Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av Maledictus »

Hade funderingar på spiralbrännarkonstruktionen. Känns inte jättebra att koka i plast så jag funderar på om man inte kunde sammanfoga två degbunkar i rostfritt och sedan helt enkelt använda en kokplatta under för att få upp värmen? Alltså slippa hålla på med doppvärmare och/eller värmeelement från vattenkokare. Finns det några nackdelar med att använda en kokplatta istället?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av temp_wricko »

Nej. Tillförd effekt i vilken form som helst fungerar. Kör på.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av latmasken »

Se bara till att det är en kokplatta du kan reglera effekten på, de flesta kokplattor som säljs idag är kokplattor med termostat (som slår av och på), det fungerar inte för destillering.

Har kokplattan en termostat kan man försöka koppla bort den och köra kokplattan på en dimmer, men det funkar inte med t.ex. induktionsplattor.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av Maledictus »

Det är en gammal hederlig kokplatta som jag tror används till en gammal apparat tidigare. Osäker om det är någon termostat i den. Ska undersöka det.

Ska montera en termometer i behållaren också hade jag tänkt. Har försökt läsa på lite här men det verkar lite oklart om det är temperaturen på vätskan eller på ångan man ska mäta?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av latmasken »

Har plattan ett vred med fasta steg har den nog inte termostat, är det däremot ett steglöst vred så är det troligen termostat.

Temperaturen på mäsken är bara intressant i ett fall: När vätskan blir 100 grader finns det ingen sprit kvar i den.

Mäter man temperaturen på ångan så gäller det att:
1. mäta på en lämplig höjd i kolonnen, på en VM är "strax under uttaget" rätt vettigt
2. se till att reflux inte droppar på termometern (det är ångan man vill mäta)
3. ha en termometer med en upplösning på 0,1 grader
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av Maledictus »

Kikade på plattan, det var ett steglöst vred tyvärr vilket då omöjliggör användandet av den. Verkar som att alla kokplattor har termostat vilket då tyvärr talar emot min idé om att använda en kokplatta. Då återstår det med andra ord bara att köpa en vattenkokare och en svindyr effektregulator m.a.o.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av latmasken »

De flesta moderna kokplattor har termostat ja. Du får leta gamla grejer på loppis. Eller koppla förbi termostaten (men då behöver du kunna reglera effekten).

Eller köra med vattenkokarelement som många gör (jobbig håltagning då bara).
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av Maledictus »

Mm. Håltagningen ställer ju till det. Verkar vara svårt att göra hål i rostfritt, det är ju lättare i en plasttunna. Kanske får lägga projektet på is ett tag.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av jokkman »

Maledictus skrev:Mm. Håltagningen ställer ju till det. Verkar vara svårt att göra hål i rostfritt, det är ju lättare i en plasttunna. Kanske får lägga projektet på is ett tag.
Problemet är nog snarare att byta ett vattenkokarelement om det går sönder efter att du svetsat ihop bunkarna.
Använde själv en hålsåg till min bunke, kör man bara försiktigt så är det inga problem att göra hålet. Titta på biltemas 25L kastrul med lock, fungerar ypperligt som kärl och du kan lyfta av locket och rengöra/byta värmeelement också. Du gör en packning själv till locket av akvariumsilikon.

/Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av Maledictus »

Precis, det var också ett problem jag funderade på. Jag hade egentligen inte tänkt svetsa ihop skålarna utan sammanfoga dem med skruv och med en silikonpackning istället. Har även funderat på Biltemakastrullen men där ser jag svårigheter med att få locket att sitta kvar. Om jag nu bygger någonting så kanske jag ändå för bygger en i plast för att lära mig processen och sedan eventuellt bygger en ny i rostfritt.

Funderar även på att ha två olika spiraler, en vanlig och en utan kylardel för att kunna använda den som en pot still. Läste någonstans att man kunde göra så ifall man ville tillverkar whisky exempelvis.

Men har rätt mycket projekt hemma så vi får se när jag kan ta itu med detta.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Spiralbrännare av rostfritt med kokplatta?

Inlägg av jokkman »

Locket går enkelt att hålla på plats med flera fjäderklämmor. Sådana du använder för att hålla ihop ex trästycken vid limning. Enkelt, effektivt och rent av ekonomiskt ☺

Du kan också bygga en ram runt kastrullen med uppstickande gängstång på 4ställen och en platta som läggs på locket (givetvis med uttagna hål för gängstång, kolonn, spiral mm) sedan så dras dessa ihop med ex vingmuttrar.

/lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst