Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Värmeelement

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för spiralbrännaren
Melton
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 02, 2015 15:18

Värmeelement

Inlägg av Melton »

Hej på er!

Har ägnat många timmar nu till att läsa igenom många trådar, speciellt ang Spiralbrännare och
byggnation av dessa. Kommer inom en vecka eller två bygga en egen, där av mitt stora intresse.

Har dock en fråga ang själva värmeelementet, de flesta använder en doppvärmare eller delar från en vattenkokare. Alternativt en kombination av båda.

Min fråga är om det finns någon anledning till att ni inte använder ett element från en tvätt eller diskmaskin? För mig verkar dessa passa väldigt bra i dessa sammanhang.

De går att köpa för runt 200 kr nya.
Hög effekt (som man iof måste justera ner)
Tätningen runt genomförningen bör gå att få till enkelt och bra.
De är liksom redan anpassade för att installeras på detta sätt!


Eller är jag helt fel ute nu.....
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Värmeelement

Inlägg av latmasken »

De brukar kräva lite svårare inkoppling, och sen är folk nog lite snåla (vattenkokarelement är billigare).
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Värmeelement

Inlägg av Flerpen »

Som latmasken säger, vattenkokarelement är billiga och i stort sett kompletta.
Bara att skruva ur elementet ur kokaren och in i kokkärlet. Ända som eventuellt behöver fixas är packingen om kärlets vägg har en annan tjocklek och en dimmer om man vill ha en sådan.
Varför köpa någonting dyrare som är krångligare och i slutändan inte ger bättre resultat?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Värmeelement

Inlägg av bonkeman »

Använder själv vattenkokarelement till min primitiva potstill, men det var mest pga att jag hade en gammal vattenkokare liggande. Nästan som gratis :)

Men jag måste erkänna att det kan vara bökigt att få det tätt, och nu när det väl är tätt så är frågan hur länge?

Om det börjar läcka i framtiden kommer jag att byta till nåt bättre. Storagrytor.se har ju grejer som verkar väldigt enkla att motera:
http://www.storagrytor.se/p/varme-element-220v-2kw-2
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Värmeelement

Inlägg av Flerpen »

Jag har ett vattenkokarelement i min jäshink som jag använt till vörtkok i över 3 år. Inga problem alls, och är det bökigt att få det tätt så göf man fel.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Värmeelement

Inlägg av bonkeman »

Än så länge är det tätt! Så nåt rätt har jag gjort. Över tid så får vi helt enkelt se...
Johnny Mäsk
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor nov 19, 2015 21:42

Re: Värmeelement

Inlägg av Johnny Mäsk »

Hej. Är ny på detta. Har en fråga skulle det fungera med värmare från en fritös. Där ingår ju även termostat så man kan ställa den som man vill. Har någon provat detta eller är jag helt ute och seglar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Värmeelement

Inlägg av latmasken »

En termostat har du ingen användning för i en kokare för destillation.

Sen lär ju det stora problemet med en sån lösning vara tätningen.

Så varför krångla med element från en fritös när du kan köpa en vattenkokare för under hundralappen och få ett bra element? Har du tur hittar du en rea så du får två vattenkokare för en hundralapp.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Värmeelement

Inlägg av GrimReaper »

http://storagrytor.se/shop/product/varm ... ch-element

Dessa element är bättre än vattenkokarelementen, några kronor dyrare, men bättre
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster