Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om spiralbrännare

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Draco45 »

Hej alla.

Efter många år med min vattendestillator så funderar jag på att uppgradera till en spiral.
Men jag har en fråga, luktar en spiralbrännare något när man bränner? Min vattendestillator fuktar fasiken (och det är ju inte konstigt) Jag skulle vilja bränna utan att någon hemma märker av det =)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av temp_wricko »

Ja det luktar.
/Wricko
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Draco45 »

Misstänkte det, kan man göra så att det luktar mindre? Är det ifrån hinken det luktar när mäsken kokar?
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Andy »

Det går att få luktfritt. Om man kopplar en slang till produktuttaget på spiralen till ett Karl och monterar ett aktivt kolfilter på kärlet. Kan förklara med en bild:
Bilagor
tmp_7263-IMG_20160818_234319-2131132318.jpg
tmp_7263-IMG_20160818_234319-2131132318.jpg (1.2 MiB) Visad 570 gånger
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Andy »

Nackdelen är att det blir lite klurigare att ta cuts...
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Draco45 »

andy: Det ser intressant ut, en ide är att bara ta ett cut och sedan kola mer, jag ska klura lite =)
Jag tackar så mycket för all info och tips! =)
Får se om det blir bygge nästa helg.
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Draco45 »

En till undran, om jag har en kolon blir det någon skillnad i lukt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av latmasken »

Det som luktar är den varma spriten som kommer ut ur apparaten. Du får ungefär samma resultat om du värmer lite vodka i en kastrull på spisen: det stinker snart sprit.
Medusa
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 30, 2012 1:12

Re: Frågor om spiralbrännare

Inlägg av Medusa »

andy skrev:Det går att få luktfritt. Om man kopplar en slang till produktuttaget på spiralen till ett Karl och monterar ett aktivt kolfilter på kärlet. Kan förklara med en bild:
Gammal tråd men så här gjorde jag:
På silikonslangen satte jag fast ett kolfilter som jag klippt till och format till en konisk tratt.
Lite tejp och tålamod så får man till den bra.
Den satte jag fast med en slangklammer försiktigt på slangen så att slangbiten gick att justera
upp och ner. På så sätt kan jag anpassa biten till vilken flaska/dunk jag använder och det fungerar alldeles utmärkt.
Filtret är ett sånt man köper till köksfläktar som man kan klippa till eget önskemål.

Edit: Tilläggas att med en enkel konstruktion av en gammal pc-fläkt modell större och ett kolfilter av ovan nämnda sort så
får man en alldeles utmärkt luft/luktrenare som passar att ha i en garderob eller var man nu håller till.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster