Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Temperaturkontroller någon annan som har denna

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
spritellerskit
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 15, 2017 17:06

Temperaturkontroller någon annan som har denna

Inlägg av spritellerskit »

Har beställt en Inkbird 310T för att kunna regulera temperaturen inför mitt bygge av spiralis samt framtida potstill. Även ett färdigt 2kw värmeelement så slipper jag ta isär och pilla med el. Visserligen ganska dyrt men tycker det kan vara värt då jag inte är så kunnig inom el. Är det någon annan som har använt liknande produkt? Vilken temperatur ska man sikta på i början? Kommer den "choka" mycket med ett 2kw element?


https://www.amazon.de/Inkbird-Programmi ... ds=inkbird
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Temperaturkontroller någon annan som har denna

Inlägg av temp_wricko »

Du kan sätta temperaturen så att den slår av vid ca 99-100°C. Du ska inte reglera temperaturen i kärlet det ska koka hela tiden. När kokpunkten stigit till ca 100°C så är alkoholen slut.
Du skulle läst på innan och beställt något att reglera effekten med istället.
Du har visserligen inte skrivit vilka dimensioner din spiral har men om den är av "standardmått" så kommer den choka och spy ut alkoholånga vid 2kW.
/Wricko
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Temperaturkontroller någon annan som har denna

Inlägg av Toffeln »

Allt du behöver veta finns i pdfen för spiralbrännaren. Sen har vi flera underforum för destillat där metoder tas upp för olika maskiner. Hela internet är fullt av inforation. Plastis och spiralis har det diskuterats och försök till utveckling utav gjorts oändligt många gånger. Tempen ska inte regleras eftersom det blir inte varmare än mäskens kokpunkt. Effekten ska regleras så det passar spitalens kyleffekt. 2kw element = kyleffekt för 2kw. Snurra den nedåtgående spiralen genom en stor hink med is. Lång och stor spiral krävs till 2 kw.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Temperaturkontroller någon annan som har denna

Inlägg av Öbo »

Har man Inkbirden ställd på t.ex 85C borde den möjligen kunna larma eller slå av när Tails börjar? Så man slipper vakta så mycket.
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Temperaturkontroller någon annan som har denna

Inlägg av Klockren »

Kör med samma för att ta cuts, funkar kanon. Kör den till 75 med 0,3 graders span. Låter den gå i några minuter för att få ut foreshot. Sen drar jag upp den till 95 för heads och tails stannar i dunken. Behöver fortfarande en effekt regulator beroende på ditt element dock!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster