Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mängd och så

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Mängd och så

Inlägg av hnk1989 »

Om jag kör 25 liter mäsk med 300w doppvärmare genom 7.2 meter rör, vad blir mängden, på ett ungefär???
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Mängd och så

Inlägg av ÖlBurken »

Du måste veta alkoholhalten på mäsken också. Annars blir det som att fråga "jag startar i uddevalla och kör 2 timmar i 100 km/h, var hamnar jag då?"
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Mängd och så

Inlägg av temp_wricko »

Ja det saknas en väldig massa parametrar i denna ofullständiga fråga...

Om vi räknar på en ordinär mäsk på 6kg socker så har den potential till ca3,5l 100%-ig alkohol. Nu når man aldrig dit med en hembränningsapparat.
Om vi då ponerar att vi når 90%-ig alkohol med spiralbrännaren och inte har några andra förluster så ska det då bli ca 3,9l 90%-ig alkohol.
Sen tillkommer faktorer som förluster vid omtappning, spill, små läckage, inte helt utjäst mäsk, kasta bort foreshot, inte räkna med heads och tails, före/efter kolning etc.
Så då är det fram med erfarenhet och gissningar. Jag lyckades vid mina försök nå runt 3,4l ca 90% när jag höll på. Då pratar jag om direkt efter kokning av mäsk och endast tagit bort lite foreshot.
/Wricko
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Re: Mängd och så

Inlägg av hnk1989 »

Asså 2 påsar Turbo Super Jet...
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Mängd och så

Inlägg av temp_wricko »

Jag fortsätter med ÖlBurkens analogi: Jasså, du kör en Skoda.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mängd och så

Inlägg av latmasken »

Hur många påsar jäst du haft i påverkar inte alkoholinnehållet i mäsken, det räcker med en jästcell för att starta en jäsning och sen förökar den sig. Enda anledningen till att man använder mycket jäst är att jäsningen då kommer igång snabbare. Man slipper vänta på att jästen ska föröka sig.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster