Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Någon som provat denna variant?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Någon som provat denna variant?

Inlägg av jokkman »

Är det någon här i forumet som har provat denna variant av luftkyld spiralis?
alex_spiral_head_still.PNG
alex_spiral_head_still.PNG (643.03 KiB) Visad 1933 gånger
Beskrivning, PDF:
AirCooled_Alex.pdf
(407.96 KiB) Nerladdad 77 gånger
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av latmasken »

En spiral som reflux-kylare, det blir ju ungefär som en kolonnspiralis, men den där varianten är LM medans en vanlig kolonnspiralis är mer PM/CM.

Det är inte direkt en optimal lösning, eftersom men får problem med att de stigande ångorna i spiralen drar med sig reflux upp. Det är i såna fall bättre att använda det där röret till att göra en konventionell kylspiral att stoppa ner i kolonnröret. Enda fördelen med den där lösningen är ju att man inte behöver kylvatten, men då är det nog enklare att göra en kolonnspiralis så slipper man krångla med nålventil för uttaget.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av jokkman »

Håller med att använda spiralen som kylare gör att man slipper behovet av vatten dvs får en "luftkylt" apparat som inte blir så hög/vid.
Sedan om man sätter ett LM uttag i kolonnen eller ARC? har inte så stor betydelse, det man framför allt tjänar är storleken/höjden på kylningen och behov av vattenkylning som jag ser som det mest intressanta.

Sedan är det "rätt hyffsat" pris på ex 15mm prisol kopparrör (jämfört med husvagnselement) så det blir en lite "ekonomisk" byggd luftkylare :-)

1m kolonn fylld med SPP och denna kylare på toppen i kombo med tex ARC rör borde vara en nätt sak som skulle fungera fin fint.
ok pris att bygga och man sliper vatten osv eller?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av aqua vitae »

Exakt den där modellen har jag inte sett någon förverkliga här på forumet men samma princip får man där man använder konvektorrör som refluxkylare, och detta tror jag finns i gamla trådar här, har tyvärr ingen länk.
Riku hade med sådana brännare i sin första pdf som fanns på Harrys sajt, som tyvärr är nere men vi skall ladda upp pdf'en här när vi får tag på den.

Om jag minns rätt skall två stycken 1 meter långa konvektorrör räcka för att kyla 1 kW...?
Går att montera fläktar (typ datafläktar) för att öka effektiviteten betydligt, men då blir ju bygget lite mer komplext förstås.

Fördelen är ju helt klart att man klarar sig utan rinnande vatten.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, problemet är att med för hög effekt så "chokar" spiralen.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av jokkman »

Det som intresserar mig i denna variant är att den är
- ekonomisk att bygga
- man behöver inget vatten för kylning
- blir ej så hög pga spiralen

Är riktigt sugen att ge den ett försök men då blir det med följande modifieringar/kombinationer

- boxa (bygga en låda runt) kylspiralen och montera en "kylskåp/frys" fläkt, troligast även någon elektronik för att kunna reglera kylningen så man kan återskapa samma förutsättningar varje gång.
kylning.JPG
kylning.JPG (27.81 KiB) Visad 1879 gånger
- sätta ett rlm uttag på kolonnen
- använda en 800mm kolonn fylld med "fattigmanna SPP" dvs klippta skurbollar.(har redan den kolonnen därav längden)

Får se när får tid att prova detta har ju lite kvar på mitt senaste projekt innan jag kan börja med nästa....
Efter som jag gillar smaksatta produkter så blir det RLM uttag så jag har möjligheten att få smaksatt likväl som "renat" ;-)

EDIT: fixade bara lite stavfel..
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av Flerpen »

Levererar inte foan längre? ;)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av jokkman »

Flerpen skrev:Levererar inte foan längre? ;)
Ha ha, nej för F-N den går som tåget (på sommaren dvs) :wink:
Den leverera precis tänkt och är helt suverän till smaksatta produkter :thumbup:

Jag är dock riktigt nyfiken på att få till något som är luftkylt dvs att man inte behöver vatten för kylning och därav halkade jag in på denna :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Någon som provat denna variant?

Inlägg av Ullharen »

jokkman skrev:
Flerpen skrev:Levererar inte foan längre? ;)
Ha ha, nej för F-N den går som tåget (på sommaren dvs) :wink:
Den leverera precis tänkt och är helt suverän till smaksatta produkter :thumbup:

Jag är dock riktigt nyfiken på att få till något som är luftkylt dvs att man inte behöver vatten för kylning och därav halkade jag in på denna :-)


Blev det byggt nån sådan?

Jag har låg takhöjd och dåligt med vatten. Man borde ju kunna ta ett rakt rör med lämplig lutning för att uppnå samma sak?Man kan tom göra en kolonn men vinkel på och dra iväg ett rör svagt uppåt och sedan ett parallellt tillbaka och vips, så har man byggt sig en luftkyld apparat. 2,5m 15 mm rör x 2.

Vad tror du?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster