Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

koppla doppvärmaren på plasthinken

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

koppla doppvärmaren på plasthinken

Inlägg av sole_oggi »

Har nu tittat ut en doppvärmare på 300w. (Se länk nedan)

https://campingnetshop.se/produkter/482 ... -300-watt/

Har läst till mig att det är svårt att hitta slangar som tål alkohol så vill därför montera doppvärmaren inuti plasthinken, men har förstått att det finns svårigheter i att få den och sitta/fästa bra. Någon som har lyckats på ett bra sätt?

Tacksam för svar!
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: koppla doppvärmaren på plasthinken

Inlägg av temp_wricko »

Funkar bra med kabelförskruvning i rätt dimension: https://www.elfa.se/sv/kablar-och-ledni ... L_09050302

Jag smälte bort plastdelarna från doppvärmaren så jag bara hade metallslingan kvar och borrade två hål i hinken där jag fäste kabelförskruvningarna och trädde igenom doppvärmaren. Tätt och stadigt även efter många år. Jag har även satt in kraftigare element från vattenkokare så det går snabbare att koka upp.

Kan även tipsa om att hinken funkar utmärkt att koka kräftor i. Rymmer mycket mer än en kastrull och jag har 3400W att tillgå i hinken så det kokar fint. Hinken får dock en doft av krondill...
/Wricko
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Re: koppla doppvärmaren på plasthinken

Inlägg av sole_oggi »

Stort tack! Hur smälte du bort plasten, värmepistol?
Jag vill helst inte koppla in någon dimmer eller liknande då jag är helt okunnig på el. Får se hur det går att ta isär dopparedagen för att sedan få ihop allt. Men vad jag förstår så behöver jag inte passa på en 300w doppvärmare?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: koppla doppvärmaren på plasthinken

Inlägg av temp_wricko »

Japp värmepistol och skrapade bort det sista med en smörkniv medans det var varmt.
Dimmer är bra att ha för att kunna styra mer exakt men det fungerar utan.
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster