Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slang till doppvärmare

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för spiralbrännaren
Skogspojken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre sep 23, 2016 21:51
Utrustning: Spiral

Slang till doppvärmare

Inlägg av Skogspojken »

Funderar på vilken slang som är bäst att andvända till doppvärmaren, har nämligen bränsleslang till etanol över och undrar om de kan funka bättre änn silikon? Nån här som provat?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Slang till doppvärmare

Inlägg av Toffeln »

Skulle inte nyttja den. Insidan är väl av nitrilgummi eller liknande som bränsleslangar brukar vara gjorda av, utsidan däremot kan vara vafan för helst av olika ämnen och material. Det är utsidan som kommer i kontakt med ångorna och vad som löses upp, hur slangen klarar några körningar samt vad som ev följer med i produkten låter jag vara osagt.
Silicon klarar alkoholen och innehåller just bara säkra ämnen.
Skogspojken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre sep 23, 2016 21:51
Utrustning: Spiral

Re: Slang till doppvärmare

Inlägg av Skogspojken »

Slangen jag har andvänds för genomföringen från pump och ut till tank så ligger i bränslet hela tiden så torde vara samma material hela slangen? Fast blir kanske säkrast att köra med silikon ändå.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Slang till doppvärmare

Inlägg av Toffeln »

Jaha. Jag vet jub inte vilken slang det är och vad den innehåller. Det jag tänkte på var att ofta är bränsleslangar 2 olika slangar med en armering imellan. För att klara tryck, slitage och bränsle på bästa sätt.

Ta reda på vilket material slangen är gjord av och om der är samma rakt igenom. Annars är Siliconslangen speciellt dyr. Finns väl på biltema va?
Skogspojken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre sep 23, 2016 21:51
Utrustning: Spiral

Re: Slang till doppvärmare

Inlägg av Skogspojken »

Ska kolla upp mer noga, hittar inte nån silikon slang på på varken biltema jula eller Claes Olsson nån som vet om swedol kanske kan ha?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Slang till doppvärmare

Inlägg av Toffeln »

Zoobutiker. Det va nog vanlig PVC eler någon vinyl som jag sett på biltema.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Slang till doppvärmare

Inlägg av latmasken »

Kolla hembryggningsbutiker. De har ofta silikonslang för att göra hävert.
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster