Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skillnad plast och spiralbrännare?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Skillnad plast och spiralbrännare?

Inlägg av sole_oggi »

Hej!

Har haft en plastbrännare sedan tidigare och vill nu dra igång med tillverkningen igen. Plastbrännaren har på en 25 liters mäsk producerat ca 9 liter sprit på ca 35-40% sprit. Den smakar helt okej om man renar ordentligt en till två gånger.

Var nu inne och tittade på en ritning här på forumet på en spiralbrännare och såg att spriten blir uppemot 96 %. Vad är fördelarna och nackdelarna med denna typ av brännare?

- Får man ut mer sprit av en spiralbrännare än en plastbrännare?
- Måste man hålla koll på spiralbrännaren under tiden den bränner?
- Hur smakar spriten från en spiralbrännare jämfört med en plastbrännare?

Finns det fler saker som skiljer sig?


Stort tack för era svar på förhand!

//sole_oggi
HBsmam
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 14, 2017 14:23
Utrustning: Plastbrännare

Re: Skillnad plast och spiralbrännare?

Inlägg av HBsmam »

Tjena !
Nu har jag bara bränt 1 gång innan och satte igång min andra kokning för nån timme sen.
Men kan väll svara så gott jag kan sen om det är fel får nån annat rätts mig

Hur mycket etanol det kommer ut i jämförelse med plastbrännaren vet jag inte. Men räkna ut hur mycket 100% etanol du får från mäsken. Sen kastar man förstå deciliter och sparar ca en halvliter till nästa kokning sen sparar man Bra sprit tills det finns ca 1l kvar att ta ut ur mäsken som man och sparar och kör i nästa omgång.

Jag lämnar min när jag sover men vissa tycker väll inte de är jättebra, nu är chansen större att du blir skadad i trafiken än att de skulle ske en olycka men brännare men om det sker och det blir en läcka så räcker det med en gnista så antänds etanol-gasen

Jag spyr rätt ut om jag dricker det som kommer ut utan att rena ( notera att jag är väldigt kräsen och kan knappt svälja lite billigare systemsprit) men efter rening slinker det ner lätt

Sen när du böjer spiralen så rekommenderar jag inte att du rullar ut den som många säger utan rullar den är samma håll som den kommer i paketen, min blir kanon och det är riktigt lätt, gör min ca 16-20cm i diameter och det funkar kanon

Läs gärna spiral pdf
Finns 2 stycken som jag tycker är väldigt bra

HBsmam/ hb smaken man aldrig minns :)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster