Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
sahan
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jun 18, 2012 17:12
Ort: Helsingborg

Jättebra info men...

Inlägg av sahan »

Jag, inte alls börjat, med turbo, utan misslyckats nyligen med mäsken där jag hade lite över 4kg röda druvor och 4kg plus bigaråer med Edelmans Sherry jäst. Det luktade surt och en annan lukt, närmare beskrivs som lukten från gamla koleldade lok, men mäsken smakade söt. Hela lägenheten luktar kolbrända lukten, kläder också. Vet inte om jag ska kasta den och börja med turbo som alla lyckas med och sedan smaksätta den med och späda ut den till 18% sherry.

Var vänlig guida mig till en beskrivning av hur man använder spiral brännare mm och var man kan köpa sådant nära Helsingborg/Malmö/Kristianstad. Jag har svårt att hitta någon sajt där det beskrivs hela processen. Men turbo finns på City Gross.

Ber om någons hjälp. Sahan
Nyfiken amatör som vill experimentera med kemi och biologi med bär och betor från trädgården
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av dan610324 »

vad pratar du om ??
satsbyggnad och kompletta meningar är inte din starka sida hoppas jag
för är det så då förstår jag att du inte klarar av att göra varken vin eller sprit .

smaksätta mäsk och späda ut till 18% sherry
LYCKA TILL
biggsweede
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre dec 07, 2012 12:48

kanon bra förstagångsläsning

Inlägg av biggsweede »

:D bra läsning för den vetgirige hälsningar från bigsweed
mångårig brukare av skogs stjärnan från min moddade
lab master :twisted:
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Testade att göra min första bränning.

Men har nog gjort några misstag.

Använda mig av en resedoppvärmare på 300w köpte två och försökte löda fast och sätta på slangar (enligt guideförslag på denna sidan) på den ena för tydligen så skall inte kabeln och gjutningen fungera riktigt så bra, och hålla i många bränningar. Tyvärr så gick ett stift av när jag skulle trä på skyddslangen. Och orkade inte fippla mer. Så jag satt i den andra som den är, genom kabelgenomföringar från Biltema. Kompletterade med en stickproppdimmer från clas olson, till doppvärmaren som effektregulator mellan 40-300w.
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer/36-2337

Satte i en grilltermometer från biltema som tyvärr var skit eftersom den visar fel temperatur. Den visade 60°C i rumpstemperatur. Kan antagligen ha blivit något fel när jag stoppade ner när jag gjorde mäsken för att kolla temperaturen. Dvs jag stoppade ner hela sonden med dess kabel, men tycker ju att den ska tåla lite väta.

Ett annat fel jag gjorde var att jag inte hade lust att vänta o klara mäsken, utan brände den ganska omgående, dock så hävde jag över det i brännaren och brände inte i mäskdunken så bottensatsen och några 4-5 liter ligger kvar i den andra.

Satte den och den började bubbla och jag lämnade den att bubbla ett tag och när jag kom tillbaka hade inget droppat ut. Såg tom att jäshink locket buktade ut lite så jag kollade spiralen lite och synade den lite. Fipplade lite med och då rann det ut en hel del. Tydligen var det ett vattenlås i spiralen.

Slängde bort 1 dl huvud. Sänkte effekten till ca hälften (på skalan på dimmern, så effekten är väl ca 150-200 W) Tänkte ta mer men det blev sent och fick gå och lägga mig och lät den stå och den droppade ca 1 droppe i sekunden.

På morgonen hade det kommit ungefär en liter. Men tyvärr ser den lite grumlig och vit ut, så får de hur resten blir. Tyvärr så hade jag inte heller någon hydrometer i rätt skala att mäta styrkan med, Oechelemätaren gick i botten i mätglaset, vilket jag borde fattat.

Ska blir kul att se hur doppvärmaren ser ut efter koket, om den ser lite bedagen ut så täntk jag kanske smörja in den i silikon som iaf borde ge ett visst skydd iaf.

Detta var egentligen bara ett provkok.
Till nästa gång så blir det att

*Klara mäsken innan.
*Skaffa alkoholmätare.
*Byta termometer.
*Fixa en lite bättre hävert, och/eller häverthållare.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Flerpen »

Gå aldrig och lägg dig och lämna apparaten obevakad till att börja med.
Det grumliga tyder på att du har mycket finkel med som brukar komma mot slutet av koket eller om man kör för snabbt.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Flerpen skrev:Gå aldrig och lägg dig och lämna apparaten obevakad till att börja med.
Det grumliga tyder på att du har mycket finkel med som brukar komma mot slutet av koket eller om man kör för snabbt.
Jo jag antar väl att det är finkel. Men snabbt tror jag inte att det var för det har varit ganska exakt en 1 droppe hela tiden.
En snabb överslagsräkning betyder att det kommer ta ca 2 dygn för att den ska droppa klart. Kan ju säga direkt att någon hönsmamma tänker jag då inte vara till denna dropptapp.
Har ni nattskift till era brännare eller är ni vakna dygnet runt och tar ledigt från jobbet? Eller pausar ni destillationen.
Hur som helst så lever både jag och min egendom än iaf.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Flerpen »

Då kan det vara så att en droppe/s är för snabbt för din spiral.
Ja hastigheten är inte till spiralbrännarens fördel.
Det räcker med att elementet skenar lite och så vipps är hela rummet fyllt med alkoholångor och då kan du nog räkna ut själv vad som händer när du går in och tänder lampan och det blir en liten gnista vid kontakten...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av latmasken »

Det är väl bland annat därför som E85 inte innehåller 100% etanol, rena etanolångor är för brandfarliga.

Sen gör ju bensintillskottet också att det funkar bättre vintertid, men det är alltså inte enda syftet.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Flerpen skrev:Då kan det vara så att en droppe/s är för snabbt för din spiral.
Ja hastigheten är inte till spiralbrännarens fördel.
Det räcker med att elementet skenar lite och så vipps är hela rummet fyllt med alkoholångor och då kan du nog räkna ut själv vad som händer när du går in och tänder lampan och det blir en liten gnista vid kontakten...
Ja så kan det ju vara. Nu kommer det dock klar och fin sprit som luktar bättre. Vet inte vad jag ska göra av den fulavitspriten, slänga i i nästa färdigjästa mäsk och ombränna den eller ha som bränsle till spritkök och avfettning i hushållet.

Nu har jag apparaten i en oisolerad ekonomibyggnad.
Sedan så är jag nog mer orolig om mina element skulle skena bara sådär. Skenar era element?

20 liter med kanske 14% mäsk blir ju 2,8 liter ren etanol och även om då allt skulle förångas blixtsnabbt av någon mindre sannolik orsak att då denna mängd i detta stora kalla utrymme skulle vara ytterst farligt.
Tack för varningen men tror inte det är någon större fara. Hur gör ni själva då?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av latmasken »

Kör man med nån form av effektregulator så kan det ju skena, men är det element som körs 100% på sin märkeffekt så skenar det nog inte. Men nåt annat kan ju haverera (spiralen trillar så den åker ur kärlet och all ånga bara sprutar rätt ut i rummet utan att kylas).

Det finns många saker som kan hända, det är många som skrivit här i forumet om incidenter som hade kunnat gå illa.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Ok. Såna risker får man väl ta då. Själv tycker jag det är ganska orimligt att vara där 24/7.


Hur som helst, så tycker jag det här verkar vara rätt kul.

En annan fråga.

Om jag har en mäsk.

25 l vatten.
6 kg socker.
Denna ojästa mäsk borde då i teorin ha en på 88,9° oechele. (6000g / 2,7 / 25 liter)
Detta ska då betyda att man ska (optimalt) få ut 14,1% volymprocent styrka på mäsken. (6000g / 17 / 25liter)
Vilken oecelegrad borde då rimligtvis mäsken ha när denna jäst ut?

Om jag vet den inte har jäst ut än men mäter oechelegraden, går det ur denna veta hur mycket socker det är kvar att jäsa? Jag antar det går om man vet alkoholmängden, men det blir ju liksom svårt att veta vad som är socker och vad som är alkohol som densiteten. Eller går det? Eller har jag funderat fel nu?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Flerpen »

Du kan ju googla lite på olyckor med brännare och jag kan säga att många av dom sker också utomhus.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av latmasken »

Dr.Stjärtlukt skrev: 25 l vatten.
6 kg socker.
Denna ojästa mäsk borde då i teorin ha en på 88,9° oechele. (6000g / 2,7 / 25 liter)
Du räknar inte helt rätt där. Om du har 25 liter vatten och häller i 6 kg socker så kommer volymen inte vara 25 liter utan närmare 30 liter (jag minns inte exakt hur stor volym ett kg socker blir, har för mig det är 0,85 liter men kan minnas fel). Det blir alltså 6000/2,7/30=74.

Det är därför man alltid börjar med mindre vatten än man ska ha och toppar upp till "rätt" volym på slutet, då stämmer din beräkning.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

latmasken skrev:
Dr.Stjärtlukt skrev: 25 l vatten.
6 kg socker.
Denna ojästa mäsk borde då i teorin ha en på 88,9° oechele. (6000g / 2,7 / 25 liter)
Du räknar inte helt rätt där. Om du har 25 liter vatten och häller i 6 kg socker så kommer volymen inte vara 25 liter utan närmare 30 liter (jag minns inte exakt hur stor volym ett kg socker blir, har för mig det är 0,85 liter men kan minnas fel). Det blir alltså 6000/2,7/30=74.

Det är därför man alltid börjar med mindre vatten än man ska ha och toppar upp till "rätt" volym på slutet, då stämmer din beräkning.

Ja naturligvis, jag skrev fel.

Mäsken är på 25 l så då borde ju min uträkning ändå stämma, fast jag hade tänkt fel iallafall. Trodde att det var efter vattenmängden och inte mäskvolymen. Tack för rättningen.

Ett kg socker (upplöst) ger enligt Oechelevikten.pdf här på forumet 0,63 liter.

Sedan som kanske inte är av någon egentlig betydelse men som endå stör mig lite, är ju antalet uppjästa oechelegrader / här så finns ju lite olika nämnare som cirkulerar (7,4, 7,5 och 8.) Vilken är möjligtvis den mest lämpliga, är väl kanske olika för olika drycker iofs med tanke på andra ämnen som finns i mäsken/drycken.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av latmasken »

Uppjästa oechslegraderna är inte så lätträknat eftersom oechsle är densitet och den påverkas av fler faktorer än sockerinnehållet.

Jäser man mäsk vet man ju exakt hur mycket socker man har haft i, och den kemiska processen för omvandlingen från socker till etanol är känd.

Den kemiska processen visar hur många MOL etanol man får från en MOL socker.

Vet man hur många gram socker man har i mäsken så vet man också hur många gram etanol man får ut när det jäst klart. Det finns en lång tråd nånstans här i forumet där vi diskuterade kemin och försökte komma fram till vilka siffror som stämmer.

Lyckades googla fram tråden (googlade på "molmassa"):

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=21&t=21689

På sidan 2 där har vi svamlat klart och kommit fram till rätt resultat (d.v.s. att 1 liter vätska med 17 gram socker i sig ger strax över 1% etanol).

Men som sagt var, ska man blanda in oechsle så måste man ta hänsyn till att etanol har lägre densitet än vatten. Det innebär då att det (om man startar vid 80+ oe) bildas troligen mer alkohol mellan 80 oe och 50 oe än vad det gör mellan 30 oe och 0 oe, trots att det i bägge fallen handlar om lika många bortjästa grader. Detta eftersom densiteten inte bara påverkas av att sockret försvinner utan även av att etanolhalten stiger.

Det får vi nog ta i en annan kemi-tråd:)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster