Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäta watt efter effektregulator

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
HBsmam
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 14, 2017 14:23
Utrustning: Plastbrännare

Mäta watt efter effektregulator

Inlägg av HBsmam »

Tjena, har nu fått ordning på effektregulatorn och ska köpa koppar rör nästa gång jag är på biltema, men jag har kopplat en strömsladd till dator in till regulatorn och jag vill mäta hur många w jag kan gå ner till men hur ska jag göra de ? Hoppas ni förstår

Mvh
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Mäta watt efter effektregulator

Inlägg av temp_wricko »

Om du ändå ska till Biltema kan du köpa en sån här att mäta med: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021884/
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mäta watt efter effektregulator

Inlägg av latmasken »

Du måste ha en last efter regulatorn (t.ex. ett värmeelement) för att du ska kunna mäta nån effekt.

Regulatorn regulerar egentligen inte effekten. Om du ställer regulatorn på 50% och har ett element på 1 kW så ger det 500 W. Men om du kopplar in ett element på 2 kW så ger 50% på regulatorn 1000 W.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Mäta watt efter effektregulator

Inlägg av Vector »

Köpte en infälld multimeter på ebay. Den mäster spänning och ström och redovisar dessa samt beräknar effekten och visar även den. Bonus är att den summerar använd energi.
Sök på Voltmeter 230 v LED eller dyl. Kostade inte mycket.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster