Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Cadenza »

latmasken skrev:Men som sagt var, ska man blanda in oechsle så måste man ta hänsyn till att etanol har lägre densitet än vatten. Det innebär då att det (om man startar vid 80+ oe) bildas troligen mer alkohol mellan 80 oe och 50 oe än vad det gör mellan 30 oe och 0 oe, trots att det i bägge fallen handlar om lika många bortjästa grader. Detta eftersom densiteten inte bara påverkas av att sockret försvinner utan även av att etanolhalten stiger.

Det får vi nog ta i en annan kemi-tråd:)
Intressant det där, hade jag ingen aning om. Kanske inte spelar nån större roll om man börjar bränna mäsk som ligger på 0/-5 oschle eller -10/-15 då?

Har också slabbat en del med oeschle-mätare men numera har jag gått över till att förlita mig på smaklökarna. Smakar det lite sött är det inte klart. Duger för mig.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

latmasken skrev:Uppjästa oechslegraderna är inte så lätträknat eftersom oechsle är densitet och den påverkas av fler faktorer än sockerinnehållet.
Jo det förstår jag. Men det borde ju fungera om man vet att det är färdigjäst dvs sockret än noll i mäsken/vinet. Dvs det slutat bubbla, såvida man inte haft i så mycket socker och sådan jäst så att den dör av alkoholen då.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av latmasken »

Är sockret noll så beror densiteten på hur mycket etanol det är i.

Man använder ju hydrometer både för att mäta oechsle och för att mäta alkoholhalt, men det är olika skala på dem.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

latmasken skrev:Är sockret noll så beror densiteten på hur mycket etanol det är i.

Man använder ju hydrometer både för att mäta oechsle och för att mäta alkoholhalt, men det är olika skala på dem.

Jo precis det förstår jag.

Men om man antar att det är färdigjäst (dvs noll socker) man vet volymen och alkoholen genom en beräkning nedan.

Jag har en mäsk 25 liter varav detta är 6 kg socker.

6000g / 17g / 25 liter / 100 = 0, 141 = 14,1 procent

Utifrån detta bör man ju då kunna veta på vilken Oe° den utjästa mäsken borde ha.

Vatten väger 1000g/l
Etanol väger 786g/l

Vatten (1-0,141) = 85,9 procent
Etanol = 14,1 procent

Vatten = 85,9 * 1000)= 859 g/l
Etanol = 14,4 * 786
= 111g/l

859g/l +111 g/l = 970 g/l borde då 14,1 procentiga mäsken ha som densitet.

970 g/l - 1000 = -30 Oe°

Oe° borde väl då i teorin vara -30 för en ut jästmäsk i mitt exempel?

Har jag förstått det hela rätt?
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Enligt formeln med uppjästa Oe° / 7,4 = så skulle denna då ge 16,1 procent enligt samma recept sedan innan. Vilket då skiljer 2 procentenheter från formeln med
6000 * 17 * 25 = 14,1 procent


Medan uppjästningsformeln ger
88,9 - -30 = 118,9 uppjästa Oe°
118,9 / 7,4 = 16,1 procent


Testade att använda målsökningsfunktionen mot 14,1 procent excel så då borde nämnaren/faktorn istället ge 8,4 istället för 7,4.

En faktor på 8 ger ju 14,9 procent.
Knut20
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor apr 07, 2011 21:43

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Knut20 »

Övergett min superplastis och gått över till spiralbrännare nu.
Första bränningen nu, verkar lovande!

En fråga bara..
Vart på spiralen ska det börja svalna? Just nu så är 3/4 delar varm, och spriten som kommer ut är lite över kroppstemperatur.
Alkoholhalten ligger på 92-94%
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av latmasken »

Ser att jag har missat att kommentera det här förut.
Dr.Stjärtlukt skrev: Vatten väger 1000g/l
Etanol väger 786g/l

Vatten (1-0,141) = 85,9 procent
Etanol = 14,1 procent

Vatten = 85,9 * 1000)= 859 g/l
Etanol = 14,4 * 786
= 111g/l

859g/l +111 g/l = 970 g/l borde då 14,1 procentiga mäsken ha som densitet.
Nästan.

Problemet är att blandar du 0,5 liter vatten med 0,5 liter etanol så blir det inte 1,0 liter.

Så det är lite mer komplext att räkna som sagt var...

Generellt inom kemi så räknar man ju i princip alltid med mol och massa, just eftersom volym påverkas av så mycket (temperatur, lufttryck, de ingående ämnenas egenskaper etc). Konvertering till volym krånglar alltså till det nåt emormt...
Fdetting
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 30, 2016 15:30

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av Fdetting »

Har inte gjort detta på 22 år nu .och killarna ja körde med hade en äldre bror, som Vi fått loss en 25 liters koppar balja med 2500w . och Vi fick använda spänband för att hålla ned locket , en klädnypa på kall vatten slangen, en tradionel tempmätare på toppen minns ej tempen men hade för mig att Vi ej fick tillåta den att stiga över 92°© på 25 liter mäsk fick Vi nästan 4 liter okomat som höll ca 90 %
.
Nu är problemet att jag inte har kontakten med mina Norrlänigar mer, och har ingen aning om hur ja bygger . en brännare resterande, procedur kan jag VÄL. Men och denna ljuva droppande som man smakar av medans det fortfarande är varmt,
:)
Och jag vill återigen skappa någgot vackert.
MVH kort text tack
king1976
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 17:18

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av king1976 »

skulle denna effektregulator funka i min spiralbrännare https://www.conrad.se/websale8/?Ctx=%25 ... 2fmd5%257d
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av temp_wricko »

king1976 skrev:skulle denna effektregulator funka i min spiralbrännare https://www.conrad.se/websale8/?Ctx=%25 ... 2fmd5%257d
Om jag klickar på länken får jag bara upp en tom varukorg så jag kan inte svara på din fråga.
Effektregulatorn måste minst klara av den effekt som det värmeelement det ska reglera har, gärna med lite marginal.
/Wricko
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av flutmyrg »

Är varken newbie eller förstagågnsbrännare, men erfarenheter har jag, både bättre och.. mindre bra.
Jag har haft Spiralkokare i tio år nu, jag tycker den passar min livsstil perfekt. Men jösses vad jag tycker den läcker/går sönder i vinhinken.
jag tror jag fått köpa ny hink ungefär en gång om året. antingen blir hinken torr och spricker uppe vid locket så det läcker ut ånga där (DÅÅÅÅLIGT), eller så börjar det läcka vid nåt av hålen i botten på hinken (DÅÅÅÅLIGT)
Är det fler "långkokare" som har denna erfarenheten, eller har jag helt enkelt gjort nåt fruktansvärt fel i alla dessa år?
på gång :

Husförsäljning!!!
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av rull_bull »

flutmyrg skrev:Är varken newbie eller förstagågnsbrännare, men erfarenheter har jag, både bättre och.. mindre bra.
Jag har haft Spiralkokare i tio år nu, jag tycker den passar min livsstil perfekt. Men jösses vad jag tycker den läcker/går sönder i vinhinken.
jag tror jag fått köpa ny hink ungefär en gång om året. antingen blir hinken torr och spricker uppe vid locket så det läcker ut ånga där (DÅÅÅÅLIGT), eller så börjar det läcka vid nåt av hålen i botten på hinken (DÅÅÅÅLIGT)
Är det fler "långkokare" som har denna erfarenheten, eller har jag helt enkelt gjort nåt fruktansvärt fel i alla dessa år?
Byt ut plasthinken mot ett rostfritt ölfat så slipper du läckage och köpa nya hinkar :thumbup:
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av flutmyrg »

rull_bull skrev:
flutmyrg skrev:Är varken newbie eller förstagågnsbrännare, men erfarenheter har jag, både bättre och.. mindre bra.
Jag har haft Spiralkokare i tio år nu, jag tycker den passar min livsstil perfekt. Men jösses vad jag tycker den läcker/går sönder i vinhinken.
jag tror jag fått köpa ny hink ungefär en gång om året. antingen blir hinken torr och spricker uppe vid locket så det läcker ut ånga där (DÅÅÅÅLIGT), eller så börjar det läcka vid nåt av hålen i botten på hinken (DÅÅÅÅLIGT)
Är det fler "långkokare" som har denna erfarenheten, eller har jag helt enkelt gjort nåt fruktansvärt fel i alla dessa år?
Byt ut plasthinken mot ett rostfritt ölfat så slipper du läckage och köpa nya hinkar :thumbup:
I samma veva kan jag byta ut min spiral mot en kolonn, så får jag en helt fantastisk spiralbrännare ;)
på gång :

Husförsäljning!!!
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av rull_bull »

Haha sant :mrgreen:

Vilka hinkar kör du med?
Jag och kabom diskuterade hinkar i en annan tråd :mrgreen: :

”Denna är mycket stabil:
https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... shink-30-l
Såldes/säljs på ÖoB och Ekholms färg
Denna är för mjuk:
https://hembryggning.se/vinhink-for-vin ... -25-l.html
Såldes/säljs på bla City Gross”

Så om du kör med den mjuka vanligaste hinken, så testa den andra :thumbup:
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Re: Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen

Inlägg av flutmyrg »

rull_bull skrev:Haha sant :mrgreen:

Vilka hinkar kör du med?
Jag och kabom diskuterade hinkar i en annan tråd :mrgreen: :

”Denna är mycket stabil:
https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... shink-30-l
Såldes/säljs på ÖoB och Ekholms färg
Denna är för mjuk:
https://hembryggning.se/vinhink-for-vin ... -25-l.html
Såldes/säljs på bla City Gross”

Så om du kör med den mjuka vanligaste hinken, så testa den andra :thumbup:

"mjuka hinken" ser ut att vara modellen jag alltid använt! Jag beställer genast hem den stabila och provar istället! Tack!
på gång :

Husförsäljning!!!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster