnet svalnat till 25grader och då blandade jag i turbojästen... Slängde på locket och monterade på jäsröret genom att olja upp rör-pipen med lite olivolja, så gick den lätt i! Hällde i lite (obserera lite) vatten i jäsröret och efter någon timme började det jäsa! (Efter 5timmar lät det som en kulspruta) Det började komma en svag doft från jäshinken, så jag monterade en bit pvc-slang som blivit över vid modifieringen av CO-brännaren på jäsrörets ut-blås och fyllde ett stort ölglas med aktivt kol, sedan ledde jag ner langen till botten på det glaset. Luktade nu nästan ingenting! (tips)
Jag var lite otålig, så jag orkade bara vänta i ca 60h vid jäsning, det pluppade fortfarande, men mycket lite (vart 3:e-4:e sekund) när jag gick över till:

3. Bränning!
Jag sket i allt vad klarning och sånnt trams heter, utan jag hade i förväg preparerat ett nytt lock a' la spiralbrännaren och helt enkelt bytte ut jäs-locket mot spiralbrännarlocket och startade maskinen. Isolerade med en tunn handduk under hinken och en handduk runt hinken som jag fäst med säkerhetsnålar. Efter 8timmar stod det 88grader på thermometern och hade gjort det i nästan en hel timme, så jag tror jag hade för lite isolering runt hinken... .virade två handdukar till runt... efter ännu en timme började jag bli otålig igen och kände på spiralen, bara de fyra första varven var varma, thermometer på 90grader. tog en liten handduk och virade runt de varma varven på spiralen. efter en halvtimme stod det 91grader på thermometern och det började komma droppar!!! skitbra!
Det droppade lite för fort, så jag vek bort halva handduken runt spiralen, och efter en halvtimme droppade det 1-2droppar per sekund! perfekt! kastade de två första decilitrarna (heads), luktade skumt.. ;)... sedan fick maskinen puttra i 24timmar cirka. då stod thermometern på 96grader, och jag pallade inte mer.. man hade säkert kunnat vänta lite till, men nu droppade det < 1 droppe per sekund och jag var som sagt otålig!.. :) och hade fått ut cirka 4liter sprit.. spriten mättes till 95% cirka, finfint!! Brännaren stängdes av och fick svalna, sedan kastade jag resterande mäsken i dasset!

4. Rening.
Blandade ut spriten 50/50 med vatten. Spriten såg bra ut, luktade bra och smakade bra!.. Först hade jag tänkt skita i rening men gjorde det ändå.. :) hade ju kol!
Det fick bli budget, enkelrening! Tog en FUN-light flaska på 1liter, haqde en diameter på cirka 80mm och var ungefär uppskattningsvis 35cm lång, gjorde 10 hål i korken, skar av botten. tryckte in bomull vid korken i halsen, hårdpackat. Sedan slängde jag halva påsen aktivt kol i en kastrull + det jag hade haft vid jäsningen och hällde på kokande vatten.... sköljde av... hällde av allt löst vatten, hällde på nytt kokande vatten och ännu en gång samma sak. Sedan skopade jag över det sköljda kolet i FUN-flaskan och lämnade cirka 3-4cm från botten, tejpade fast flaskan på diskmaskinen (eller kylskåpet) och under ställde jag en 2-liters pepsi med en tratt och 3melittafilter (tag 6 melittafilter nästa gång, kom fram till att det var melittafiltret som bestämde hastigheten, och jag gick lite väl snabbt fram) under fun-flaskan, så fun-flaskans kork stack ner i tratten/filtren. hällde på vatten på FUN-flaskan så kolet lade sig jämt och fylldes, när vattnet precis sjuknit under kol-nivånbörjade jag hälla sprit, men lät det inte rinna ner i pepsiflaskan genom filtret ännu, utan väntade en stund tills det smakade sprit av det som kom ut, sedan var det bara att hälla tills allt filtrerats (tog cirka 90min för 4 liter, lite för snabbt, fast å andra sidan har jag rättså stor yta på kolet) och i slutet pytsade jag på 3dl vatten efter spriten för att klämma ut resten av spriten. KLAR!

hoppas någon har användning av det!

kommentera gärna!!

puss å kram // OwL
Schluckebier

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Schluckebier »

Trevlig läsning, bra beskrivning, hoppas nu att alla newbies tar sig tid att läsa igenom detta! :D
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Sqrewdriver »

Mycket trevlig läsning.

Kul att det gick så bra för dig!
Lycka till med framtida kok.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
Nisse
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:00
Ort: I gl?ntan

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Nisse »

Mycket bra nybörjar läsning. :D
Användarvisningsbild
Bezzerwizzer
Bryggare
Inlägg: 134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00
Ort: Lule

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Bezzerwizzer »

*Applåder* Mycket bra skrivet!

Denna text borde alla nybörjare läsa!!!
svenne

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av svenne »

bra jobbat, hoppas spriten gjorde "nyttan" :D
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av byggarn »

Där ser man vad man kan åstakomma med lite händighet och att läsa genom forumet innan man börjar. Kul att allt gick så pass bra.
Rolig och informativ läsning. (Master, kan vi inte sätta den som sticker för nybörjare ?)

Lycka till i fortsättningen.

Ps. Smakade det bra? ;) Ds
Användarvisningsbild
OwL
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 14, 2004 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av OwL »

:) tackar för att ni gillade texten.... var allt bra eller?.. finns det inget jag kan förbättra?.... .(det smakade bra japp!!.. ;) dock har jag inte testat den "live" ännu... blir kanske ikväll eller imorrn!!)

//OwL

PS. Jag plöjde forumet som f-n ... :) men bra blev det! trots att folk säger emot varann ibland!...

kram
Användarvisningsbild
TurboJaesarn
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons mar 24, 2004 1:00

mys :D

Inlägg av TurboJaesarn »

som alla andra sagt bra skrivet är väll en noob .. men det var lätt att förstå :) tack :D
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Sauron »

En sak jag så där spontant kan komma på som du skulle kunna förbättra är att ta dig mer tid och låta mäsken jäsa ut längre nästa gång, så att du kan få ett ännu större utbyte av den goda varan. :) Att det inte började droppa förrän vid 91 grader, samt det faktum att det fortfarande pluppade i jäsröret var 3-4:e sekund när du avbröt jäsningen, tyder på att det finns mer alkohol att krama ur mäsken.
Användarvisningsbild
Edvin
Bryggare
Inlägg: 103
Blev medlem: fre mar 19, 2004 1:00
Ort: P? landet

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Edvin »

Helt klart så bör du vänta så alla processer får ta sin tid. Det är värt det i slutändan.

Men det är klart, första gången så är man väl lite otålig. :wink:
<i>-"Faaan vad det brann, men fuller blev jag"</i>
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Procenten »

Sauron skrev:En sak jag så där spontant kan komma på som du skulle kunna förbättra är att ta dig mer tid och låta mäsken jäsa ut längre nästa gång, så att du kan få ett ännu större utbyte av den goda varan. :) Att det inte började droppa förrän vid 91 grader, samt det faktum att det fortfarande pluppade i jäsröret var 3-4:e sekund när du avbröt jäsningen, tyder på att det finns mer alkohol att krama ur mäsken.
Han fick ju ut 4 L 95% på en 6 kg jäst. Det är för mig overkligt bra!
Användarvisningsbild
OwL
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 14, 2004 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av OwL »

=) tja.. som vanligt avrundar man lite... fick ut cirka 3,7liter... =) men som sagt så komme rjag vänta på alla processer ordentligt nästa gång!...

:)
Användarvisningsbild
Metrologen
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:00
Ort: M?skb?ltet
Kontakt:

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Metrologen »

Nyttig läsning:) Skål!
bra skrivet!
Skattevann p? er :D
Användarvisningsbild
bertil
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av bertil »

en akvariumvärmare som man kan ställa in mellan 10-30 grader skulle nog vara bra, så håller den en inställd temperatur automatiskt... har inte testat det dock...
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster