Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Big mama spiralis

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
turbomäsk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 03, 2015 20:16
Utrustning: kolonn

Big mama spiralis

Inlägg av turbomäsk »

Ingen som har byggt en spiralis med ett 200 liters kärl? Jag blev sugen på att testa men vet inte riktigt om det ens går?? värme källan måste väl va rätt så kraftig? Sen hade jag tänkt använda som ett 5 meters koppar rör som vanligt. Jag har ett 200 liters plast kärl liggandes. Mvh
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Big mama spiralis

Inlägg av Mrbsod »

Klart att det går. Elpatronen behöver egentligen inte vara så kraftig, isolerar du kärlet så kommer det fungera med en rätt normal effekt på patronen. Däremot så tar ju tiden innan det börjar koka längre tid om du kör ett 200 liters kärl.
turbomäsk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 03, 2015 20:16
Utrustning: kolonn

Re: Big mama spiralis

Inlägg av turbomäsk »

De låter ju alla tiders. Jag beställde nyss en sån här http://www.ebay.com/itm/2500W-Stainless ... 53f9550779
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Big mama spiralis

Inlägg av AirQ »

turbomäsk skrev:De låter ju alla tiders. Jag beställde nyss en sån här http://www.ebay.com/itm/2500W-Stainless ... 53f9550779
2.5kw var nog i underkant.
Har 2kw + 1kw i mitt bryggverk på 30l o det tar 30-40min o värma från 10c till 70c.

Skulle tro att de tar dig minst 4-5timmar o få kok på 200L mäsk med 1st 2.5kw element.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
turbomäsk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 03, 2015 20:16
Utrustning: kolonn

Re: Big mama spiralis

Inlägg av turbomäsk »

så länge de börjar koka så är de spelar de ingen roll :)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Big mama spiralis

Inlägg av AirQ »

med tanke på att elementen kostade 70kr/st så hade jag nog iaf beställt minst 1 till ;)

Har lite dålig koll på vad tempen för kok är på mäsk, men säg 85grader, och mäsken bör väll starta på ca 15grader, det är då 70 graders höjning
Sen går det väll inte riktigt i 200L så max är väll kanske 170-180L

enligt uträknaren för vatten tar det 5h32min att värma från 15c till 85c med 2.5kw
5kw blir då närmare halva, 2h46min

http://24volt.eu/vattenvarmning.php

Eftersom det endast är tiden för uppvärmningen, så får man nog räkna med att sitta o köra i 2 dygn med nästan 200L mäsk, låter jävligt jobbigt för att sen behöva kola det i 2 dygn till ;)
Learning by doing is the shit
turbomäsk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 03, 2015 20:16
Utrustning: kolonn

Re: Big mama spiralis

Inlägg av turbomäsk »

silicon fråga... nej inte tuttar nu ;)
vart kan jag beställa silicon? jag har varken biltema eller jula i närheten. en länk hade varit guld värd.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Big mama spiralis

Inlägg av M.och.J »

Tror att Clas Ohlsson har akvariesilicone som du kan beställa :D
turbomäsk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 03, 2015 20:16
Utrustning: kolonn

Re: Big mama spiralis

Inlägg av turbomäsk »

ollon
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor maj 30, 2019 17:53
Utrustning: ;)

Re: Big mama spiralis

Inlägg av ollon »

Det kommer att fungera utmärkt, enda skillnaden mellan akvariesilikon och vanligt silikon är att tillsatserna inte är lika farliga i akvariesilikon.

Se till att ha på båda sidor om nylonpackningen som syns på värmarens bild.

Som sagt ovan 2,5kW för 200 liter är lite klent, men isolerar du med 50mm liggunderlag eller liknande under, runtom samt ovan så tror jag du får till det.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster