Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga kolonn eller icke?

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Bygga kolonn eller icke?

Inlägg av Lången »

Hej

Har kört med superplastis nu några ggr med helt ok resultat, men tänkte ta steget till spiralis nu. Ska jag bygga en kolonnspiralis på en gång eller köra en vanlig variant. Är de värt extra jobbet? Har ett 2" kopparrör i garaget som är 120cm långt, skulle de funka som kolonn eller är det för grovt? Hur lång ska spiralen vara? Kommer nog komma flera frågor :)
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Bygga kolonn eller icke?

Inlägg av M.och.J »

Hejsan! Det blir betydligt bättre produkt när man har en kolonn. 2" rör blir utmärkt, ha gärna en centreringsring eller 2. Spiralen bör väl vara minst 5 meter, 2,5 M upp 2,5m ner, eller 3 upp 2 ner. De väljer du själv. Sen kan du givet vis ha 3 meter upp och 3 ner om man vill de är väl bättre. Lycka till :)
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Bygga kolonn eller icke?

Inlägg av Lången »

Ok...tackar så mkt för info. Nått tips vad man kan göra centreringsringar av? Antar att skurbollar är billigast att fylla den med?
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Bygga kolonn eller icke?

Inlägg av M.och.J »

Du kan ta en bit av ett koppar rör typ 10 cm såga det längs med röret på ena sidan sen banka ut det till en en bra form sedan borra ett 15-20 mm hål sen klippa den lagom så den precis passar i röret. Det låter kanske som att det tar tid men det går fort, koppar är ju ett lätt material att forma. skurbollar är väl det billigaste alternativet antar jag :)
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Bygga kolonn eller icke?

Inlägg av Lången »

De var ju ett smart sätt, att jag inte tänkte på de:) Gör de nått om ingångshålet på kolonen är mindre än 2"? Tänkte andvända mig av samma kärl som jag andvänder till min stripper och det har ett 28mm hål.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Bygga kolonn eller icke?

Inlägg av M.och.J »

Det spelar ingen roll om det är mindre. Centreringrings hålen är ju också mindre. Kör på bara :)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster