Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Missfärgad sprit

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
MrMoon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 15, 2017 10:19
Utrustning: Spiral än så länge..

Missfärgad sprit

Inlägg av MrMoon »

Hej!

Igår kväll destillerade jag några liter sprit i spiralisen. Tappade upp på 2liters cola flaskor. Det såg jättefint ut. Idag när jag vaknar och kollar så har spriten fått en svagt gulaktig ton. Lite som vatten ur egen brunn kan se ut. Den har alltså blivit lite missfärgad under natten. Spriten är kolad en gång och gjord på vanlig mäsk. Varför blir den missfärgad? Av flaskorna? Borde jag kola igen tycker ni?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Missfärgad sprit

Inlägg av click »

Var flaskorna ordentligt rengjorda innan? Kan det vara så enkelt att det fanns lite intorkade cola rester i botten som sedan löstes upp under natten? :)

Sen är långtidslagring av sprit på petflaska inte att rekommendera, försök fixa några glasflaskor om du inte skall dricka upp det direkt.
MrMoon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 15, 2017 10:19
Utrustning: Spiral än så länge..

Re: Missfärgad sprit

Inlägg av MrMoon »

Jodå, dom var diskade. Bifogar en bild på sprit som stått över natten vs ny sprit.
Bilagor
A702672C-5980-4A0F-BCEC-574AC85730D7.png
A702672C-5980-4A0F-BCEC-574AC85730D7.png (328.86 KiB) Visad 361 gånger
MrMoon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 15, 2017 10:19
Utrustning: Spiral än så länge..

Re: Missfärgad sprit

Inlägg av MrMoon »

Det måste nästan ha varit kolningsröret som fällt ut rost eller så. Det är gjort av en gardinstång, vilket kanske inte är optimalt... Kan man dricka spriten eller borde jag vara orolig tror ni? Spriten var ju dock fin just när den var färdigkolad. Blev ju gul när den fick stå över natten..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Missfärgad sprit

Inlägg av latmasken »

Troligen följde det med små små järnpartiklar när du kolade, under natten har de oxiderad av luften syre. Oxiderat järn = rost.

Det går antagligen att filtrera bort då (men kräver väldigt finkornigt filter).

Använd rostfritt eller plast till kolningen.
MrMoon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 15, 2017 10:19
Utrustning: Spiral än så länge..

Re: Missfärgad sprit

Inlägg av MrMoon »

Destillerade och kolade igen. Nu är det ren och klar sprit igen och har varit i ett par dagar. Vågar man dricka? Smakar bra och luktar bra.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster