Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur länge kan mäsk stå

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
HBsmam
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 14, 2017 14:23
Utrustning: Plastbrännare

Hur länge kan mäsk stå

Inlägg av HBsmam »

Tjena. Satte igång min brännare igår men de funkade inte som jag ville och jag måste åka hemifrån nu, mäsken har kikat ca 10 timmar, är de okej att ställs mäsken en vecka och sen använda den igen ? Eller blir den dålig ??
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Hur länge kan mäsk stå

Inlägg av temp_wricko »

Inga problem alls.
/Wricko
HBsmam
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 14, 2017 14:23
Utrustning: Plastbrännare

Re: Hur länge kan mäsk stå

Inlägg av HBsmam »

Tack för snabbt svar,
En fråga till, den stog pp över nstten och jag kollade den senast vid kl 02 och då droppade de 1 droppe sekunden sen när jag gick upp imorgse hade den slutat droppa och de lilla som kommit lultade stark som fan, presis som den första decelitern man kastar i början, fläkten hade kylt för mycket så spiralen blev kall, de ska inte heller vara någon fara eller stt den stått på så länge utan att det kommigt någon produkt

Men varföf luktade de så förbannat stark ?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Hur länge kan mäsk stå

Inlägg av Mrbsod »

Den luktade starkt för att du lyckats koncentrera ämnen som är lättare än alkohol i toppen av spiralen, t.ex. aceton och andra otrevliga ämnen. När spiralen hamnade i steady state med 0 i flöde så hamnar de lättaste ämnena högst upp i spiralen.

Normalt sett om du kör spiralen så hamnar ju en del av de ämnena i första decilitern (eller halvlitern....), och sedan minskar halten men den blir aldrig 0. Sedan kolar du bort de ämnena antar jag?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster