Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för spiralbrännaren
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av Dr.Alkohol »

Hej alla glada har en snabb fråga.
Går det att köra med ett värme element på 2400 watt direkt i spiralbrännaren eller måste man ha dimmer/effektregulator? Står utanför butiken nu så tacksam för snabba svar :)

Mvh Dr.alkohol
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av temp_wricko »

Jag svarar på under en minut: Nej!
/Wricko
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av Dr.Alkohol »

Hm vad händer om man skaffar en effektregulator då kan man ställa ner elementet då?

Alternativt skaffa en doppvärmare på 100 w som går upp i 34 grader. Ja jag vet att det skulle ta en evighet.

Vad finns det för alternativ?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av popcorn »

Varför ska du göra det jobbigare en vad det är :doh:
Bryggmästare
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av temp_wricko »

popcorn skrev:Varför ska du göra det jobbigare en vad det är :doh:
Precis!
Dr.Alkohol efterfrågade snabbt svar och det var det jag gav. Jag ville ge ett längre som bestod av en förtäckt andemening av att det är dags att läsa på innan man drar iväg och inhandlar saker.

Av följdfrågorna som kommer nu kan jag inte svara annat än att det är dags att läsa på innan det spenderas onödiga pengar eller skapas något farligt.
/Wricko
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av Dr.Alkohol »

Nu var det så att jag fick det där elementet på 2400 watt gratis och därför ville jag veta om det krävdes effektregulator. Ber om ursäkt om jag retat någon men finns det några fler alternativ såsom resedoppvärmare och dimmer/effektregulator?

Mvh Dr. Alkohol
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av popcorn »

Ladda upp en bild på den så får man se hur den ser ut :thumbup:
Bryggmästare
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av Toffeln »

Det går om du har tillräckligt lång och grov spiral. Typ 20m×22 mm eller liknande. Det ska finnas något inlägg med beräkning på teoretisk effekt på olika längder och grovlek. Med kylare av fläkt eller isbad så förminskas kraven på rör, fast själva enkelheten med en spiralis bygger ju på avsaknaden av långa rör och extra kylning.
king1976
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 17:18

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av king1976 »

har nyss gjort min första bryggning med min egen gjorda spiralbrännare med värmeelement från en 99kr vattenkokare från ÖB den har ett element på 2200watt och jag koppla en effektregulator från en gammal dammsugare gick över förväntan fick ut 3.5l 94% sprit på 9timmar
mäsken som jag använde hade jag klarnat och den blev fin fin
ska nu bara lyckas med o rena den igen om ett bra aktivtkol så om nån har en bra ide så tas den gärna imot.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Värmeelement på 2400 watt i spiralbrännare?

Inlägg av popcorn »

king1976 skrev:har nyss gjort min första bryggning med min egen gjorda spiralbrännare med värmeelement från en 99kr vattenkokare från ÖB den har ett element på 2200watt och jag koppla en effektregulator från en gammal dammsugare gick över förväntan fick ut 3.5l 94% sprit på 9timmar
mäsken som jag använde hade jag klarnat och den blev fin fin
ska nu bara lyckas med o rena den igen om ett bra aktivtkol så om nån har en bra ide så tas den gärna imot.
Får gratulera till din första sprit. Släng upp en bild på din apparat och hur du gjorde med elementet och regulatorn

Angående aktivtkol så använder jag mig utav ett rör som jag fyller med kol. Kolet köper jag på citygross. Gå in på kol/kolning tråden så hittar du mer info där.

Mvh
Popcorn
Bryggmästare
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster